IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

UITVERKIEZING… …ALS TROOST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UITVERKIEZING… …ALS TROOST

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efeze, het centrum van de verering van de vruchtbaarheidsgodin Diana met alle onzedelijke uitspattingen vandien!

Efeze, bolwerk ook van duivelskunstenarij. Efeze, exponent van de vijandschap tegen het Evangelie van de vrije genade, getuige het massale oproer in die stad tegen de prediking van Paulus. We horen de massa als het ware nog schreeuwen: 'Groot is Diana der Efez.iërs'.

Tegen deze inktzwarte achtergrond moeten wij de tekstwoorden van Paulus lezen. 'Gezegend' roept hij vol verwondering uit. Zegenen, dat wil in dit verband zeggen 'goed spreken'. Goed spreken van de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die zo'n volk wilde zegenen met alle geestelijke zegeningen in de hemel in Christus.

Welke zegeningen bedoelt Paulus? Het zijn geestelijke zegeningen. Zegeningen uit de Geest en door de Geest, zodat Paulus in dit vers de Drieënige God mag verheerlijken; de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Paulus laat ons overigens niet in het ongewisse over de aard van deze geestelijke zegening. In het vervolg van Efeze 1 spreekt hij over 'de aanneming tot kinderen' (vers 5), 'de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden' (vers 7), 'het geloof in Christus en de verzegeling met de Heilige Geest der belofte' (vers 13). Geestelijke zegeningen die hun oorsprong hebben in de hemel, zoals Paulus dat hier verwoordt.

Bovendien 'in Christus'. Zegeningen dus die hen toevloeien uit de doorboorde Middelaarshanden van deze dierbare Borg en Zaligmaker. Immers 'uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen'. Hemelse zegeningen die het hart overstelpen, waardoor de voorsmaken van het zalig hemelleven hier en nu al ervaren mogen worden. Wie zal uit kunnen drukken wat het is om je gewassen te weten in het bloed des Lams. Zal dat het hart niet doen stijgen tot in het hemelhof. Zegt Paulus niet ergens 'onze wandel is in de hemelen'? Zalig is het volk dat deze klanken kent. Een leven dat gevoed wordt uit die overstelpende heilsfontein die er is geopend in Christus tegen de zonde en de onreinheid.

Zegeningen, die ons naar het zalig hemelleven doen verlangen. Om eenmaal zonder smet en zonder rimpel voor Hem gesteld te worden, Die onze ziel lief heeft gekregen. De zegeningen die God geeft hebben eeuwigheidswaarde in zich. De zegeningen, die ons uit de hemel worden geschonken, zullen eenmaal terugkeren naar diezelfde hemel.

Van waaruit is dit grote voorrecht te verklaren? Dit laat zich niet verklaren, het is alleen te bewonderen en te aanbidden. Het woord verschaft ons echter inzicht in de oorsprong van dit alles. Het vierde vers geeft antwoord op deze vraag: 'Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde'.

In deze woorden klimt Paulus op tot het welbehagen Gods. Nadrukkelijk brengt hij de geestelijke zegeningen in overeenstemming met de uitverkiezing van voor de grondlegging der wereld. Calvijn merkt terecht op dat in deze woorden alle verdienste of waardigheid van de mens geheel en al wordt uitgesloten. Voor de grondlegging der wereld leert ons dat Gods liefde zich al tot hen uitstrekte voor en aleer er een wereld was. Dus ook voor en aleer de Efeziërs er waren. De verkiezing was een feit al voordat deze mensen ook maar iets goeds of kwaads hadden gedaan. Ik heb in dit verband al eens iemand horen zeggen: 'God is de zonde een eeuwigheid voor geweest'.

Paulus komt op dit onbegrijpelijke wonder nog eens terug in het 2e hoofdstuk van deze brief als hij opmerkt in vers 4 en 5: 'Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden)'.

U merkt wel dat alle roem van de mens wordt buitengesloten. Hoe waar mag het toch voor Gods Kerk zijn: 'Onverdiende zaligheên heb ik van mijn God genoten, ik roem in vrije gunst alleen'.

Blijft de vraag over; hoe kan God nu Zijn liefde schenken aan mensen, die dood zijn door de zonden en door de misdaden? Het antwoord ligt besloten in de twee woordjes van onze tekst: 'in Hèm'.

Het is een verkiezing in Christus. Hij is het voorwerp van Gods eeuwige liefde en in Hem ligt nu zijn Bruidsgemeente besloten. Hij is het hoofd en zij is Zijn lichaam. Door Gods levend makende genade werden zij uit hun doodsstaat tot nieuw leven verwekt. Ze mochten de stem van de Zone Gods vernemen in het Woord der prediking en kwamen tot nieuw leven. Een leven waarin de zonde de doodsteek kreeg om nu voortdurend onze oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen.

De vraag voor u en mij is of wij met de Efeziërs tot dit nieuwe leven kwamen? Weten we van die allesoverwinnende kracht van Woord en Geest. Dan weet u met mij dat de zaligheid in en door Christus een zaak is die alles van mij buiten spel zet. Ik kon alleen maar zondigen. Dat is mijn prestatie. God schonk uit de volheid van Christus, genade voor genade. Dat is Zijn prestatie. Deze zegen heb ik alleen aan Hem te danken. Die Zijn bloed stortte om al die vuile zonden af te wassen. En dat voor mij! Ziende op Hem mag ik in deze tekstwoorden mijn eigen naam invullen. Dan geldt dit troostwoord niet alleen de Efeziërs, maar al degenen die Zijn verschijning hebben leren liefkrijgen. Die het met de Bruid van het Hooglied uitroepen: 'al wat aan Hem is, is gans begeerlijk'.

Opdat enz.. Ja het is altijd een verkiezing tot! De vuile zondaar, die zich gewassen mag weten door het bloed van Christus, zal vanuit die rechtvaardigende genade een leven leiden dat in overeenstemming is met dat wondere werk. Heilig en onberispelijk voor Hem! Ja, de gerechtvaardige zondaar gaat Gods eer bedoelen in zijn leven voor Hem. 'Ik zet mijn treden in uw spoor, opdat mijn voet niet uit zal glijden'. En ook: 'Hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting, de ganse dag'. En dat niet uit dwang. Neen, de tekst zegt 'in liefde'. De dienst aan deze God is een liefdedienst. Zij vindt haar oorsprong in de eeuwige liefde Gods en daarop ziende kunnen we en willen we niet anders dan in wederliefde tot Hem te leven.

De Heere geve ons allen dit heilgeheim te verstaan. Zo mag de verkiezing van God een trooststuk zijn bij uitnemendheid, temeer daar dit heil ons nu om niet wordt aangeboden. Want ook de Efeziërs hebben dit wondere geheimenis alleen mogen verstaan door de prediking van het Woord. De prediking van Gods vergevende liefde in Christus voor de grootste der zondaren. En deze belofte nu, zeggen onze Dordtse vaderen moet gepredikt worden aan alle volken, aan alle mensen, zonder onderscheid met bevel van bekering en geloof. Een heerlijke belijdenis die gegrond is op de Heilige Schrift. Dat sluit uw zaligheid niet uit, maar in. Alleen degene die zichzelf buitensluit wordt daadwerkelijk buitengesloten. Alleen omdat er verkiezing is, kunt u, kun jij nog zalig worden. Wat dat betreft hebben we niets meer te verliezen. Gezegend zij deze Drieënige God.

Dordrecht

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1993

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

UITVERKIEZING… …ALS TROOST

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1993

In de Rechte Straat | 32 Pagina's