IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jongere vroeg om een paar aanwijzingen voor een gesprek met iemand over God en de Bijbel als je maar heel kort de tijd hebt. Iemand zegt tegen je: wat betekent de Bijbel voor jou, want ik denk ook wel 'dat er meer is'. Men vraagt je wat het christelijk geloof inhoudt en je hebt de kans om kort op die vraag in te gaan. Je zou dat kunnen noemen het 'vijf-minuten-evangelie' of het Evangelie in een notendop (1).

Het Evangelie in een notendop

In de eerste plaats moet je zelf het Evangelie goed verstaan. Je moet hoofd- en bijzaken weten te onderscheiden en de kern van de boodschap eenvoudig en helder proberen te verwoorden. Het is ook goed om er diep van doordrongen te zijn dat het alleen de Heilige Geest is, Die mensen bereiken kan en dat Hij gebruik wil maken van jouw getuigenis. Dat bevrijdt je van een stukje 'krampachtigheid' alsof jij verantwoordelijk bent voor de uitwerking. Uiteraard ben je dat wel voor wat je zegt en de manier waarop je het zegt.

Ik wil vier facetten noemen van de bijbelse boodschap, waarvan je bij zo'n gelegenheid iets kunt doorgeven. Je zult het moeten hebben over wie God is, wie de mens is, wie de Heere Jezus Christus is en over wat wij met die boodschap doen.

Wie is God?

Die vraag veronderstelt al dat het bestaan van God wordt erkend, al zullen velen meer denken aan een 'hogere macht'. Daar kun je in ieder geval op inhaken. Het is van groot belang dat mensen een bijbels beeld van God krijgen, want er zijn nogal wat karikaturen in omloop. Drie eigenschappen van God zijn erg belangrijk.

In de eerste plaats stelt Hij Zich aan ons voor in de Bijbel als de Schepper van hemel en aarde en dat Hij in liefde en ontferming naar mensen vraagt. Hier kun je direct al heel concreet worden en zeggen dat deze almachtige God, Die ons schiep, in een relatie staat met ons allen. Dat Hij Zich aan ons bekend maakt als de heilige, almachtige en eeuwige God. Hij is de Schepper en wij zijn Zijn schepsel. We zijn aan Hem verantwoording schuldig. Dat kan een gevoel oproepen van eerbied en ontzag. En al is de verhouding tussen ons en God een 'verbroken' verhouding, God blijft in liefde en ontferming betrokken op Zijn schepselen. Hij zoekt ons behoud. Maar er is meer. God is ook heilig. Dat zal de meeste mensen niet zoveel zeggen, maar met een paar voorbeelden kun je proberen om dat uit te leggen. Overi-gens kun je dat nooit uitleggen zonder de zonde te noemen. God ziet onze daden, maar ook ons innerlijk, onze gedachten en bedoelingen. Hij ziet hoe onrein we zijn. Noem heel concrete dingen, anders blijft het vaag. Het gaat over onze oneerlijkheid en egoïsme, onze hoogmoed en hebzucht, vuile taal, verslaafdheid en dergelijke. Volgens de Bijbel ligt er in het geweten van ieder mens een aanknopingspunt als het over dit onderwerp gaat.

Dat brengt me op een derde belangrijke eigenschap van God: Hij is rechtvaardig. Dat betekent dat Hij net als een eerlijke rechter niets door de vingers kan zien, wat tegen Zijn wet ingaat. Wie zondigt, moet gestraft worden. God is een volmaakt Rechter, Die ieder eerlijk geeft, wat hij volgens de wet verdient. Als de moordenaar van een vermist meisje op vrije voeten komt, is heel Nederland verontwaardigd. Maar als het om de zonde tegen God gaat, is iedereen geneigd om zichzelf te rechtvaardigen. Niet wat wij van onszelf vinden, maar wat God van ons vindt, is doorslaggevend. Hij vraagt van ons het volmaakte. Is dat wel eerlijk? Ja, want Hij heeft ons goed geschapen en wij hebben door eigen schuld die oorspronkelijke goedheid verloren.

Wie is de mens?

En dat brengt me op het tweede hoofdpunt: wie is de mens? Inmiddels is echter de beschikbare ruimte van dit artikeltje vol. Daarom zet ik maar een '(1)' boven dit stukje en maak ik het de volgende keer af. Ik heb voor het 'vijf-minuten-evangelie' blijkbaar een paar minuten meer nodig. Maar… ik geef er wat achtergrond- informatie bij en dat hoef jij in een gesprek met een buitenkerkelijke belangstellende niet te doen. Wat je wel moet doen is jezelf toetsen aan het godsbeeld, dat ik hierboven beschreef. Ken je deze God, Die jou geschapen heeft, Die rechtvaardig en heilig is ook zelf persoonlijk?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's