IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

IS ROME KERK VAN CHRISTUS?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IS ROME KERK VAN CHRISTUS?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Centraal Weekblad van 15 februari schreef prof. dr. D. Nauta: „Het meedoen aan de oecumenische beweging betekent de erkenning van alle overige deelnemers aan die beweging in hun hoedanigheid als kerken".

Naar aanleiding daarvan het volgende:

1. Een gemeenschap is pas kerk van Christus, wanneer Christus daar de Zijnen wil vergaderen rondom Zichzelf, rondom Zijn Woord en in de gemeenschap met Zijn Geest.

2. Zou Christus de Zijnen willen vergaderen en samenroepen in een gemeenschap, waarvan de leiders het ware Evangelie onder vervloeking hebben afgewezen en onder eenzelfde vervloeking („anathema sit") een ander Evangelie hebben geproklameerd?

3. Indien het antwoord luidt: nee, zulk een gemeenschap kan onmogelijk kerk van Christus zijn en verdient die naam dus ook niet, dan graag de volgende vragen:

Waarom aanvaardt men dan de r.-k. kerk als volwaardig en gelijkberechtigd lid van de Raad van Kerken, waarvan ook de gereformeerde kerken deel uitmaken,

a. terwijl deze r.-k. kerk op het concilie van Trente heeft uitgesproken: „Indien iemand beweert dat het geloof, waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid die ons de zonden vergeeft om wille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt" (Zesde zitting canon 12). Daarmee heeft deze kerk de vervloeking over het ware Evangelie uitgesproken.

b. terwijl deze kerk eveneens uitsprak: „Indien iemand beweert dat de gerechtvaardigde mens. . dooft- zijn goede werken niet waarlijk zou verdienen. . het eeuwige leven, die zij vervloekt" (canon 32). Daarmee heeft deze kerk onder vervloeking een ander Evangelie aangewezen dat geen Evangelie is namelijk de weg van de goede werken, op grond waarvan wij waarlijk ( ! ) het eeuwige leven zouden kunnen en moeten verdienen.

c. terwijl de Nederlandse r.-k. kerk bovendien in de Nieuwe Katechismus het plaatsbekledende lijden en sterven van Christus loochent (p. 330 e.v.).

Bovenstaande vragen heb ik zo kort en kernachtig mogelijk geformuleerd. Wie er meer over wil lezen, o.a. over de geldigheid van het concilie van Trente ook in de r.-k. kerk van vandaag, zou daarover b.v. mijn „Hand in hand met Rome?" kunnen lezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

IS ROME KERK VAN CHRISTUS?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's