IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Met een volkomen hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met een volkomen hart

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn nogal wat heersers die fors misbruik maken van hun positie. Koning Mswati III van Swaziland leeft met zijn vijftien vrouwen in extravagante luxe, terwijl zijn volk ten onder gaat in bittere armoede. Met president Assad aan het roer woedt in Syrië al lange tijd een hevige en zeer bloedige burgeroorlog. En deze zomer hebben we kennisgemaakt met de Russische scepter van Vladimir Poetin. Aardse heersers misbruiken nogal eens hun positie om hun koninkrijk te vestigen.

In vergelijking daarmee is Jezus’ koningschap van geheel andere aard. Hij heerst met zachtmoedigheid. Niemand wordt gedwongen om in Zijn dienst te staan. Maar Hij wint Zijn onderdanen in door hen te trekken met koorden van liefde. Gods Koninkrijk lijkt vaak onaanzienlijk. Maar zoals de steen die de aarde vervult uiteindelijk het gouden beeld in Nebukadnezars droom verpulvert, zo zal Gods Koninkrijk komen, vast en zeker. Soms zien we daar de duidelijke tekenen van. Als de prediking van het Evangelie vrucht draagt. Als mensen Christus leren kennen. Soms zien wij er maar weinig van, maar ook dan bouwt de Heere Zijn Koninkrijk. De Heere Jezus is de Koning van Zijn rijk. Van zee tot zee zal Hij regeren. Hij is de Koning dér koningen. Heersers komen op en gaan weer, het is blinken en verzinken. Maar Christus is een eeuwige Koning. Nooit zal Hij zonder onderdanen zijn.

Lauwheid

De Heere Jezus is een eeuwige Koning. En in ons leven wil Hij regeren als Koning. Hij wil de hoogste en de eerste plaats innemen in de harten van Zijn kinderen. Ja meer nog: allen komen Hem toe. Hij is het waard om gediend te worden! Maar wat ontbreekt het vaak, juist in het leven van Gods kinderen, aan het dienen met een volkómen hart. Wat kunnen er afgoden zijn die ergens in het leven van de gelovigen hun plaats behouden. Wat zijn er veel gelovigen die in lauwheid en halfslachtigheid hun weg gaan. Die verachterd zijn in de genade, die zonden aan de hand houden, die Christus verhinderen om als Koning te regeren in hun leven. Wat is het verdrietig als het daarbij blijft. Dan ontbreekt het in het leven van de gelovigen aan de tere omgang met de Heere. Dan brandt het vuur van de liefde maar flauw. Dan mist het leven van Gods kinderen de frisse uitstraling waardoor onze naaste voor Christus wordt gewonnen. Dan gaat er zo weinig van hen uit.

Rotsblok

Er is een oud verhaal van een koning die een groot rotsblok dwars over de weg liet leggen, en zich vervolgens in de struiken verborg om te zien wat zijn onderdanen zouden doen. Er kwamen tal van mensen voorbij, maar niemand nam de moeite om het rotsblok weg te halen. Iedereen liep er met een boog omheen, sommigen scheldend op de koning die het toeliet dat er in zijn land zulke obstakels op de openbare weg lagen. Tot er aan het eind van de dag een arme boer voorbijkwam, die stilstond. Met inspanning van al zijn krachten sleepte hij het rotsblok naar de rand van de weg. Toen hij zich omkeerde, zag hij een beurs liggen op de plaats waar het rotsblok gelegen had. Hij opende de beurs en vond een aantal goudstukken, én een brief van de koning waarin stond: dit geld is voor degene die de moeite nam om de steen te verwijderen.

Obstakels

Wat zijn er een obstakels. Durven we ze onder ogen te zien? Of gaan we eromheen, mopperend op de Koning. Laat ieder de strijd aanbinden met de hindernissen in zijn leven waarmee de Heilige Geest wordt bedroefd. Dan vinden we misschien wel goud op onze weg. Jezus’ koningschap moet in het leven van Zijn onderdanen zichtbaar worden. Hij wil Koning zijn in hun leven, Hij wil Zijn kinderen geheel regeren. Dan mag het niet zo zijn dat we ons maar half onderwerpen aan Zijn regering. Dat er kamers in ons levenshuis zijn die we voor Hem toegesloten houden. Jezus’ onderdanen moeten hun Koning erkennen, Hem eren, zich aan Hem onderwerpen, Zijn wil doen, Zijn Naam belijden, Zijn bevelen gehoorzamen, Hem in alles vertrouwen, en Hem al hun liefde geven. Niemand wordt daarbij echter teruggeworpen op zichzelf. Hij is de eeuwige Koning, Die Zijn kinderen regeert door Zijn Woord en Geest. Hij is het Die alle obstakels in het leven van Zijn kinderen uit de weg wil ruimen, als we ze maar leggen in Zijn doorboorde handen.

☐ Jezus’ ambt als Profeet

☐ Jezus’ ambt als Priester

☑ Jezus’ ambt als Koning

☐ De ambten in de kerk en het ambt aller gelovigen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Met een volkomen hart

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

In de Rechte Straat | 16 Pagina's