IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Verkondig Het Leven!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verkondig Het Leven!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

"…en (wij) verkondigen u het eeuwige leven…" (1 Joh. 1:2m)

Is er een boodschap die meer blijdschap ademt dan het Evangelie? Kernachtiger kan het niet worden vertolkt. Een boodschap die klinkt in ons sterfelijke, ja stérvende bestaan: “Wij verkondigen u het eeuwige leven.”

Wat is dit ‘verkondigde leven’? Het gaat over niemand minder dan de Zoon van God, Die van eeuwigheid is (vs. 1). Hij is geen nieuwlichter en Hij komt niet op uit ons sterfelijke bestaan; Hij komt van bóven. Hij blijft ook niet boven onze werkelijkheid zweven; Hij is te zien en te tasten. Heel sterk benadrukt de apostel Johannes de lévende werkelijkheid van Christus, gekomen in het hier en nu. Hij is het Woord des levens.

Vol verwondering klinkt het (vs. 2): “Ja, het Leven is geopenbaard”! Een roep die vreugde ademt. Een vingerwijzing naar het kruis van Golgotha. Dáár is Hij verschenen; tentoongesteld. En zó wordt Hij verkondigd: als de Opgestane, Die gekruisigd was. Zo breekt Hij ons stervende bestaan binnen, hoe gebroken het ook zijn kan en hoe vast je ook kunt zitten in zonden en zorgen. Jezus Christus is het Leven, eens en voor goed.

Wat bewerkt dat ‘verkondigde leven’? Wie het ‘verkondigde leven’ ontvangt en zich erdoor laat omarmen, kan niet anders dan gelovig aanvaarden, hoopvol verwachten en in liefde verwonderen. Het gevolg daarvan duidt de apostel Johannes met het woordje ‘gemeenschap’ (vs. 3): gemeenschap met andere gelovigen en gemeenschap met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus. Het betekent onlosmakelijke verbondenheid, hoe gebrekkig het in de beleving ook zijn kan. Wie het oog richt op Jezus Christus, is uit de dood overgaan in het leven.

Is er een boodschap die meer blijdschap ademt dan de verkondiging van het eeuwige leven? Deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap volkomen wordt (vs. 4).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Verkondig Het Leven!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

In de Rechte Straat | 16 Pagina's