Waarom loochent de Nieuwe Katechismus het plaatsbekledende sterven van Christus?
Het is interessant te lezen, waarom de destijds door de Nederlandse bisschoppen aangewezen delegatie van theologen tegenover de Romeinse delegatie, die door de paus was benoemd, de loochening van het plaatsbekledende lijden en sterven staande hielden. We kunnen dat beluisteren in „Dossier van de Nederlandse Katechismus", door A. Chiarutini (Uitg. Bruna, Utrecht), waar deze delegatie opmerkt:
„De bijbelse termen „toorn Gods", „gunstig stemmen" enz. zijn antropomorfe (= mensvormige. H.J.H.) uitdrukkingen die als zodanig hun eigen betekenis hebben". Ze citeren dan Thomas van Aquine en zeggen dat zij bij de verklaring van die uitdrukkingen van de Bijbel uitgaan van het „principe van gezond theïsme dat in de Nieuwe Katechismus voortdurend wordt toegepast, zó dat in ieder ding het handelen Gods tegenover de mensen … het allerhoogste principe van de verlossing blijft; en niet de antropomorfe uitdrukking van een of andere gave van de mens, zelfs als Zoon Gods, aan diezelfde God, die door een dergelijke gave verzoend zou zijn en, aldus verzoend, zich ertoe zou laten brengen de mensen opnieuw genade te schenken. Het op deze wijze tot uitdrukking brengen zou, afgezien van het feit dat het in tegenspraak zou blijken met het theologische principe van de goddelijke transendentie, voor de mentaliteit van de mens van vandaag deze verlossing, die werkelijk in Christus Jezus door God gegeven is, onaanvaardbaar maken" (p. 123).
Op een wel zeer duidelijke wijze drukt deze delegatie van theologen van de Nederlandse bisschoppen, in hun antwoord tegen de bezwaren van de Romeinse delegatie, uit dat zij de Bijbel niet als laatste norm beschouwen, maar dat zij bij de verklaring uitgaan van twee beginselen:
1. De bijbelse openbaring mag niet in strijd zijn met het godsbegrip dat wij ons hebben gevormd (zoals het begrip van een God die volkomen transcendent is, d.w.z. volkomen rust in Zichzelf en op geen enkele wijze bewogen wordt door iets buiten Hem).
ONS ANTWOORD: a. Wij moeten naar de Bijbel luisteren en ons denken over God door de Bijbel laten formeren; b. Wanneer de Bijbel zegt dat God vanuit Zijn eigen eeuwig raadsbesluit heeft besloten de genoegdoening van Zijn Zoon, het offer des kruises, te aanvaarden, dan is dat niet in strijd met Gods soevereiniteit.
2. Het tweede beginsel, van waaruit de Nieuwe Katechismus de Bijbel verklaart, is: het moet aanvaardbaar zijn voor de moderne mens.
ONS ANTWOORD: „Het Evangelie is niet naar de mens" (Gal. 1:11), niet naar de moderne mens, maar ook niet naar de mens van vroeger.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1974
In de Rechte Straat | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1974
In de Rechte Straat | 32 Pagina's