IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

BRIEF DIE ANTOINE BAILLY IN DE PAROCHIEKERK VOORLAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF DIE ANTOINE BAILLY IN DE PAROCHIEKERK VOORLAS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(In die brief verwees hij naar de andere, meer uitvoerige brief, die we in IRS van november hebben gepubliceerd).

Afscheidsbrief

Ik moet u een beslissing meedelen die ik deze zomer genomen heb. De omstandigheden die mij naar dit besluit leidden, waren en blijven voor mij een bron van voortdurende lofprijzing van de Heere.

Ik ga onze kerk verlaten en mij voegen bij een kerk van de Reformatie en ik hoop daar dienaar te worden van het Woord Gods alleen. Ik zal dus voortaan niet meer rooms-katholiek, maar gereformeerd-katholiek zijn.

Ik heb een uitvoeriger uiteenzetting gegeven van de redenen van mijn beslissing en u kunt allen een exemplaar daarvan krijgen.

Ik ben nu bijna 64 en u begrijpt datje op zo'n leeftijd zulk een ingrijpende beslissing niet neemt op lichtvaardige gronden.

Ik heb mij helemaal ingezet als pastoor van verschillende parochies; helaas heb ik moeten vaststellen dat mijn prediking van de noodzaak van persoonlijke bekering en geloof in Jezus Christus steeds minder gehoor vond.

Natuurlijk zou ik in de gezapige rust van de sleur hebben kunnen voortleven tot aan mijn dood. Niemand zou mij een strobreed in de weg hebben gelegd, als ik de 'sympathieke priester" had willen uithangen, die iedereen gelijk geeft en bereid is om alle plooitjes steeds weer met zachte hand glad te strijken.

Maar drie gedachten van de Schrift zijn mij tot licht en leiddraad geweest op deze lange weg van mij:

- Je bent niet gezonden om je eigen koninkrijkje op te bouwen (met alle voordelen en eerbiedsbetuigingen, die je als functionaris van zulk een aards, kerkelijk koninkrijk zullen ten deel vallen).

- Je kunt en moogt niet behoren tot hen die het Woord Gods manipuleren en er de kern. de oproep tot geloof en bekering, uit weg halen (2 Kor. 2:17).

- "Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken" (Lukas 6:26).

Ik heb gedurende de 35 jaar dat ik priester ben geweest, heel wat gezegd. Nu is voor mij het uur aangebroken dat ik van het woord moet overgaan tot de daad. Ik moet dat Woord Gods dat schoon schip in ons wil maken, dat Woord dat alles in ons ondersteboven wil gooien, dat voor onze zondige, menselijke natuur soms zo lastige en pijnlijke Woord, nu allereerst op mijzelf toepassen. Als je aan de Heere vraagt om de Geest der Waarheid, opdat die het licht in je moge ontsteken, dan is zo'n gebed geen slag in de lucht. De Heere verhoort zulk een gebed en leidt je bij de soms bittere consequenties daarvan.

Opnieuw vraag ik u in deze laatste preek van mij als uw pastoor:

- Leef alleen uit het Woord van God. Baseer uw geloof op Christus alleen! Want Hij is de enige Zaligmaker (Hand. 4:12). Er is maar "één Middelaar tussen God en de mensen" (1 Tim. 2:5). "Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij overgegeven heeft"(Gal. 2:20).

Je kunt de hemel niet verdienen. Het eeuwige leven is een gave van God. Want "God Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)" (Ef. 2:4,5). Dus op geen enkele wijze vanwege onze goede werken of onze godsdienstige praktijken.

De goede werken zijn noodzakelijk om ons licht, Gods licht in ons, te laten schijnen voor de mensen, om dus te laten zien dat we zalig zijn geworden door Christus; om aldus te getuigen dat ik gegrepen ben door Christus, zodat Zijn tegenwoordigheid in mijn leven zichtbaar wordt uit de werken als vrucht van Zijn Geest. Maar ik herhaal: Dat alles heb ik OP GEEN ENKELE WIJZE verdiend.

Ik heb ontdekt dat allen die deze boodschap van de Bijbel hebben aanvaard en er met hun hart mee hebben ingestemd, leven uit de dankbaarheid en de vrede des Heeren en dat ze liefde om zich heen verspreiden. Dat zijn waarlijk vrije mensen!

Ik wil eindigen met dit woord uit het geestelijke testament van ds. Oberlin, die 250 jaar geleden stierf in de Elzas:

"Vergeet mijn naam en blijf slechts bij de Naam van Jezus Christus. Hij is uw Herder, ik was alleen maar Zijn knechtje".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

BRIEF DIE ANTOINE BAILLY IN DE PAROCHIEKERK VOORLAS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's