IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Wie protestant wordt, is eerloos

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie protestant wordt, is eerloos

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgens kardinaal Simonis is het feit dat een ex-dominee priester gewijd wordt en desondanks van de paus verlof krijgt om als gehuwde te blijven voortleven, een uitdrukking van de waardering die de R.-K. Kerk heeft voor het ambt van protestants predikant.

Het spijt me, maar ik moet dat zien als een rooms jokkentje om bestwil. Immers:

"Wie protestant wordt, is eerloos"

1. Pius XII gaf dat verlof reeds in 1950. Toen gold nog canon 2314 par. 1 van het vorige r.-k. wetboek: "Als zij (- leden van de R.-K. Kerk) zich bij een niet-katholieke secte hebben aangesloten of deze publiek aanhangen, zijn ze ipso facto (= door de daad zelf) eerloos". En in die tijd werden alle protestantse kerken door Rome als secten gebrandmerkt.

Een paus die uitspreekt dat iemand die zich aan het herderlijk ambt van een protestant toevertrouwt, daardoor eerloos (infamis) wordt, kan onmogelijk openlijk zijn waardering uitspreken voor het ambt van een protestants predikant, tenzij het iemand is die met dubbele mond spreekt.

"Protestant worden is een misdrijf'

2. Ook in het nieuwe r.-k. kerkelijk Wetboek wordt ketterij in canon 1041 ad 2 nog altijd een "delictum = misdrijf' genoemd. En wat ketterij is, lezen we in canon 751: "het, na het doopsel, hardnekkig ontkennen of in twijfel trekken van een of andere w aarheid die met goddelijk en katholiek geloof geloofd moet worden". Een gedoopte die bv. het dogma van de onfeilbaarheid van de paus, van de onbevlekte ontvangenis en de lichamelijke ten-hemel-opname van Maria ontkent, is een ketter.

Deze paus heeft in 1983 zijn officiƫle goedkeuring gegeven voor dit wetboek. Hoe kan dan deze paus met het toestaan van de priesterwijding aan gehuwde ex-dominees zijn waardering uitdrukken jegens het ambt van predikant, wanneer hij tegelijk minachtend over een predikant en de leden van zijn gemeente spreekt als over bedrijvers van een 'delict'. Dat klemt des te meer, omdat in dezelfde canon ad 4 "wie vrijwillig een mens heeft gedood", dus een moordenaar, in hetzelfde rijtje naast de 'ketters' wordt gezet. Protestant worden en iemand vermoorden liggen dus blijkbaar in dezelfde lijn. Ze krijgen als 'delinquenten' in canon 751 dezelfde straf.

Misschien zegt iemand: Die canon is per ongeluk in het nieuwe kerkelijk wetboek overgenomen. Ik hoop het, maar zo zeker ben ik daar niet van, omdat ik helaas moet vaststellen dat deze paus wel vaker met twee monden spreekt.

Het ware motief

Nee, het ligt voor de hand dat Rome, door dit toestaan van het huwelijk aan een ex-dominee-priester, op spectaculaire wijze de aandacht erop wil vestigen - want zo'n bericht komt meteen in de wereldpers - dat niet alleen priesters protestant, maar ook dominees rooms-katholiek worden.

En een tweede motief is dat daardoor opnieuw aan de wereld de absolute macht van de paus gedemonstreerd wordt. Hij komt zo naar voren als iemand die alle macht op aarde heeft, zelfs de macht om huwelijken al of niet geldig te verklaren en om de huwelijksbeleving van gehuwden al of niet toe te staan.

Een vraag aan zulke ex-dominees:

1. Hoe kunt u nog uw zelfrespect bewaren, wanneer u uw huwelijk op deze manier laat gebruiken als propagandamiddel voor een harde dictator in Rome? Is het huwelijk niet te heilig en te intiem dan datje het daarvoor laat misbruiken?

2. Hoe hebt u zich zo kunnen verlagen dat u aan die man, die heerst in de Vaticaanse burcht, nederig verlof hebt gevraagd of u met uw vrouw als gehuwden moogt leven?

3. Geneert u zich niet tegenover uw collega-priesters, wanneer u weet dat van de 400.000 priesters er 100.000 gehuwd zijn en daarom door de paus naar de hel verwezen worden en althans hun ambt als priester niet meer mogen uitoefenen - en dat de overigen zozeer onder de pauselijke wet van het celibaat gebukt gaan, dat er volgens de pas gepubliceerde statistieken slechts 2 % in staat is om heel hun leven de wet van het celibaat althans uiterlijk te onderhouden?

4. Geneert u zich niet dat u deze gunst ontvangt van een dictator, die aanspraak maakt op een macht die veel groter is dan welke dictator ook? Hebben we nog niet genoeg ellende van dictators gezien?

De paus beweert immers dat aan hem gegeven is "het absolute leergezag, de absolute bestuurs- en rechtsmacht" op aarde. Hij beweert dat hij kan straffen met de eeuwige dood van de hel. Priesters die een wettig burgerlijk huwelijk sluiten zonder hem verlof te vragen, veroordeelt hij tot de eeuwige dood van de hel. En degenen die dat verlof wel vragen (en deze paus geeft zulk een verlof slechts zeer zelden), straft hij desondanks met het verbod van de uitoefening van hun priesterambt.

Het huwelijk als r.-k. onderduikmiddel

Tijdens het internationaal congres van gehuwde priesters die nog lid van hun kerk willen blijven, vertelde de Tsjechoslowaakse priester Vaclav Divis dat tijdens het communistisch regime in zijn land in het geheim zo'n 300 tot 400 priesters zijn gewijd. Een derde daarvan is gewijd in gehuwde staat. Er waren zelfs gehuwde bisschoppen. Volgens Divis werd hiermee de veiligheidspolitie, die sterk meewerkte aan de onderdrukking van de R.-K. kerk in Tsjechoslowakije, op een verkeerd spoor gezet; de politie ging ervan uit dat slechts ongehuwde mannen werden gewijd.

Na de val van het communistisch bewind in november vorig jaar zijn volgens Divis de gehuwde priesters in de problemen geraakt. Velen oefenen hun priesterschap nog steeds al werkend in de fabriek of op het land uit, zoals Divis, maar worden niet benoemd tot parochiepriester. Een van de gehuwde bisschoppen is echter nog wel als bisschop in functie: mgr Jan Korec, bisschop van het Slowaakse Neutra, aldus Divis. Aldus 1-2-1 informatie 1990 - 524.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Wie protestant wordt, is eerloos

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's