IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DE R.-K. KERK KÀN ZICH NIET BEKEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE R.-K. KERK KÀN ZICH NIET BEKEREN

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Katholiek Nieuwsblad stelt vast dat "de Mariaverering in het bisdom Roermond springlevend is en levend wordt gehouden", maar moet tegelijk erkennen dat "de actie van ds. Hegger enige uitwerking heeft gehad".

(Voordat we verder gaan: deze actie is een initiatief geweest van br. Vanhuysse, die ook volledig de leiding ervan heeft gehad. Ik [H.J.H.] sta er echter volledig achter en ben er bijzonder blij mee).

Katholiek Nieuwsblad heeft, in het vervolg van dat artikel, aan dr. J. Punt, vicaris van het bisdom Roermond, gevraagd om antwoord te geven op vragen die protestanten vaak stellen over de Mariaverering.

Wij kennen dr. Punt reeds enigszins door de gedachtenwisseling, die we met hem hebben gehad in enkele nummers van IRS. Ook in de beantwoording van de vragen van K.N. is hij heel helder.

Het meest heeft mij getroffen zijn antwoord op de vraag:

Van de Mariale titels en dogma's is expliciet (je zou dat kunnen weergeven met 'uitdrukkelijk', 'met even zoveel woorden'.HJH) weinig in de Bijbel terug te vinden. Waarom houdt de Kerk zich niet gewoon aan de H. Schrift?

Dr. Punt antwoordt daarop:

De katholieke theologie stelt dat de H. Geest werkt in Schrift èn traditie. Anders, enigszins vereenvoudigd gezegd, we nemen aan dat de Schrift ook waarheden in 'kiem' bevat, die niet meteen doorzichtig zijn, maar zich pas in de loop van de tijd onder de werking van de Geest ontvouwen en hun diepe betekenis onthullen. 'Veel heb Ik u nog te zeggen', zegt Jezus, 'maar ge kunt het nu nog niet verdragen … de Heilige Geest zal u alles leren en alles in herinnering brengen…'.

Het woord van Jezus op het kruis 'Vrouw, ziedaar uw zoon… Zoon, ziedaar uw moeder' is zo'n woord waarvan de katholieke theologie aanneemt dat het hier om meer gaat dan een louter praktische mededeling voor Johannes. Hier wordt in de kiem Gods wil onthuld van een diepe blijvende relatie tussen de leerlingen van Jezus en de moeder van Jezus; een relatie die zich dan binnen de traditie van de Kerk ontwikkeld heeft.

Hetzelfde geldt voor de boodschap van de engel, de bruiloft van Kana, de Vrouw uit het visioen van Johannes etc.

Uit dit antwoord blijkt dat tegenover de R.-K. Kerk een beroep op de Schrift volkomen zinloos is. Ze zal altijd antwoorden: "U kunt wel beweren dat onze roomse dogma's in strijd zijn met de Bijbel. Maar de R.-K. Kerk is onfeilbaar en die onfeilbaarheid is belichaamd in de paus. De paus mag bogen op de onfeilbare bijstand van de Heilige Geest en daardoor ziet de paus iets in de Bijbel wat een gewone lezer er niet in ziet. Jullie, protestanten, denkt dat onze dogma's in strijd zijn met de Bijbel. Maar onze paus heeft iets wat ook de knapste protestantse Bijbelgeleerde niet heeft: de onfeilbare bijstand van de Heilige Geest. En al jullie argumenten vanuit de Bijbel smelten als sneeuw voor de zon van dat pauselijk gezag weg. Het woord van de paus houdt eeuwig stand en zal geen duimbreed wijken."

Toch wil ik tegen dit verschrikkelijke standpunt nog opponeren, hoewel ik weet dat dit niet zal helpen tegenover de r.-k. kerkleiders:

1. De Heilige Geest maakt van een 'neen' niet een 'ja'. Dan zou de Heilige Geest Zelf onbetrouwbaar worden. Voorbeelden:

Als de Heilige Geest in de Bijbel zegt: Niemand kan tot Christus komen, tenzij de Vader hem trekt (Joh. 6:44) en een paar eeuwen later daarvan maakt: Niemand kan tot Christus komen, tenzij Maria hem trekt, dan spreekt de Geest Zichzelf tegen. Als de Heilige Geest in de brief aan de Hebreeën zegt dat Christus Zich eens en voorgoed heeft geofferd door de éne offerande aan het kruis en enkele eeuwen later zegt dat Christus Zich nog dagelijks offert in de mis en dat elke mis een echt en waar verzoeningsoffer is voor de zonden, dan heft het latere het eerste op. Dan weten we totaal niet meer waar we aan toe zijn, want dan kan die Geest over enkele eeuwen wel weer iets heel anders zeggen. Enzovoort.

2. Wat er aldus in de R.-K. Kerk is gebeurd, is ontzettend: ze heeft in heel haar leersysteem een afweermechanisme tegen het Woord Gods ingebouwd. Dat is de slimste truc die de satan met haar heeft uitgevoerd. Daarom heb ik in 'Moeder, ik klaag u aan' geschreven dat het r.-k. stelsel 'de meest geraffineerde uitvinding is van de duivel'.

De R.-K. Kerk heeft daarmee principieel een bekering onmogelijk gemaakt. Elk Woord van God schampt af op de gepantserde schubben van het harnas dat ze heeft aangetrokken.

Het K.N. stelt dr. Punt ook deze vraag:

De Bijbel verbiedt uitdrukkelijk beeldenverering. Dan is het vereren en in processie ronddragen van beelden van Maria en de heiligen toch tegen Gods wil?

Het is interessant om te zien hoe dr. Punt probeert om ook in deze kwestie de leer van zijn 'onfeilbare' kerk te verdedigen tegenover de Bijbel.

Dr. Punt: De Bijbel verbiedt het maken van een beeld 'van enig wezen in de hemel, op de aarde of in de wateren onder de aarde' en dat als God te vereren. Het betreft hier een verbod op afgoderij.

HJH: a. Als dat het geval is, dan is er geen verschil tussen het eerste en het tweede gebod. b. Aaron heeft in het gouden kalf niet een afgod, maar de God van het Verbond laten aanbidden: "Toen Aaron dat zag, bouwde hij voor het beeld een altaar en liet bekend maken: Morgen is er feest ter ere van Jahweh" (Ex. 32:5 RKV). Desondanks heeft God die aanbidding van Hem door middel van een beeld vreselijk gestraft.

Dr. Punt: Iedere mens is beeld van God, en de heilige Vrouw, bijzonder Maria, toont ons een weerspiegeling van de moederlijke liefde die God óók is. Wie de Mariaverering bestrijdt, berooft de mens van z'n moeder en de vrouw van haar waardigheid om - net als de man - beeld van God te kunnen zijn, weerspiegeling van een kant van Zijn wezen.

HJH: 1. Daar mogen de protestanten het dan mee doen. Zij beroven dus volgens dr. Punt de mens van z'n moeder en de vrouw van haar waardigheid!!!

2. In het protestantisme mag een vrouw gehuwd zijn met een man, die geroepen is als dienaar van het Woord Gods. In de R.-K. Kerk mag dat niet, omdat een vrouw een priester van God zou aftrekken. Over respect voor de vrouw gesproken!

Ter illustratie: in de vroegere r.-k. catechismus stond als antwoord op de vraag: Wat is de mens?: "De mens is een redelijk schepsel Gods met een onsterfelijke ziel en een sterfelijk lichaam. Wij, celibataire priesters, gaven dit antwoord op de vraag: Wat is een vrouw?: "De vrouw is een onredelijk schepsel Gods met een bedrieglijke ziel en een verleidelijk lichaam".

3. Beroofde ook Jeremia de vrouw van haar waardigheid en de mens van z'n moeder, toen hij zich vooral in Jer. 44 zo fel keerde tegen de verering van de Koningin des Hemels?

KATHOLIEK NIEUWSBLAD: Jezus Christus is de enige Redder van de wereld; toch hecht de katholieke Kerk daarnaast zo'n grote betekenis aan Maria.

Dr.Puilt: Aan Maria was het gegeven om Zijn verlossingswerk mogelijk te maken. Haar jawoord maakte de weg vrij voor Gods verlossende liefde.

HJH: Een God die bij Zijn heilsplannen afhankelijk is van het jawoord van een mens, is geen God. De levende God van de Bijbel is volstrekt soeverein. "Hij heeft ons zalig gemaakt, niet uit de werken der barmhartigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid" (Titus 3:5).

KATHOLIEK NIEUWSBLAD: We hebben één Middelaar bij de Vader, zegt de H. Schrift, en dat is Jezus Christus. Hoe kan de Kerk dan Maria aanroepen als 'Middelares van alle genaden'?

Dr. Punt: Zó, gelooft de Kerk, heeft Hij het gewild dat genade, verlossing en vrede via het hart en de handen van Zijn Moeder in de wereld zou stromen. Hierin komt haar moederlijke taak tot uiting. Zoals Eva bestemd was om moeder van alle levenden te worden, zo is Maria bestemd om moeder van alle verlosten te worden. Zij heeft de Christus gebaard naar het vlees, zij zal Hem ook baren naar de Geest, in een geestelijk moederschap van Zijn mystieke Lichaam dat de Kerk is.

HJH: li. Deze loze beweringen zijn geen antwoord op de gestelde vraag.

2. Paulus schrijft: "Want er is één (hier wordt het Griekse telwoord heis = één gebruikt) God, er is ook één (weer het Griekse telwoord heis) Middelaar Gods en der mensen" (1 Tim. 2:5). Zoals er niet meer dan één God is, zo is er dus ook niet meer dan één Middelaar. Waarom trekt Paulus anders de vergelijking tussen de éne God en de éne Middelaar?

Maar nogmaals, we kunnen nog zozeer aantonen dat al die r.-k. dogma's in strijd zijn met de meest heldere uitspraken van de Bijbel, het helpt niets. Om zichzelf te handhaven maken ze rustig van het bijbelse telwoord één een twee of zelfs een veelvoud daarvan.

Het r.-k. stelsel heeft zichzelf immuun gemaakt voor Gods Woord. Het heeft zichzelf verhard zoals de farao van Egypte. En die verharding en verblinding is tegelijk, net als voor de farao, een straf van God voor al de goddeloosheid, die de R.-K. Kerk in de loop der eeuwen gepleegd heeft. De R.-K. Kerk kan zich daarom niet bekeren, maar door Gods genade kunnen afzonderlijke rooms-katholieken dat wèl. Daarom gaan we rustig door met de evangelisatie onder de rooms-katholieken.

VOLGENS ENQUÊTE 84% VAN DE R.-K. TEGEN VER-PLICHT CELIBAAT

Het K. N. meldt: Uit eert enquête van Kruispunt, een rubriek van de KRO blijkt dat 84 procent van de Nederlandse rooms-katholieken vindt dat priesters moeten kunnen trouwen. Het K. N. vindt dit geen juiste methode en zegt: Als de apostel Paulus was rondgetrokken met een staalkaart van bezwaren tegen de uitdaging van Christus, was het geloof in één generatie uitgestorven.

ONS COMMENTAAR: volledig akkoord; maar Christus heeft aan de ambtsdragers van Zijn gemeente nooit verboden om te trouwen. Bovendien is het verplichte celibaat van de priesters volgens de leer van Rome een wet, die de pausen zelf hebben opgelegd en die ze elk moment kunnen opheffen, als ze dat willen.

Vervolgens: gebleken is dat minstens 84 % van de vroegere Oostbloklanden het verplichte communisme afwezen. Was het verplichte communisme desondanks terecht?

BIJNA MILJARD ROOMS-KATHOLIEKEN

De Rooms-Katholieke Kerk telt 928,5 miljoen leden. Dat is 17,7 procent van de 5,25 miljard mensen die de aarde bewonen, zo blijkt uit de jongste statistische gegevens die onlangs in het Vaticaan bekend zijn gemaakt.

Tussen 1978 en 1990 steeg het aantal katholieken in absolute zin met 79 miljoen. De toename hield echter niet de groei van de wereldbevolking bij: in procenten uitgedrukt was er sprake van een lichte daling (- 0,1 %). Bijna de helft van de katholieken (48,6%) woont in Zuid- en Noord-Amerika. In Europa leven er 285 miljoen; in Afrika en Azië respectievelijk 89 en 86 miljoen. In de laatste twee continenten nam hun aantal sinds 1989 met 3,8 en 6,9 procent toe.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DE R.-K. KERK KÀN ZICH NIET BEKEREN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's