IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VERLOSSING EN BLIJDSCHAP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERLOSSING EN BLIJDSCHAP

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanwege plaatsgebrek is dit artikeltje reeds verscheidene keren blijven overstaan. We zijn blij dat we het nu eindelijk plaatsen kunnen.

De artikelen „Ik ben mijn blijdschap kwijt" en „Psychisch en geestelijk schuldbesef" (april 1974) hebben mij erg getroffen.

Het is waar dat men zijn blijdschap vaak niet in het kerkinstituut waartoe men behoort, kwijt kan. Dan is er eenzaamheid en verdriet. Zo is er eigenlijk geen echt kontakt mogelijk. Mensen zijn dan als eilandjes bij elkaar en de brug om elkaar te bereiken ontbreekt. Ook is er dikwijls angst in plaats van blijdschap, omdat men alleen oog heeft voor de eigen zonden en tekortkomingen, voor het „ik ellendig mens" en men vergeet dat na Romeinen 7 ook Romeinen 8 volgt.

Ik dacht dat dit ook wel komt door een eenzijdige prediking. Wij worden als het ware steeds met onze zondigheid geconfronteerd en veel te weinig met de liefde van God en Zijn verlossing. In theorie is dit wel bekend, maar in dpraktijk van het leven kent men de verlossing niet. Gelooft men te weinig dat wij in Christus een nieuwe schepping zijn.

Ook kennen heel veel gelovigen Christus niet persoonlijk. Tot mijn grote verbazing en schrik ben ik tot de ontdekking gekomen dat heel wat Christenen, echte gelovige mensen, bang zijn voor de wederkomst des Heeren. Er is een ontstellend gebrek aan kennis van de Heere Jezus en vooral van de volkomenheid van Zijn verlossingswerk.

Veel gelovige en zoekende kinderen uit kerkelijke kringen kennen wel de verhalen uit de Bijbel, maar weten de weg niet in de Bijbel, omdat ze niet gewend zijn zelf de Bijbel te lezen. Het wordt ze ook niet geleerd. Velen van hen denken dat het Bijbellezen aan tafel en de preek zondags in de kerk voldoende is. Aan tafel wordt meestal nog wel de Bijbel gelezen, maar er wordt niet verteld hoe je met de Heere Jezus moet en kunt omgaan en hoe je Hem kunt kennen in al je grote en kleine noden van elke dag en Hem deelgenoot kunt maken van je dankbaarheid en blijdschap in Hem en met Hem. En toch hoe heilzaam is het niet om Hem persoonlijk te kennen. Bij wie kunnen wij met onze zorgen, pijn en verdriet beter terecht dan bij Hem? En hoe kunnen wij ooit aanbidden, als we niets beseffen van Zijn zoekende, vergevende en genezende liefde?

Als de Heilige Geest ons in Gods Licht brengt, wie anders kan ons dan redden van de hopeloosheid en verslagenheid van ons geestelijk bankroet? En wat anders kan ons troosten en bevrijden van angst en wanhoop dan de liefde van God die in Christus op Golgotha is geopenbaard!

Ik heb gemerkt dat mensen uit angst voor God bij Hem vandaan lopen en zikennen onze Heiland niet om bij Hem te schuilen. Zij weten wel wat zonde is, maar zijn zich helaas niet bewust van de verlossing. Als wij door de prediking steeds opnieuw bepaald worden bij onszelf, hoe kunnen wij dan ooit blijde verloste mensen zijn en toch zegt de Bijbel dat wij dat in Christus zijn.

Is het dan niet beter om veel van Hem en van Zijn verlossingswerk te vertellen, opdat de mensen Hem gaan zien en gaan liefhebben. En Hem kennen betekent ook onszelf zien in Zijn licht. En alleen zo kunnen wij danken en aanbidden en lof offeren. Alleen zo is er ware gemeenschap mogelijk. De gemeenschap der heiligen die ons door God gegeven is tot troost en aanmoediging en om met elkaar te verstaan de liefde van God die in Christus is Ef. 3:18, 19. Zo kunnen wij ook voldoen aan het gebod van de Heere Jezus omschreven in o.a. Joh. 15:9-17.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat alleen de liefde van en voor Christus ons volmaakt gelukkig kan maken, vrij van angst en zorg. Want als wij Hem kennen, weten wij ook dat Hij ons eerst heeft gekend, als wij Hem liefhebben weten wij dat Hij ons eerst heeft liefgehad. En zo kunnen wij met alle Heiligen (geheiligden in Christus Jezus) samen juichen:

„Gij zijt waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte en de eer en de heerlijkheid en de lof" Openb. 5:12.

Het is mijn bede, dat mensen die bang zijn voor God en voor het oordeel, zullen gaan beseffen hoe lief God ons heeft, zó lief dat Hij Zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar Hem heeft overgegeven om ons, zondaars, te redden.

Dat zij zullen beseffen dat de Heere God een God is vol van liefde en genade voor hen die schuilen onder het bloed van het Lam waarin Hijzelf heeft voorzien.

Langezwaag (Fr.) Mevr. A. F. le Clercq - Willems

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VERLOSSING EN BLIJDSCHAP

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's