IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

JEZUS, MEER DAN DE TEMPEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JEZUS, MEER DAN DE TEMPEL

Boodschap Bijbeldag Antwerpen op 1 mei 1992

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Goede Vrienden,

Een tijd geleden werd ik opgebeld door een man uit het dorp, waar ik vroeger onderpastoor ben geweest.

Hij vroeg me of ik dringend zou kunnen langskomen bij zijn buurman, die zwaar ziek te bed lag.

Ik heb direkt aan deze oproep gehoor gegeven en in de kortste keren stond ik aan het ziekbed van een man voor wie genezing vrijwel onmogelijk geworden was. Zijn naam was Arie. Zijn leven lang had hij in de mijn gewerkt, ondergronds, en zoals velen van zijn collega's was hij ook lijdend aan 'stoflongen'.

De geneesheren hadden hem opgegeven en daar lag hij dan in de woonkamer op een ziekenhuisbed.

In zijn ogen tintelde nog iets van enige hoop op het onmogelijke, hoewel hij voor zichzelf goed genoeg wist dat het einde nabij was. Hij smeekte om hulp, want de nood op dit moment was zo bijzonder hoog! Zijn geest en gemoed werden gekweld door de zorg en de angst om onverzoend voor God te moeten verschijnen. Hij smeekte mij of er ook voor zijn zonde nog vergeving mogelijk was. Hij had immers zoveel ellende gebracht over zijn huwelijk en gezin dat hij geen weg meer zag om met God in het reine te kunnen komen.

Bewogen en ontroerd door zijn bede om uitredding heb ik hem mogen wijzen op de algenoegzaamheid van Jezus Christus' Kruisoffer.

Jezus, Die plaatsvervangend de schuld heeft geboet van allen die geloven. Ik heb hem een gedeelte uit Gods Woord voorgelezen o.a. uit Joh. 11 vers 25 waar Jezus tot Marta zegt: "Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven. En eenieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?"

Die laatste woorden herhaalde ik nog eens, heel persoonlijk naar hem toe: "Arie, gelooft ge dit?"

Hij kon zijn tranen niet meer bedwingen en zachtekes zei hij: "Ja, ik geloof het. Wat zijt gij toch goed dat ge mij dat nog zijt komen vertellen…"

Ik zei hem: "Arie, de Heere is goed, Hij alleen. Hij is meer dan een mens, Hij is meer dan een priester."

Daarop heb ik de Heere gebeden en Hem gevraagd om de vergeving van alle zonden die Arie in zijn leven had gedaan. We hebben eikaars hand genomen en ik mocht in zijn ogen zien dat zijn hart gerust was.

Er was vrede met God.

Hij fluisterde mij nog iets van een laatste wens toe nl. of ik hem ook zo'n Bijbel kon bezorgen als deze waaruit ik had voorgelezen, want, zo zei hij: "Wat is dat mooi wat daarin geschreven staat. Nog nooit van mijn leven heb ik een Bijbel gezien. Wilt ge mij er a.u.b. een geven?"

Daar ik in de auto nog een Bijbel liggen had, heb ik hem die gegeven. Als een kostbaar sieraad heeft hij hem aangenomen en hem op zijn hart gedrukt. Hij is ingeslapen en niet meer wakker geworden.

Goede Vrienden, in deze ontmoeting heb ik iets mogen proeven van de grootheid van Jezus Christus, Die meer is dan de tempel, meer dan de priester!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

JEZUS, MEER DAN DE TEMPEL

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's