IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DOOR HET WOORD ALLÉÉN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DOOR HET WOORD ALLÉÉN

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vervolg getuigenis 'Zwitserse Garde'.

Jezus heeft mijn hart van zonden gereinigd, zo wit als de sneeuw! "Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw" (Jes. 1:18). Ik heb de Heere mogen uitnodigen om in te dalen in mijn hart en mijn leven. Hij heeft mij een totaal nieuw leven geschonken, dat ik totaal aan Hem wilde toewijden.

Zo werd ik mij bewust van mijn nieuwe geboorte. Even eens werd aan Sylvia deze wonderbare ervaring van de wedergeboorte vergund, zoals de Schriften getuigen in Johannes 3.

Met Paulus mag ik getuigen: "Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere" (Rom. 8:38-39).

Met een diepe en intense vreugde keerden we die avond terug van de evangelisatiebijeenkomst. Wij waren nieuwe schepselen geworden (2 Kor. 5:17). Wij waren zeker dat wij overgegaan waren van de dood in het leven. Met vertrouwen konden wij het hele verleden loslaten.

Uit liefde en bewogenheid voor onze medemensen, zijn we vanaf toen gaan getuigen van wat de Heere ons geschonken had en hebben hen uitgenodigd om eveneens van koers te veranderen. We hebben hen uitgelegd dat de doop, de eerste communie en het vormsel niet volstaan om een ware christen te zijn, maar dat ieder mens een zeer persoonlijke beslissing heeft te nemen voor Jezus Christus en zich moet onderwerpen, zonder enig compromis, aan Zijn heilige Wil.

Wanneer wij ons mogen begeven op de weg van Jezus Christus, dan hebben we gemeenschap met de Heere God. Dan krijgen we een afkeer van de zonde. Het Woord van God, de Bijbel, gaat bepalend worden voor onze levenswandel. Het is toch door Zijn Woord alléén dat de Heere God ons laat zien hoe wij Hem welgevallig kunnen zijn.

Jezus zegt: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: zo iemand Mijn Woord zal bewaard hebben, die zal de dood niet zien in der eeuwigheid" (Joh. 8:51). En in Joh. 12 lezen wij: "Die Mij verwerpt en Mijn woorden niet ontvangt, heeft die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage" (Joh. 12:48).

De Waarheid zal u vrij maken.

Sylvia en ik gingen elkaar steeds beter leren verstaan. Wij zagen dan ook geen enkele reden meer waarom wij niet met elkaar zouden kunnen huwen. Maar zij was protestant en ik dacht toch nog voor een stuk Rooms. Maar om een gemengd huwelijk te vermijden, werd zij rooms-katholiek. We zijn naar een r.-k. priester gegaan en hebben hem onze ervaring met Jezus Christus verteld. Blijkbaar had hij geen enkel bezwaar. Hij was zelfs verheugd over onze relatie met de Heere God. In september 1982 zijn we dan in het huwelijk getreden.

Later vertelde mijn vrouw mij dat zij nooit met mij zou getrouwd geweest zijn, indien ik geen duidelijke beslissing had genomen voor Jezus Christus en dat zij vervolgens verplicht zou geweest zijn om elk contact met mij te verbreken. Ln inderdaad, de Bijbel waarschuwt zo duidelijk voor het samengaan van gelovigen met ongelovigen.

Het kan zeker nooit tot zegen zijn in het huwelijk (2 Kor. 6:14-15).

Ik was des te gelukkiger omdat God mij, in deze weg achter Jezus Christus aan, zo'n goede vrouw had geschonken. Wat is er kostbaarder in het huwelijksleven dan samen de weg van Jezus Christus te mogen gaan en samen te mogen bidden tot de Heere God?

In april 1984 schonk God ons een lieve zoon Thomas.

Daar mijn vrouw weinig kennis had van het r.-k. geloof en aan onze zoon een goede r.-k. opvoeding wilde geven, kocht zij het boek: "De Leer van Rome in het Licht van de Schrift", van P.H. Uhlmann. Wij wisten dat de auteur het Woord van God 'liefhad als zijnde de vaste norm voor geloof en leven.

In dit boek wordt de r.-k. leer vergeleken met het Woord van God. Op een duidelijke wijze wordt er ook de oorsprong in weergegeven van het misoffer, van de mariologie en van het pausdom. Boeiend was ook om te ontdekken welke de houding was van de eerste cliristenen tegenover deze r.-k. geloofspunten. Ik wil dit boek dan ook aanbevelen, want het is een goede hulp voor allen die op zoek zijn naar een antwoord op deze en andere vragen.

De lezing van dit boek heeft bij ons het sterke verlangen gewekt om de Waarheid te kennen. Wij gingen alles nauwgezet vergelijken met de Bijbel. De Heilige Geest liet ons zien wat de wil van God was met ons leven.

Tot op dit moment waren mijn gebeden ook nog gericht tot Maria en de heiligen, zoals ik het trouwens altijd had geleerd. Maar een bepaalde passage uit de Bijbel leerde mij dat Maria voor ons niet ten beste kan spreken. Zij verwijst ons veeleer naar Jezus: "Zo wat Hij ulieden zal zeggen, doet dal" (Joh. 2:5). Jezus Christus wil dat wij tot Hem komen en alles van Hem alleen verwachten. Hij is de ene Middelaar tussen God en de mensen (1 Tim. 2:5-6).

Nergens geeft de Bijbel ons het recht om een andere middelaar of een andere voorspraak te zoeken. Integendeel, de Heere God zegt: "Vervloekt is de man, die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van de Heere afwijkt" (Jer. 17:5).

Hoe zouden de gestorven 'heiligen' ons kunnen horen! Trouwens, zij waren niet anders dan wij. Heel dikwijls is het zo dat op hetzelfde moment duizenden mensen op verschillende plaatsen in deze wereld, zich in het gebed richten tot deze heiligen. Hoe zouden zij die vele verzoeken om hulp kunnen opvangen en aan God voorleg gen? Alleen de Heere God kan dit! Hij alleen hoort ons en wil ons helpen wanneer wij met een oprecht hart tot Hem bidden (Jes. 59:1-2).

God hoort onze gebeden in Christus Jezus.

Wanneer wij willen spreken met de Heere God, dan is voor alles nodig dat we vergeving van zonden hebben ontvangen. Want elke zonde is als een scheidingsmuur tussen God en de mens. Alleen Jezus Christus kan zonden vergeven, want Hij is plaatsvervangend op het Kruis gestorven om al onze zondeschuld op Zich te nemen. Indien wij Hem onze zonden belijden, dan vergeeft Hij al onze schuld.

Zo alleen kennen we de gemeenschap met God en kunnen we ons in waarheid tot Hem richten. Hij zal ons graag geven alles wat goed en nuttig voor ons is. "Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt zult gij begeren en het zal u geschieden" (Joh. 15:7).

Wanneer onze gebeden niet onmiddellijk worden verhoord, dan mogen we ons toch getroost weten door de woorden uit Rom. 8:28:

"En wij weten, dat degenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn". Hoe zouden wij te allen tijde kunnen weten wat goed voor ons is? Laten we maar rustig vertrouwen in God de 'Almachtige', Oie ten goede van Zijn volk handelt.

Zaligheid in de Naam van Jezus Christus.

Een hele tijd heb ik geworsteld met de vraag: "Waarom zou Maria verschenen zijn le Lourdes en te Fatima? Waarom al die wonderen? Waarom al die genezingen?"

De Bijbel leerde mij dat wij geen geloof mogen hechten aan al die verschijningen. Satan is de vorst van deze wereld en wij weten dat hij geprobeerd heeft om Jezus in verzoeking te leiden.

"De satan zelf verandert zich in een engel des lichts" (2 Kor. 14). Ik geloof dat I'aulus hiertegen niet anders zou hebben gereageerd dan hij gedaan heeft tegen de dwaalleraars in Gal. 1: "Doch al ware het ook dat wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigde buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt" (Gal. 1:8).

Wanneer wij al die verschijnselen naast de Bijbel leggen, dan mogen we ontdekken of ze uit God of uit de Satan zijn.

De zgn. verschijningen van Lourdes of Fatima zijn niet tot eer van Jezus Christus. Op die plaatsen immers wordt hulp en bescherming geboden uit de mens. En daar er geen zaligheid is tenzij in de Naam van Jezus Christus, waarom zouden we het dan nog ergens anders gaan zoeken?!

"En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder de hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welke wij moeten zalig worden" (Hand. 4:12). De Naam van Jezus werd mij meer en meer dierbaar. Hij immers is mijn heil en mijn redding.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DOOR HET WOORD ALLÉÉN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's