IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Op de korrel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op de korrel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van Calvijn wordt gezegd, dat hij, toen hij na twee jaar afwezigheid terug in Genève kwam, hij bij zijn eerste kerkdienst terug de plaats opzocht, waar hij ruim twee jaar geleden gebleven was, en doorging met de stof te behandelen alsof er niets gebeurd was. Indien ik dus hetzelfde doe mag ik mij in een goed gezelschap verheugen, ofschoon ik niet omwille van dezelfde reden tijdelijk het „Op de korrel" heb stopgezet, zoals Calvijn, wil ik toch ook de stof vervolgen daar waar ik gebleven ben.

In de zesde les van de catechismus der Nederlandse bisdommen wordt gehandeld over de erfzonde. Door de erfzonde missen wij, aldus de C. der N. B., de heiligmakende genade en de bijzondere voorrechten, die Adam en Eva ontvangen hebben. Men krijgt hier de indruk, dat hetgeen Adam verloren heeft uit twee zaken bestond, n.l. uit de heiligmakende genade en uit bijzondere voorrechten. Wij kunnen ons niet ontdoen van de gedachte dat ook Rome hier een insnijding gemaakt heeft, die helemaal overbodig is. Ze heeft ook hier, zoals steeds, nat uur en bovennatuur uit elkaar willen houden, en belijdt dus dat de bovennatuur van de mens geraakt wordt door het feit, dat Adam de heiligmakende genade verloor. Wat de natuurlijke toestand van de mens betreft durft zij hier in de catechismus niet goed positie kiezen. Ze spreekt wel van bijzondere voorrechten die aan Adam en Eva geschonken werden, en die er na de zondeval niet meer waren, maar over wat er met de menselijke natuur gebeurd is, rept ze geen woord. Klug in „Het katholiek geloof" schrijft hierover: „In onze zielen ligt de drang naar het zedelijk goede. Zonder al te grote optimisten te zijn, mogen wij toch beweren, dat het diepste in de meeste mensen niet lichtzinnigheid, traagheid of boosheid is, doch wel de wil om goed te zijn en goed tc wandelen. " (Pag 171) Ook hier weer een zekere vrees om met open vizier te zeggen dat de menselijke natuur ongerept is gebleven, maar men krijgt als protestant toch ook het gevoel dat men in tegenstelling met het protestantisme, het niet aandurft de menselijke natuur als het ongeschonden deel dat Adam aan zijn nakomelingen zou overgeven, te karakteriseren. Vandaar dat Rome spreekt van een verwonding van de menselijke natuur. Hoever echter staat hier Rome en Reformat i e weer van elkaar. Rome met zijn leer dat de menselijke natuur wel door de zonde werd geraakt, maar niet zo dat de menselijke nat uur in zich verdorven is. De Reformat i e met haar leer over de verdorvenheid van de mens, die uit zichzelf geneigd is God en zijn naaste te haten.

De leer over de erfzonde heeft naast dit alles ook nog een andere moeilijkheid, n.1. aangaande het feit of Mari a al dan niet deel heeft gehad aan de erfzonde. Deze kwestie zullen we echter behandelen wanneer we over de Maria-leer spreken. Uit het aangehaalde mag echt ook weer het grote verschil tussen Rome en Reformat i e blijken, verschil dat meer en meer tot uiting komt, naar gelang men Gods Woor d tot enige richtlijn in het leven aanvaardt.

EX-PRIESTER-FONDS

Er zijn vele rooms-katholieke priesters, die hun leven hebben gewijd aan de uitbreiding van de rooms-katholieke kerk, in de mening, dat deze kerk de enige ware Kerk van Christus is.

Onder hen zijn er velen, die tot andere gedachten zijn gekomen

Zij hebben echter alle schepen achter zich verbrand.

Zij hebben buiten hun priesterschap geen enkele bestaansmogelijkheid

Een andere weg inslaan is in hun gedachten een onmogelijkheid.

Aan alle priesters en kloosterlingen wijzen wij op het bestaan van een expriesterfonds, hetgeen een onderdeel is van de Stichting „In de Rechte Straat", die onder andere tot doel heeft om priesters en kloosterlingen te steunen, die om des gewetens wille de rooms-katholieke kerk verlaten.

Aan alle belangstellenden brengen wij dit fonds onder de aandacht, opdat men door vrijwillige bijdragen de helpende hand zal bieden aan hen, die omwille van het Evangelie alles moeten verlaten.

Giften voor dit ex-priesterfonds of voor de arbeid onder de rooms-katholiekcn kunnen worden overgemaakt op giro 2 8 4 , ten name van de penningmeester van de Stichting „In de Rechte Straat" te Hilversum. Of op: N.V. Slavenburgse Bank te Hilversum, met vermelding: I.R.S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

Op de korrel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's