IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Geen algemene verzoening

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen algemene verzoening

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het lezen van uw antwoord op blz. 22 onder het artikel "Ontmoetingen" in nr. 4 van "In de Rechte Straat" valt mijn aandacht op hetgeen u schrijft met betrekking tot de nodiging tot het heil en wel bijzonder op die zin, waar Christus als het ware sprekende wordt ingevoerd, n.1. "Ik heb door Mijn verzoenend sterven uw zonde uitgeboet."

Ik vraag mij af of deze uitdrukking in het onderhavige geval juist is.

Uiteraard beaam ik ten volle hetgeen u inde volgende zin schrijft, n.1. dat er volle verzoening met de Vader is voor ieder, die zich in geloof aan de Heere Jezus toevertrouwt, echter meen ik in de eerder genoemde uitdrukking een algemene verzoeningsleer te bespeuren. Hoewel de voldoening van Christus genoegzaam is voor de zonden van de gehele wereld (zie hoofdst. 2 Dordtse Leerregels), en de nodiging tot het heil tot alle hoorders komt, is deze voldoening toch alleen geschied voor hen, die de zaligheid beërven zullen, met andere woorden, voor hen, die Christus van eeuwigheid gegeven zijn.

Ongetwijfeld zult u het hier ook mee eens zijn.

W. a Brakel zegt in zijn Redelijke Godsdienst, hoofdstuk 32, Het Geloof, o.a. "Christus is niet voor alle mensen gestorven, zo moet dan ieder voor zich vaste gronden hebben, uit welke hij zou kunnen besluiten, dat Christus voor hem gestorven en zijn Zaligmaker is. God heeft wel allen, die het Woord horen, geboden te geloven, maar niet allen geboden te geloven, dat Christus zijn Zaligmaker is; daartoe is niet één tekst in de Bijbel te vinden, zodat het enkele inbeeldingen zijn te geloven, dat iedereen geloven moet dat Christus zijn Zaligmaker is; hij zou leugen geloven en zou met zulk een inbeelding ter helle varen. Geloven dat Christus mijn Zaligmaker is, is verzekering, welke een vrucht is van het geloof, die meerder of minder kan zijn, ja geheel weg zijn, blijvende het ware geloof, en hij een waar gelovige."

Nunspeet W. van Woerden

ANTWOORD:

Inderdaad, volkomen akkoord. Christus heeft dan ook niet geboden dat iedereen zou geloven dat hij voor iedereen de Zaligmaker is, want dan zou Hij opdracht hebben gegeven om in een leugen te geloven, daar Hij immers niet de Zaligmaker is van iedereen, maar slechts van hen die in Hem geloven en dat betekent bovendien: van hen die de gave van het geloof ontvangen hebben. Maar al moeten we uit de Bijbel konkluderen dat Christus in feite slechts gestorven is voor hen die in Hem geloven, dus voor de uitverkorenen, dat neemt niet weg - en daar zult u het ongetwijfeld mee eens zijn - dat wij tot iedereen de oproep tot bekering moeten richten zoals ook Christus tot iedereen zei: "Bekeert u en gelooft het Evangelie" (Mk. 1:15).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Geen algemene verzoening

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's