IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Recht voor God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Recht voor God

PERSPECTIEF

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is overbekend, het lied “Eens was ik een vreemd’ling” van Robert Murray M’Cheyne. In het tweede couplet van dit lied wordt de vraag gesteld: “Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?” Het is die vraag die voor iedereen van levensbelang is. Er zijn immers maar twee mogelijkheden: rechtvaardig voor God, of… leven en sterven voor eigen rekening.

Er was eens een zendeling die de Bijbel moest vertalen in de taal van de stam waar hij zijn zendingswerk verrichtte. Het was zijn jarenlange zoektocht om woorden te vinden voor de zaken die de Bijbeltekst hem aanreikte. Zo stuitte hij ook op het Bijbelse woord ”gerechtigheid”, daarvoor bestond geen woord in de taal van de stam waar hij werkte. Hij vertaalde het toen met ”elkaar weer recht in de ogen kijken.” Treffend verwoordt dit waar het om gaat: wie rechtvaardig is voor God, wie deelt in Christus’ gerechtigheid, staat recht tegenover Hem. Dan ligt er niets meer tussen. De zonde maakt geen scheiding meer. Hij ís er niet meer!

Licht

Nu is het rechtvaardig zijn voor God geen menselijke prestatie. Het is vrucht van het werk van de Heere Jezus Christus. Van huis uit zit het ons niet in het bloed om te leven voor Zijn rekening. Integendeel, het druist in tegen óns rechtvaardigheidsgevoel. Leven op kosten van een ander, dat is ál te gemakkelijk. Liever zoeken we grond in onze eigen prestaties, in ons zoeken naar God, in ons zondebesef, in onze godsdienstige gevoelens. Misschien hebben maar weinigen zo intens met deze vraag geworsteld als de reformator Maarten Luther. Al het mogelijke had hij gedaan om vrede met God te krijgen. Gods gerechtigheid benauwde en verdoemde hem, want die betekende immers dat God zijn zonden zou straffen! Tot het licht van het Evangelie doorbrak in zijn leven. Toen zag hij dat Gods gerechtigheid wordt geopenbaard in het Evangelie. Dat is de reddende gerechtigheid van Christus. Het witte kleed van Zijn verdiensten hangt Hij een zwarte zondaar om. Zó alleen is het mogelijk om rechtvaardig te zijn voor God, om – met eerbied te gesproken – Hem weer recht in de ogen te zien. Deze ontdekking noemde Luther later de ”poort tot het paradijs.”

Altaar

Gods genade is om niet te krijgen. Zonder geld en zonder prijs. Maar Gods genade is niet goedkoop. Hij is duur betaald, met het dierbare bloed van Christus. De gerechtigheid van Christus brengt ons bij het altaar. Bij de offerdienst van het Oude Testament, waar de hete vlammen op het altaar hoog oplaaiden. Maar ook bij hét altaar van het Nieuwe Testament: het kruis van Golgotha. Ook daar laaiden de vlammen van Gods toorn hoog op over de zonden van het ganse menselijk geslacht. Die vlammen laten zien dat God de zonde nooit zomaar door de vingers ziet. Maar het waren tegelijk de vlammen van Gods eeuwige liefde. Want eer Hij de zonde ongestraft liet blijven, heeft Hij ze gestraft aan Zijn lieve Zoon, Jezus Christus. Op het altaar van Golgotha bracht deze enige Hogepriester het offer van Zijn eigen leven. Daar toonde Hij werkelijk dat Hij hét Lam van God is, dat de zonden der wereld wegneemt. Daar deed Hij Zijn Naam eer aan: Jezus, want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden. Het offer van Christus is een volkomen offer. De priesters in de tempel moesten elke dag opnieuw hun offers brengen. Elke dag opnieuw vloeide er bloed. Nooit mochten ze gaan zitten tijdens hun dienstwerk, voortdurend was er bedrijvigheid in de tempel. Maar nadat Christus Zijn offer heeft gebracht, is alles totaal volbracht. Nu zit Hij aan de rechterhand van Zijn Vader. Het werk is gedaan en het is olkomen gedaan. De toegang tot de troon van God is vrij, ingewijd door het bloed van Christus. Zijn werk is volkomen.

Geloof

Het was de vraag van M’Cheyne en het is de vraag voor ons allen: “Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?” Wie gelooft in Christus deelt in het offer dat Hij bracht. Wie gelooft in Hem, wórdt niet gerechtvaardigd, maar ís reeds gerechtvaardigd. Dan is er met recht vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus. Want Gods rechtvaardigheid betekent ook dat Hij de zonde nooit tweemaal straft. Voor de zonden die Christus droeg aan het kruis ís reeds betaald. God straft de zonde maar één keer.

Jezus is ons geworden tot

wijsheid van God

rechtvaardigheid

heiligmaking

volkomen verlossing

(n.a.v. 1 Kor. 1:30)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Recht voor God

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's