IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Dominee A. Vroegindeweij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dominee A. Vroegindeweij

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een zwaar verlies heeft ons allen getroffen. Ds. A. Vroegindeweij werd door de Heere geroepen naar de woonstede van Zijn eeuwige heerlijkheid.

Ds. Vroegindeweij had geen direkte relatie met onze stichting, ofschoon hij onze arbeid wel een warm hart toedroeg. Dat merkte ik, omdat hij steeds onze stukjes waarin wij om steun vroegen, opnam in Gereformeerd Weekblad, waarvan hij eindredakteur was.

Wanneer ik dan in ons blad een In Memoriam aan hem wijd, is dat gewoon uit persoonlijke behoefte. Ik heb hem namelijk leren kennen in het bestuur van de Evangelische Omroep. Ik waardeerde hem steeds om zijn wijze opmerkingen. Ik was altijd blij, als hij deel nam aan de gedachtenwisseling. Vaak gaf hij aan de diskussies een verrassende wending. Steeds liet hij het bijbelse licht op alle vragen vallen.

En wat een mildheid bezat hij! Ik hoorde wel eens dat hij bij sommigen als enigszins autoritair overkwam. Ik kan dat begrijpen van mensen die hem niet innerlijk kenden. Hij had inderdaad een bepaalde beslistheid. Maar ik zag die steeds als voortkomend uit liefde voor zijn Heere. Hij vocht voor Gods Koninkrijk.

Zeker, hij moet ook moeite hebben gehad met zichzelf, met de oude mens, die nooit helemaal in ons sterft. Dat bemerkte ik ook uit zijn spreken. Maar juist daarin kon ik mij zo diep met hem verbonden weten. Wij hebben nooit diepgaande persoonlijke gesprekken gehad. En toch was hij een grote vriend voor mij geworden. En ik weet dat dit ook omgekeerd het geval was. Dat voelde ik.

En die vriendschap was gegroeid uit een wederzijds herkennen. Wij vonden elkaar altijd in de bevinding voor Gods aangezicht. Ook in hem beluisterde ik altijd weer dat schreien voor de Heere om onze vele zonden en tekortkomingen, maar tegelijk dat juichen om het heil in Jezus Christus, om het bloed van Gods Zoon dat ons altijd weer rein wast van al onze zonden. Wij herkenden elkaar voortdurend in de éne Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.

Wat is het jammer dat de wereld dit niet kan zien, deze gemeenschap der heiligen, dit licht van Christus dat ons allen omstraalt, deze gloed-van de Heilige Geest die ons allen verwarmt! Wanneer ze daar een glimp van zouden opvangen, dan zouden velen ernaar gaan hunkeren en zoeken. Maar die vonken worden alleen gezien door hen aan wie de Geest het behaagt het te laten zien. Daarom is alles genade. Dat wist broeder Vroegindeweij ook. Daarom leefde hij dan ook in die stille en dankbare ootmoed voor Gods aangezicht.

In mijn gedachten zie ik hem nu staan voor die heilige en barmhartige God en voor zijn Heiland Jezus Christus. Eindelijk is voor goed de sluier voor hem weggenomen. Voor eeuwig mag hij nu aanschouwen Hem in Wie hij altijd is blijven geloven, door alle teleurstellingen, lijden en verdriet heen.

Geprezen zij de Heere om het wonder van Zijn genade, ook in br. Vroegindeweij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Dominee A. Vroegindeweij

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's