IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De betekenis van Jonathan Edwards voor Polen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De betekenis van Jonathan Edwards voor Polen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In december 2014 is een nieuw boek in het Pools verschenen, “Een keuze uit het werk van Jonathan Edwards”. Dit is een Poolse vertaling van A Jonathan Edwards Reader (Yale University Press, 1995). In dit artikel wil ik de lezers van het IRS-magazine dit boek voor het voetlicht brengen en schrijven over de betekenis van Jonathan Edwards voor Polen. Daarbij willen we ook kijken naar wat hij als christelijk predikant, theoloog en filosoof Poolse lezers van vandaag te bieden heeft.

Autobiografische teksten

Vanaf 2009, toen aan de Ewangelikalna Wysza Szkola Teologiczna (EWST, Evangelische Theologische Hogeschool) het Jonathan Edwards Centrum opgericht werd, is ons doel het bevorderen van interdisciplinair onderzoek naar de erfenis van Jonathan Edwards. De eerste uitgave van een keuze uit zijn werk in het Pools maakt het de Poolse lezers voor het eerst mogelijk om zelf een representatieve keuze uit Edwards’ werk te lezen. De gekozen traktaten, essays en preken geven een beeld van de filosofische en theologische ontwikkeling van Edwards vanaf zijn studententijd tot de laatste jaren van zijn leven. Daarnaast heeft de lezer de mogelijkheid om Jonathan Edwards meer persoonlijk te leren kennen op basis van de autobiografische teksten en brieven die in deze uitgave staan.

Veel interesse

De oplage van een boek over theologie of geloof ligt in Polen normaal rond de 500 exemplaren en het duurt meestal jaren voordat die uitverkocht is. Binnen twee weken na de publicatie van de Jonathan Edwards Reader in het Pools was de hele oplage al uitverkocht. Dat is zeer uitzonderlijk en het boek moest meteen met een tweede oplage van 500 exemplaren gedrukt worden. Waarom is er zoveel interesse voor dit boek? Wat heeft Edwards de Poolse lezers vandaag te bieden? Zoals gebleken is zeer veel. Jonathan Edwards heeft veel te zeggen over verschillende disciplines van de wetenschap, over de samenleving en over het persoonlijke geloofsleven.

Het denken van Edwards over de schoonheid van God en over de menselijke religieuze ervaringen en zijn dagelijkse praktijk van gebed en schriftoverdenking maken dat hij een reisgenoot is van allen die hun eigen religieuze ervaringen onderzoeken en verdieping van hun geestelijk leven zoeken.

Opwekkingsbeweging

Jon Smith schreef in zijn voorwoord voor het boek Religious Affections van Edwards: “Het hele denken van Jonathan Edwards kan worden samengevat door het antwoord op de vraag “Wat is religie?” Zijn teksten speelden een sleutelrol in de achttiende-eeuwse opwekkingsbeweging, bekend als de “Great Awakening”. Tegenwoordig zijn deze teksten nog steeds een grote hulp vanwege de nauwkeurige analyse van de verschijnselen die met godsdienstige opwekkingen gepaard gaan en ook van de psychologie van de bekering. Edwards biedt christelijke predikanten en zielzorgers niet alleen bronnenmateriaal maar ook inspiratie voor een vruchtbare dienst aan de gelovigen.

Uitdagingen

Concentreert Edwards zich in zijn geschriften vooral op het innerlijke geloofsleven en godsvrucht, of kijkt hij ook naar een breder perspectief dan het leven in de christelijke gemeenschap? De hedendaagse Kerk in de postmoderne samenleving staat voor enorme praktische en ethische uitdagingen die een gevolg zijn van de voortgaande en dynamische ontwikkelingen in wetenschap, samenleving en politiek, zoals bijvoorbeeld de toenemende globalisering. Deze ontwikkelingen dwingen ons tot een duidelijk spreken en reageren op allerlei problemen die spelen in de samenleving.

In deze opdracht blijkt Jonathan Edwards een goede en betrouwbare gids en reisgenoot. Zijn theologie die voortvloeit uit “zijn filosofie van opstand en theologie der liefde” zoals de Amerikaanse theoloog Gerald McDermott het uitdrukte is een grote hulp. Edwards geloofde dat God de bron en het doel is van alles wat is, wat vervolgens de basis is van zijn ethische denken. In zijn preek “Charity and Its Fruits” (De liefde en haar vruchten) en in zijn essay “The End For Which God Created the World” (Het doel waartoe God de wereld geschapen heeft) komt Edwards met Bijbelse argumenten en de daaruit voortvloeiende theologische en ethische consequenties, die laten zien dat God de bron en het doel is van alles wat bestaat.

Schoonheid van God

Zoals eerder opgemerkt, is het hele denken van Jonathan Edwards gebouwd op zijn visie van de schoonheid van God – een visie waarin schoonheid liefde betekent en liefde relatie. Deze visie is een basis voor het theologische denken over ethische aspecten van arbeid. In het licht van de huidige economische en maatschappelijke situatie, met name ook in Polen, laat Edwards zien hoe belangrijk het is dat vooral werkgevers verantwoording nemen ten aanzien van arbeid en werknemers.

In zijn ethiek is niet de ascese, maar esthetiek (de leer der schoonheid) de basis van protestantse arbeidsethos, waarbij schoonheid begrepen wordt als liefde en relaties tussen mensen. Dit betekent dat het maken van winst begrensd wordt door verantwoordelijkheid jegens minderbedeelden en dat niet zozeer economisch succes, maar meer de menselijke solidariteit een teken is van Gods zegen.

Edwards benadrukt ook de opwekking en geestelijke ervaringen, en hij benadrukt een persoonlijk en levend geloof van het hart, dat een geestelijke reactie vormt op de cultuur die bepaald wordt door de uitkomsten dan de wetenschap. Hoewel het denken van Edwards niet bestempeld kan worden als irrationeel of antiwetenschappelijk, verwerpt hij wel resoluut een naturalistisch rationalisme. De reactie van Edwards op deze door wetenschap en rationalisme bepaalde wereld is duidelijk evangelisch: hij benadrukt de noodzaak van het persoonlijk aannemen van Jezus Christus als Heiland en de verandering van het hart door de aanwezigheid en kracht van de Heilige Geest. Het gevolg hiervan is een specifieke vroomheid die een theologie van het hart betekent, waarin de werking van de Heilige Geest niet tegengesteld is aan het menselijk intellect, maar daarboven uitstijgt.

Beslissende rol

Het onderzoek naar hoe de tijdgenoten en latere wetenschappers Edwards beschouwden en begrepen en hoe verschillende theologische en filosofische scholen hem interpreteerden, geeft een fascinerende blik in de godsdienstige en politieke geschiedenis van Amerika. Edwards is vooral belangrijk omdat hij een beslissende rol gespeeld heeft in de overgang van het puritanisme naar het hedendaagse evangelicalisme.

Het huidige onderzoek naar de erfenis van Jonathan Edwards vindt niet alleen plaats binnen de theologie, maar ook in andere wetenschappen. Er wordt bijvoorbeeld onderzoek naar hem gedaan door wetenschappers in disciplines als sociologie, filosofie, economie, politiek, literatuurwetenschappen en esthetiek. Ook Poolse wetenschappers uit uiteenlopende wetenschappelijke disciplines doen onderzoek naar Edwards. Het eerste proefschrift over Edwards’ werk dat in Polen werd verdedigd, ging om onderzoek naar taalkundige aspecten in de nalatenschap van Edwards. De volgende twee proefschriften in Polen gingen over filosofische aspecten en over religieuze ervaringen en opwekkingen.

De Poolse uitgave van een keuze uit het werk van Jonathan Edwards is mogelijk gemaakt door een vrijgevige ondersteuning van Stichting In de Rechte Straat, in Polen vertegenwoordigd door Augustinus, waarvoor we in Polen zeer erkentelijk zijn.

Joël Burnell is directeur van het Jonathan Edwards Centrum in Polen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2015

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De betekenis van Jonathan Edwards voor Polen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2015

In de Rechte Straat | 16 Pagina's