IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

LIEFDE OF BEDROG…?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LIEFDE OF BEDROG…?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boekje is een uitgave van "Getuigenis van Gods liefde". Dat is de grote evangelisatie stichting binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De stichting waarvan Piet Derksen de geestelijke vader was. Pastor Joop Boers heeft het boekje geschreven voornamelijk voor jonge mensen.

Op de achterflap schrijft de uitgever:" Talloze mensen, met name jongeren, zijn op zoek naar echtheid en waarheid. Maar juist doordat zij eerlijk willen zijn zien ze dat die waarden in hun leven ontbreken."

Wat een ontdekking!

Ontdekken dat echtheid en waarheid in je leven ontbreken, ais je jong bent en dit ais werkelijkheid in jezelf ontdekt…. Dan moet je toch wel radeloos worden Dan ga je toch op zoek naar hulp….!

In de Bijbel zie ik dan bijvoorbeeld Handelingen 2 op me afkomen. Na de preek van Petrus ervaren duizenden ook dat echtheid en waarheid in hun leven ontbreken. Dan wenden ze zich tot de discipelen: "Wat moeten wij doen?".

En ze krijgen een eerlijk antwoord. En dat is ook vandaag nog nodig!

Parochie-priester Boers gaat met de jonge mensen in dit boekje naar de biecht toe. Ook daar wil ik even aan voorbij gaan. In een ander artikel in dit nummer kunt u hierover uitvoerig lezen.

Ik wil naar hoofdstuk vijf van het boekje. "Zonde, kwaad, slecht" heet dit hoofdstuk.

In dit gedeelte wordt van alles gezegd over zonde.

Allerlei zonden worden ook genoemd, en dan komt de schrijver bij Gods Wet terecht, de tien geboden.

Ik citeer een stukje:

"Och, ieder mens voelt en weet, minstens oppervlakkig, wat goed of kwaad is. Maar voor de gelovige wordt dat heet anders…. God heeft Zichzelf vanaf het begin telkens weer aan de mensen bekend gemaakt, en dat vooral op momenten dat er geen uitzicht meer was. In de geschiedenis heeft Hij een volk uitgekozen, waaraan Hij Zich op een bijzondere manier bekend maakte: het volk Israël, ook wel het Joodse volk genoemd. Als je de Bijbel doorbladert, vooral het zogenaamde Oude Testament, dan is dat het verhaal van een God die gek is op mensen. Hij wil met hen meetrekken, maar telkens willen ze hun eigen wegen gaan zonder God.

In het boek Deuteronomium, hoofdstuk vijf, worden in enkele korte regels de wegen aangewezen die de mens met God en met elkaar gelukkig laten leven. IVe noemen die wegen ook wel geboden. Het zijn er niet zoveel, ze zijn gemakkelijk te onthouden, en je kunt ze op je vingers uittellen, n.l. tien. Ik zal ze voor je opschrijven, zoals wij ze vroeger op school leerden. Kort samengevat en vertaald uit de woorden van Mozes."

Prachtig, dat jonge mensen zo weer bij de wet van God gebracht worden! Ja, maar waarom wordt Gods Wet dan geschonden in de weergave? Laten we er toch op letten in onze dagen. Vaak lijkt iets heel mooi…maar

Ik citeer weer verder:

1 Ik ben de Heer uw God. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

2 Gij zult de Naam van de Heer uw God niet zonder eerbiedgebruiken.

3 Weest gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.

4 Eer uw vader en uw moeder.

5 Gij zult niet doden.

6 Gij zult geen onkuisheid doen.

7 Gij zult niet stelen.

8 Gij zult niet vals getuigen.

9 Gij zult geen onkuisheid begeren.

10 Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

Alle geboden zijn heel kort weergegeven.

Akkoord, maar waar is het tweede gebod gebleven?

"Gij zult u geen gesneden beeld nog enige gelijkenis maken van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is, gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Heere, uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en het vierde geslacht dergenen die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden."

In welke Bijbelvertaling u het ook opzoekt, het staat er!

Ik weet ook wel dat die mensen het niet juist zagen die dachten dat er geen foto's gemaakt mogen worden. Of die de beelden uit alle steden en dorpen willen weren….Of die uit dit gebod menen af te leiden dat alle vormen van culturele uitbeelding verboden zijn.

Maar toch heeft dit gebod ons wat te zeggen. We zullen ons niet aan beelden hechten, maar aan de levende God en aan Zijn Zoon, Jezus Christus. Wat moeten we toch opletten als we aan jongeren iets trachten door te geven van het Woord Gods.

Vroeger of later ontdekken ze toch dat hun de helft maar gezegd is…en ze voelen zich bedrogen en keren de kerk de rug toe.

Wat blijkt het dan nog steeds nodig te zijn om vanuit de Reformatie het eerlijke geluid van Gods Woord te laten horen. Onverkort, onversneden, daar geeft de Heere Zijn zegen over, niet over aanpassingen naar onze smaak en naar onze verlangens of kerkelijke tradities.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1994

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

LIEFDE OF BEDROG…?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1994

In de Rechte Straat | 40 Pagina's