IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Pastoor Van der Mee: “Alles spreekt van God”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pastoor Van der Mee: “Alles spreekt van God”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het hele land vinden initiatieven plaats naar aanleiding van het Jaar van het Geloof (2012-2013). Zoals in de parochies in Haastrecht en Schoonhoven, waar pastoor J.E.M. van der Mee maandelijks een gemeenteavond belegt over het geloof.

Voor paus Benedictus XVI was het feit dat het Tweede Vaticaans Concilie vijftig jaar geleden plaatsvond de aanleiding om een Jaar van het Geloof (11 oktober 2012-24 november 2013) te houden. Doel is om bij te dragen aan hernieuwde bekering van de kerken aan herontdekking van het geloof, met het oog op het getuigenis van christenen in de wereld. In het Jaar van het Geloof is er in de Rooms-Katholieke Kerk dan ook bijzondere aandacht voor evangelisatie en catechese. In verschillende parochies wordt ruimschoots aandacht besteed aan het Jaar van het Geloof. Tijdens de gemeenteavonden die pastoor Van der Mee in Haastrecht en Schoonhoven belegt, komt de “basis” van het geloof aan de orde.

Wat betekent het geloof precies?

“Wat geeft het geloof? Als kinderen het doopsel ontvangen, wordt aan de ouders een aantal vragen gesteld, waaronder: “Wat vraagt u aan de kerk van God?” “Wat geeft het geloof?” Het antwoord op die laatste vraag is: “Het eeuwige leven.” “En wat is het eeuwige leven?” “God beminnen met heel je hart, en de naaste als jezelf.” Het geloof geeft liefde tot God en tot de naaste. Daarnaast geeft het geloof ook een kiem van het eeuwige leven. Het is een gave als je het geloof kunt beleven in kleine groepen. Met de ander kom je jezelf tegen. Het kindschap van God ontvang je bij het doopsel. Het leven dat je dan ontvangt, komt tot ontplooiing in de gemeenschap van de Kerk. Ik ben momenteel ook bezig met mensen die hun doopsel willen herontdekken.

Hoe krijgen we het geloof? Paulus zegt: Het geloof komt door de prediking, door te luisteren. Het geloof ontvang je door Woord en sacrament, door het doopsel, maar ookdoor het Woord van God te horen.”

Thomas van Aquino, die heel belangrijk is geweest voor de Rooms-Katholieke Kerk, zegt: “De natuur heft de genade niet op, maar veronderstelt haar en vervolmaakt haar.” Wij als protestanten geloven juist dat ons verstand door de zonde totaal verduisterd is.

“Ja, protestanten geloven dat we door de erfzonde niets goeds meer kunnen doen. Wij zeggen dat we alleen verwond zijn in onze menselijke natuur. Dat is wel een essentieel verschil. Voor mij is de kern om te beseffen dat alles van God spreekt, ook de natuur. De vervolmaking volgt niet door de natuur uit te schakelen, maar door deze te vervullen. Neem als voorbeeld het verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Het Oude Testament wordt na de komst van het Nieuwe Testament niet opgeheven, maar vervolmaakt. Het gaat erom of we in het aanschijn van deze aarde in het licht leven of in de duisternis. We moeten tot het licht komen.”


PASTOOR VAN DER MEE: “HET KINDSCHAP VAN GOD ONTVANG JE BIJ HET DOOPSEL”


Maar dan is het toch niet “genade alleen”?

“Achter alles is God al aanwezig. In die zin is alles al een gave van God. God vraagt wel medewerking met Zijn genade, om net als Maria ons jawoord te geven. Maria is als dienstmaagd des Heeren beschikbaar geweest. In Psalm 95 staat: “Heden, als gij Zijn stem hoort, verhardt u niet.”

Wij hebben van God een vrije wil gekregen. Natuurlijk, er is wijsheid van God en wijsheid van de mens, in die zin dat God in Jesaja 40 zegt: “Mijn wegen zijn niet ulieder wegen. Mijn gedachten zijn hoger dan ulieder gedachten.” Als God werkt, loopt het altijd anders dan je van tevoren dacht. Maria vroeg aan de engel: Hoe zal het geschieden? De engel gaf als antwoord: Door de Heilige Geest. Door de Geest is alles mogelijk.”

Maar het kan toch niet zo zijn dat Maria een vrije wil had? Wat als Maria nee had gezegd, dan was Jezus niet gekomen?

“Maria had een vrije wil, zoals Eva die ook had. Als Eva niet had gezondigd, was de mensheid niet in zonde gevallen. In die zin is Maria de tweede Eva.”

Zijn mensen in uw parochie meer met het geloof bezig in het Jaar van het Geloof?

“Ja, we houden elke maand een avond naar aanleiding van het Jaar van het Geloof. Een aantal mensen is er echt mee bezig. Er komen kleine groepen op af, maar toch.”

Het Tweede Vaticaans Concilie is alweer even geleden. Wordt wat toen geleerd werd nog steeds geloofd?

“De paus zei onlangs dat er een menselijke en een innerlijke interpretatie van de conciliedocumenten is. De menselijke interpretatie is die van de media , die er van alles van vinden. De innerlijke interpretatie is die van de Heilige Geest. Wat tijdens het concilie is gezegd, moet ook nog doordringen. Daar is tijd voor nodig. Israël moest veertig jaar door de woestijn trekken. Een zwangerschap duurt negen maanden. Het Tweede Vaticaans Concilie was pedagogiek van die tijd. De kerk heeft zuivering nodig.

De kerk verloochent zichzelf niet, maar gaat terug naar de oorsprong.

Iemand vroeg vorig jaar, bij mijn 25-jarig ambtsjubileum: Bent u gegroeid in uw geloof? Dat was een vraag die me raakte. Ja, ik ben in de loop van de tijd wel anders gaan denken. Niet compleet anders, maar ik kan wel zeggen dat ik gegroeid ben in mijn geloof.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Pastoor Van der Mee: “Alles spreekt van God”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

In de Rechte Straat | 16 Pagina's