IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

UITVERKOREN als volk of als individu

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UITVERKOREN als volk of als individu

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Israël is Gods uitverkorene. „Maar gij, Israël, mijn knecht! Jacob die Ik verkoren heb, het zaad van Abraham, Mijn liefhebber" (Jes. 41 : 8). „Want gij zijt de Heere, uw God, een heilig volk; u heeft de Heere verkoren, dat gij Hem tot een volk ten eigendom zoudt zijn uit alle volken, die op de aardbodem zijn" (Deut. 7 : 6). Over die uitverkiezing als volk gaat het ook in Rom. 9 : 10-13, dus niet over een persoonlijk al of niet uitverkoren zijn van Jacob en Ezau. God verkoos het nageslacht van Jacob tot Zijn volk, niet het nageslacht van Ezau.

De woorden: „Ezau heb Ik gehaat" moeten we in die context verklaren in dezelfde betekenis waarin ook Jezus dat woord gebruikt: „Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn" (lk. 14 : 26). Hij leert zelfs dat we onze vijanden niet mogen haten, maar moeten liefhebben. Hij bedoelt daarmee dat wij bereid moeten zijn de liefde van onze dierbaren op te offeren, wanneer het erom gaat Jezus te volgen.

In die zin heeft God Ezau laten vallen, niet als vad?' van Zijn volk aanvaard, omdat Hij daarvoor Jacob had uitgekozen.

Die verkiezing doet God nooit te niet. Hij blijft trouw aan Zijn eenmaal gegeven woord der belofte en trekt dat nooit terug, ondanks onze ontrouw.

Gij zaad van Abraham, Zijn knecht, gij kinderen van Jacob, Zijn uitverkorene". „Hij gedenkt Zijn verbond tot in eeuwigheid, het woord (dat) Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten" (ps. 105 : 6, 8).

Des Heeren tempel zijn wij!

Maar dat wil nog niet zeggen dat elke Israëliet, elk lid van Gods uitverkoren volk, ook persoonlijk is uitverkoren.

Tegen die misvatting hebben de profeten voortdurend gewaarschuwd. „Vertrouwt niet op valse woorden, zeggende: Des Heeren tempel, des Heeren tempel, des Heeren tempel zijn deze" (Jer. 7 :4).

Johannes de Doper zegt tot de onbekeerde Joden: „En meent niet bij uzelf te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader". „Reeds is de bijl aan de wortel der bomen gelegd; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen" (Matth. 3 :9-10).

Wee de gerusten in het nieuwe Sion!

Ook de christenen uit de heidenen worden als een volk Gods beschouwd naast Israël. Zie Hand. 15:14. Daarom geldt ook voor hun kinderen dat ze heilig zijn (1 Kor. 7 : 14). Maar dat betekent niet dat die kinderen ook persoonlijk uitverkoren zijn en dus niet verloren kunnen gaan. Ook voor hen geldt: „Maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden" (Mk. 16 : 16).

Dat is dan ook de ontzaggelijke ernst van de prediking in het midden van de gemeente. Ook daar moet de waarschuwing klinken: „Wee de gerusten te Sion en de zekeren op de berg van Samaria!" (Amos 6 : 1). Wee hen die menen zonder bekering en geloof, zonder wedergeboorte, het Koninkrijk Gods te kunnen binnengaan!

Dat zegt ook de Heidelbergse Catechismus heel helder: „Worden dan alle mensen wederom zalig door Christus gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden? Nee, maar alleen zij die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen" (Zd. 7).

Wie zoekt, zal vinden

Hoe weet u dan of u persoonlijk bent uitverkoren? Dat kunt u alleen weten uit Christus tot Wie God gezegd heeft: „Ziet, Mijn knecht, Mijn Uitverkorene (in Wie) Mijn ziel een welbehagen heeft" (Jes. 42 : 1). „Deze is Mijn geliefde Zoon; hoort Hem" (Lk. 9 : 35).

Langs een andere weg wil God dat niet aan u openbaren, want Hij wil slechts Zijn Zoon verheerlijken. Wanneer u Christus door het geloof persoonlijk - dus niet als een dogma- hebt leren kennen, dan behoort u ook bij deze Uitverkorene en bent u voor eeuwig behouden.

Als u Christus nog niet persoonlijk kent, rust dan niet voordat u Hem werkelijk gevonden hebt. En u kent Zijn belofte: „Wie zoekt, die zal vinden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

UITVERKOREN als volk of als individu

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's