IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DOOD, WAAR IS UW PRIKKEL?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DOOD, WAAR IS UW PRIKKEL?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat Paulus in 1 Kor. 15 tegenover de lugubere macht van de dood de heerlijkheid van de opstanding van Christus waarin de gelovigen delen, heeft gesteld, roept hij de dood uitdagend toe: "De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel?"

Wat bedoelt Paulus met het Griekse woord "kentron" dat de SV hier vertaalt met "prikkel"?

Volgens dr. Lothar Schmid in THWNT (III, p. 662) is de grondbetekenis: "alles wat steekt", dus een speerpunt, een spijker, een angel van een wesp, van een bij of van een schorpioen. Het woord komt in het N.T. drie keer voor:

In Hand. 26:14, wanneer de Heere aan Paulus verschijnt. Dan zegt Hij tegen hem: "Het is u hard tegen de prikkels de verzenen te slaan". Daar is bedoeld een lat met spijkers waarmee dieren voort werden gedreven. Sloegen ze onwillig met hun achterpoten achteruit, dan deden ze zich pijn en werden daardoor tot rede gebracht. Met dat beeld wil de Heere aan Paulus duidelijk maken dat het geen zin heeft om zich nog langer tegen de genade te verzetten. (Daaruit blijkt dat ook aan de bekering van Paulus een lang lokken van de Heere is voorafgegaan).

Vervolgens komt het woord voor in Openb. 9:10. In dat gedeelte beschrijft Johannes dat, toen de vijfde engel de bazuin geblazen had, "sprinkhanen op de aarde kwamen en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben" (v.3). "En zij hadden staarten de schorpioenen gelijk en er waren angels in hun staarten". Hier vertaalt de SV het woord 'kentron' met 'angel'.

Inderdaad, de schorpioen heeft de angel in zijn staart. Voor volwassenen is zijn beet niet dodelijk, maar wel uitermate pijnlijk. Diverse ziekteverschijnselen zijn er het gevolg van zoals diarree, hevige koortsen, spierkrampen, ontsteking van de lymfen die het weefselvocht produceren, stuipen. Vandaar:

"En hun werd (macht) gegeven, niet dat zij hen zouden doden, maar dat zij (door hen) gepijnigd zouden worden vijf maanden; en hun pijniging was als de pijniging van de schorpioen, wanneer hij een mens gestoken heeft. En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken en ze zullen die niet vinden" (v. 5,6).

Toen wij in 1958 van een spreekbeurt in Keetmanshoop (Namibiƫ) uit de kerk terugkeerden naar het huis waar ik die nacht zou logeren, zagen we in de koplampen van de auto enkele schorpioenen krioelen. Ik vond het maar griezelige beestjes (tussen 10 en 15 cm. lang).

In de derde plaats hebben we dan 1 Kor. 15:55 en 56. Je kunt daar vertalen met "prikkel". In dat geval wordt de dood voorgesteld als een drijver, die de mensen als vee voortjaagt.

Ik meen echter dat het beter is ook hier, net als in Openb. 9:10, te vertalen met "angel", dus het vergiftige steekorgaan van een reptiel. Ik denk daarbij aan de giftand van een slang waarvan een beet dodelijk is. (De duivel die de zonde en de dood mede heeft veroorzaakt, wordt immers in de Bijbel vaak als een slang voorgesteld).

Paulus zegt hier dus dat de angel van de dood de zonde is, terwijl hij in Rom. 6:23 zegt dat de dood het 'honorarium', het loon, is dat de zonde uitbetaalt aan degenen die bij haar in dienst zijn getreden.

Het vergif dat in de angel van de dood zit, waarmee de dood haar prooi bedwelmt en vervolgens langzaam doet sterven, is de zonde. En waar haalt dat vergif haar kracht vandaan? "De kracht der zonde is de wet" (v. 56b).

De wet van God is in zichzelf "heilig en rechtvaardig en goed" (Rom. 7:12). Maar "de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid en erdoor gedood" (v. 11).

Er zit dus heilige kracht in Gods gebod, maar de zonde vormt die kracht om tot een dodelijk vergif voor ons.

Maar tegenover die macht van de zonde en de dood roept Paulus uit: "Maar Gode zij dank die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus" (I Kor. 15:57). Hoe moeten we dat verklaren?

Ik dacht daarbij aan de steek van een bij. Ik las daarover in Oosthoeks Encyclopedie: "Aan het einde van het steekapparaat van de bijen staan weerhaken; steekt een bij de mens, dan blijven deze weerhaken in de wond zitten en het steekapparaat, de gifklier en een gedeelte van de ingewanden worden met de laatste achterlijfsring afgescheurd, waardoor de bij sterft".

Dat heeft plaats gehad op Golgotha. Toen de dood Christus stak, bleef zijn angel a.h.w. in het lichaam van Christus steken. Daardoor moest de dood zelf sterven. Vandaar de triomfantelijke uitroep van Paulus: "Dood, waar is uw prikkel (angel)?" Voor hen die door het geloof met Christus en met Zijn gekruisigde lichaam verbonden zijn geworden, heeft de dood zijn angel verloren.

In Hebr. 2:14 en 15 lezen we dan ook dat Christus ons sterfelijke vlees heeft aangenomen, "opdat Hij door de dood te niet doen zou degene die het geweld des doods had, dat is: de duivel, en verlossen zou al degenen die met vreze des doods gedurende heel hun leven aan de dienstbaarheid onderworpen waren". Gelovigen hoeven dus niet meer onder de slavernij van de angst voor de dood gebukt te gaan.

Calvijn schrijft over vers 57 heel mooi:

"Als Paulus zegt dat aan ons de overw inning is gegeven, dan is dat volgens hem om twee redenen:

1. omdat Christus in Zijn persoon de zonde weggenomen, aan de wet voldaan, de vervloeking weggenomen, de toorn Gods gestild en het leven verkregen heeft;

2. omdat Hij begonnen is ons al deze goederen deelachtig te maken.

Want hoewel wij nog de overblijfselen van de zonde met ons meedragen, nochtans regeert zij niet in ons. Zij prikkelt (steekt) ons nog wel, maar niet dodelijk. Want haar scherpe punt is afgebroken en stomp gemaakt, opdat zij niet zou kunnen doordringen tot het leven der ziel.

De wet dreigt nog wel, maar wij hebben nochtans de vrijheid door Christus gekregen. Christus beschermt ons tegen de verschrikkingen van de wet." Wij kunnen en mogen dus zingen:

Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan; wie in geloof op Jezus ziet, die vreest voor dood en duivel niet.

Want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan, een leven door Zijn dood bereid, een leven in Zijn heerlijkheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DOOD, WAAR IS UW PRIKKEL?

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's