IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Dienend leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dienend leven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Dient de Heere met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang!"

Ik wil zo graag de Heere dienen!

Het gebeurde na afloop van een zendingsavond ergens in den lande. Ik had m'n voorlichting gegeven en ik zou in de auto stappen en wegrijden naar huis. Toen kwam er een meisje naar me toe: "Meneer, mag ik u nog wat vragen? Ik zou zo graag de Heere willen dienen! Maar wat moet ik doen?" Velen van jullie herkennen dit wel, denk ik. M'n hart gaat uit naar de dienst des Heeren. Wat kan ik voor Hem doen? Zendingswerk? Dat is zo'n grote stap. Evangeliseren? Dat durf ik toch ook eigenlijk niet aan. Kinderwerk? Misschien, maar dat kan je toch ook niet in je eentje beginnen. Tegen dat meisje dat met die vraag naar me kwam, heb ik gezegd: "Fijn dat je dat wilt! De Heere is het zo waard! Begin met bijbelstudie. Dat is voor alles nodig. We moeten de Heere goed kennen, persoonlijk, anders kunnen we Hem nooit dienen."

Dienen is volgen

In Johannes 12:26 zegt de Heere Jezus: "Zo iemand Mij dient, die volge Mij!" Als je Hem wilt dienen, moet je Hem volgen, net zo als Zijn discipelen vroeger. Die volgden Hem letterlijk overal waar Hij heen ging, drie jaar lang. Ze waren altijd bij Hem, hoorden wat Hij zei en zagen wat Hij deed. Zij waren Zijn leerlingen. Neen, eigenlijk veel meer dan leerlingen. Meer in de zin van de Afrikaanse handwerksgezellen, die in hun leertijd volkomen, dag en nacht, aan hun patroon verbonden zijn. Altijd beschikbaar voor Hem; bijna aan Hem verkocht! Zó vraagt de Heere Jezus je om Hem te volgen. Hij vraagt je geheel en al, met lichaam en ziel. Geef de leiding van je leven over aan Mij, laat Mij het stuur in handen nemen. Hij, de Meester, ik de knecht!

Volgen is: 'Je leven verliezen'

Dat is nogal wat! Toch komt het daar op neer wat de Heere Jezus zegt in het voorafgaande vers 25: "…… die zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren tot in het eeuwige leven." Jezus volgen is eigen willen en goedvinden opgeven om Jezus' wil. Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede! En dat is zoveel als sterven aan jezelf, je eigen ideeën, je eigen idealen. Ook aan die diep gewortelde gedachte dat je God bevredigen kunt door Hem te dienen. Hoe vreemd het ook moge klinken: zelfs met onze wens om Hem te dienen, kunnen we Hem niet tevreden stellen! Zing het nog maar eens, dat bekende veelzeggende versje:

"Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk door mij volbracht;
Niet het offer dat ik breng!"

Neen, zegt de Meester, ook aan die gedachte moet je sterven, dat je alles goed zou kunnen maken door Mij te gaan dienen! Dat kan nooit! Daar zijn we te onrein voor, te onheilig. Laten we er diep van doordrongen zijn dat de Heere ons niet aanneemt om onze beste bedoelingen en onze dienstvaardigheid! Neen, neen! Dat zou betekenen dat we Jezus' bloed onnodig en onrein achten. Daarmee zouden we Hem grotelijks onteren! "Ik ben niet gekomen, zegt de Heere Jezus, om gediend te worden, maar om te dienen, en om Mijn ziel te geven als een rantsoen (losprijs) voor velen!"

Jezus wil ons dienen

Moslims bijvoorbeeld moeten Allah dienen, om hem tevreden te stellen. Wij móeten leren, wat de Heere Jezus wilde doen om ons te verlossen. Hij heeft ons mensen gediend: zieken genezen, hongerigen gevoed, voeten gewassen, maar veel méér nog: Hij heeft Zijn leven gegeven om ons te dienen! Om zó ons hart te winnen voor Zichzelf. Daar waar Hij Zijn leven gaf, aan het kruis, daar leer je Hem kennen, zo heilig en groot! Daar zie je jezelf zondig en onrein, de oorzaak van al Zijn bitter lijden. Daar buig je diep, in het besef van je schuld en onwaardigheid. Maar daar zie je ook Zijn gewilligheid om voor jou de last van Gods toorn te dragen aan het kruis. Daar stroomt Zijn liefde je hart binnen, zodat je gaat zeggen: "O Heere, voor dit offer van Uw leven, wat kan ik dan mijzelf ten offer geven?" Daar ga je Hem beminnen met je ganse hart en wil je Hem dienen met je hele leven!

Dienen uit Zijn liefde

Dan bedel je: "Heere, daar U Uzelf voor mij gegeven hebt, mag ik nu mijn leven aan U geven? Mag ik U dienen, waar dan ook en hoe dan ook? Mag ik U toebehoren?" Dan mag ik uit genade Hem gaan dienen. En dan mag Hij me zeggen hóe Hij gediend wil worden. "Dien Mij", zegt Hij:

a. Uit de liefdeskracht die Ik je verleen; steun nooit meer op jezelf. Kom altijd bij Mij terug om te putten uit Mijn levensbron.

b. Al lerend als Mijn discipel; neem dagelijks de tijd om te zitten aan Mijn voeten.

c. Naar Mijn wil; vraag dagelijks: "Heere, wat wilt Gij dat ik vandaag doen zal?" Zijn wil is vaak anders dan onze wil, veel hoger en heiliger en beter. Wij zoeken graag een dienst waarin we zelf ook nog enige eer kunnen behalen. De Heere zegt vaak: "Begin, maar met een nederige dienst aan de minste van Mijn broeders (Matth. 25:40)."

Wat een voorrecht dat we zo'n heerlijke Koning mogen dienen! En dat omdat Hij ons eerst elke dag door Zijn genade bedienen wil. "Dient de Heere met blijdschap! Komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Dienend leven

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's