IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

HOE LEEF IK MET EEN GENADIG GOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOE LEEF IK MET EEN GENADIG GOD

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze omgang met de Schrift

Voordat ik verder ga met de beschrijving van de verborgen omgang met God, wil ik eerst nadrukkelijk aan de orde stellen: hoe gaat u om met Gods Woord? Hoe ziet u de Schrift? Want zoals u al zult bemerkt hebben, probeer ik steeds weer de Schrift aan het Woord te laten, de Schrift alleen.

Uit de Schrift wil ik dan ook de richtlijnen halen voor ons omgaan met de Schrift. Vandaar:

1. We kunnen de Schrift alleen begrijpen wanneer we luisteren naar de Auteur van de Schrift: de Heilige Geest. We moeten ons aan die Heilige Geest overgeven, ons geheel en al aan Zijn leiding toevertrouwen. We moeten ons inleven in wie de Heilige Geest is en wat Hij doet. We moeten één met Hem zien te worden, ons helemaal afstemmen op Hem.

Dat heeft de Heere Jezus Zelf gezegd: "Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen. Maar wanneer Die gekomen zal zijn, (namelijk) de Geest der Waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden" (Joh. 16:12,13).

In het Grieks staat in Joh. 16:13 hodègèsei. Hodos = weg; gèsei = zal wijzen; dus: "Hij zal u de weg wijzen naar al de waarheid". En in het licht van Joh. 14:6 ben je dan geneigd om de woorden 'weg' en 'waarheid' met een hoofdletter te schrijven: "De Geest der Waarheid (= Christus) zal u de Weg wijzen naar de Waarheid", de weg naar Hem die gezegd heeft: "Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven" en van Wie Johannes getuigd heeft: "En dit is het getuigenis, (namelijk) dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon" (1 Joh. 5:11).

We mogen één worden met de Heilige Geest. Hoe gebeurt dat?

Natuurlijk niet door een fysieke vereenzelviging. De Heilige Geest en mijn geest blijven oneindig onderscheiden. Maar langs het kanaal van het geloof stroomt de Heilige Geest mijn ziel binnen. Naarmate ik geloof in de belofte van de Geest, word ik één met Hem, geef ik mij aan Zijn leiding over en in die zin word ik dan één met Hem door het geloof.

Op de Pinksterdag komt de Heilige Geest in de gedaante van vuur dat zich vertoont als lekkende tongen en zich zet op de hoofden van de discipelen. De Geest is dus als een vuur, dat ons wil doorgloeien.

Wanneer een stuk ijzer witgloeiend wordt in het vuur, blijft het ijzer, maar is wel helemaal doordrongen van het vuur. Op eenzelfde manier wil de Heilige Geest mensen doorgloeien, die geloven in de belofte van Christus: "Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden" (Hand. 1:5).

Wil je geestelijk één met iemand worden, dan moet je hem Ieren kennen. Anders praat je alleen maar op afstand over hem. Als je alles wat je over iemand te weten bent gekomen uit de tweede of derde hand hebt, zul je hem nooit helemaal kennen. Dat betekent in dit geval: je zult uit de Schrift zelf moeten opdiepen wie de Heilige Geest is.

Het is waar: in de Schrift spreekt de Heilige Geest over Zichzelf bijna altijd in de derde persoon. Een enkele keer lezen we over een rechtstreeks spreken van de Geest, bijv.: "Doch de Geest zegt duidelijk…" (2 Tim. 4:1). "En de Geest en de Bruid zeggen: kom!" (Openb. 22:17).

Maar heel de Schrift is doorademd van de Geest. Iemand heeft terecht gezegd: De Handelingen van de apostelen zijn eigenlijk de Handelingen van de Heilige Geest. Je ziet Hem daar voortdurend aan het werk.

Ga daarom eens na, hoe vaak je iets in het Nieuwe Testament leest over de Heilige Geest. Onderstreep dat of althans neem het in je op. Proef het met de tong van je ziel. Enkele voorbeelden:

Wanneer je ziet hoe de Geest over Maria komt en haar overschaduwt, zodat uit haar het Heilige geboren wordt, weet je dat die Geest ook kan ingrijpen in ons lichamelijk gebeuren.

En vergelijk dat eens met de belofte van Jezus: "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal" (Hand. 1:8); en met de gevolgen daarvan, wanneer de Geest wordt uitgestort over de discipelen. Dan grijpt dat hen zozeer aan, dat ze ervan staan te duizelen en dat de omstanders denken dat ze te diep in het glaasje hebben gekeken (Hand. 2:13).

En denk dan ook eens aan deze woorden van Paulus, als hij de Korinthiërs vermaant dat ze hun heidense gewoonte om af en toe eens een hoer te bezoeken, moeten opgeven: "Of weet gij niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is, Die Gij van God hebt" (1 Kor. 6:19). Even reëel als je lichamelijk één wordt met een hoer, woont dus de Heilige Geest in het lichaam van de gelovige. Hebt u, gelovige, u dat wel eens gerealiseerd? Is dat wel eens door het geloof reëel voor u geworden. Of zijn dat alleen maar mooie woorden van de Bijbel, waar u achteloos of zelfs argwanend aan voorbij bent gegaan: "Pas op voor geestdrijverij; houd je hoofd koel; geen zweverigheid". Wilt u werkelijk zo met de duidelijkste uitspraken van Gods Woord omspringen? Kunt u dan nog zegen en groei in het geestelijke leven verwachten?

Maar ik moet met het aanhalen van voorbeelden van het concrete spreken van de Schrift over de Heilige Geest stoppen, anders wordt deze uiteenzetting een hele verhandeling over de Heilige Geest. En dat is in het kader van deze artikelen niet de bedoeling. Mag ik daarom verwijzen naar mijn boek "Hoe leef ik met een genadig God, waarin ik van p. 149-218 (uitg. Kok-Kampen, ook verkrijgbaar bij IRS, in dat geval plus portokosten) geschreven heb over de Heilige Geest?

Wanneer u door de Schrift steeds meer de Heilige Geest leert kennen, kunt u ook steeds meer één met Hem worden. U kunt u dan inleven in Hem, in wat en wie Hij is en in Zijn heilige bedoelingen.

Die Geest laat u dan het leven zien in de woorden Gods. Dan gaat u smaak krijgen in dat Woord. Het wordt een heerlijk voedsel voor uw ziel. U kunt er dan geestelijk van 'smullen'.

Wel moet ik u waarschuwen dat u hetzelfde kan overkomen als toen Johannes in zijn visioen de boekrol moest opeten: "En ik nam dat boekske uit de hand van de engel en ik at dat op; en het was in mijn mond zoet als honing, en als ik het opgegeten had, werd mijn buik bitter" (Openb. 10:10).

Dan zult u ervaren: "Want het Woord Gods is levend en krachtig en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard" (Hebr. 4:12).

De Heilige Geest legt dan door dat Woord alles in u bloot, wanneer u althans toelaat dat de Geest u aan uzelf ontdekt.

Velen schrikken daar echter voor terug. Ze dommelen liever weg in hun dodelijke slaap. Ze willen met rust gelaten worden. Ze willen niet dat het mooie en vrome beeld dat ze van zichzelf hebben gevormd, in stukken wordt geslagen, zoals Mozes de stenen tafelen te pletter gooide, toen hij zag hoezeer Israël gezondigd had.

Jammer, ontzettend jammer! Want de Geest is niet alleen heilig, maar ook liefdevol. Hij is Zelf liefde en Zijn vrucht is liefde (Gal. 5:22). Hij wil u reinigen, opdat Hij u zal kunnen vullen met Christus. En hoe meer je door het Woord en de Geest één wordt met Christus, hoe meer je je in Hem gaat verheugen met een "onuitsprekelijke en heerlijke vreugde" (1 Petr. 1:8).

De gelovige éénwording met de Heilige Geest voltrekt zich door het overdenken van wat de Schrift over Hem zegt, maar evenzeer door het ootmoedige gebed om de Heilige Geest.

En Jezus heeft met alle stelligheid beloofd dat de Vader onze bede om de Heilige Geest zeker zal verhoren; zie Lukas 11:13. Lees vaak die belofte en geloof in de waarachtigheid van de Vader van Jezus Christus, dat Die Zich aan Zijn beloften houdt.

Dan zult u merken dat die Geest inderdaad het leven geeft, zoals Jezus gezegd heeft: "De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut" (Joh. 6:63).

Dat schreef ook Paulus: "Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. En indien de bediening des doods (= de loutere prediking van de wet, want omdat wij de wet in vele dingen overtreden, verkondigt de wet onze dood) in letters (bestaande en) in stenen ingedrukt (= gegrift), in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet sterk konden zien (= hun blik niet lang op Mozes konden vestigen) om de heerlijkheid (die) van zijn aangezicht (straalde), die te niet gedaan zou worden, hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?" (2 Kor. 3:6-8).

Als u zich niet in geloof wilt vereenzelvigen met de Geest, als u met Hem vervuld wilt worden en niet gedoopt, gedompeld wilt worden in Hem, zult u ook niet deel krijgen aan de overweldigende heerlijkheid van de Geest.

N.B. Met dit artikel beëindig ik dus deze rubriek. HJH

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

HOE LEEF IK MET EEN GENADIG GOD

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's