IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het Woord der WAARHED

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Woord der WAARHED

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Woord der Waarheid, dat is onze enige, maar dan ook volstrekt betrouwbare gids in dit leven. Wanneer we ons aan dat Woord overgeven, dan zullen we eenmaal veilig de eeuwige haven Gods binnenvaren. Van die belofte zingen de psalmen. Psalm 119 blijft dat maar herhalen, telkens op nieuwe wijze: „Uw Woord is mij een lamp voor mijnen voet, mijn pad ten licht, om het donker op te klaren". Dat betekent dat wij alleen dat Woord Gods moeten laten spreken. Wanneer wij ons buigen over de Bijbel, dan moeten wij de stemmen van de rede tot zwijgen brengen. De rede moet dan krijgsgevangene gemaakt worden door ons geloof. In geloofsgehoorzaamheid moeten we slechts luisteren naar dat Woord.

Ook ons gevoel moet daarbij uitgeschakeld worden. We mogen niet de Bijbel ter hand nemen om daarin wat bevrediging te vinden voor onze religieuze gevoelens. Onze houding tegenover het Woord moet zijn: „Spreek, Heere, want uw knecht hoort" (1 Sam. 3:9-10). Een goede knecht wil allereerst luisteren naar wat zijn heer zegt. Wij moeten de bezwaren van onze rede en de wensen van ons gevoel dwingen tot het volgen van de weg van het Woord, anders gaan rede en gevoel hun eigen heilloze weg. Ja, ook ons vrome gevoel is geen veilige gids. De zonde is ook in ons vrome gevoel doorgedrongen en daarom moet ook dat genormeerd worden door het Woord. Maar als de Bijbel onze enige norm is, dan moet er op de Bijbel gestudeerd worden. Dan hebben we mensen nodig, die de talen, waarin de Bijbel geschreven is, zo goed mogelijk beheersen en helemaal thuis zijn in allerlei fijne nuanceringen van het Grieks en het Hebreeuws.

Een van de meest waardevolle werken die ik in mijn studeerkamer bezit, is het Theologische Wörterbuch zum neuen Testament, waarvan het eerste deel in 1933 verschenen is onder redaktie van prof. Kittel. Allerlei professoren werken daaraan mee en in alfabetische volgorde wordt elk woord van het Nieuwe Testament daarin uitgepluisd. Inmiddels zijn reeds acht delen verschenen met gemiddeld duizend bladzijden elk en nog is dat werk niet voltooid. Als ik naar die serie van in totaal nu reeds meer dan achtduizend bladzijden kijk, dan beluister ik daarin een loflied op de macht van het Woord. Dat kleine boekje „het Nieuwe Testament", is blijkbaar in staat geweest geleerden zozeer te boeien dat ze er hun levenswerk van maakten om zo getrouw mogelijk die woorden in onze moedertaal weer te geven.

We moeten ook niet vergeten dat de reformatie ontstaan is uit een exegetische vondst. Luther dacht steeds dat de woorden „gerechtigheid Gods" die hij in de brieven van Paulus telkens tegenkwam, zouden betekenen: de gerechtigheid die God van ons eist en die wij zouden moeten volbrengen om zalig te kunnen worden. Maar op een avond drong het ineens tot hem door: Nee, daar bedoelt Paulus mee de gerechtigheid die Christus voor ons volbracht heeft en die ons wordt toegerekend langs de weg van het geloof.

Die exegetische vondst van Luther is in hem uitgegroeid tot een machtig getuigenis. En de reformatie is niet tot stand gekomen vanwege die exegetische vondst, maar vanwege het getuigenis van Luther, waaraan hij vast heeft gehouden ook tegen over de machten van zijn tijd, de keizer en de paus. De Heere heeft niet de professor maar de profeet Maarten Luther gebruikt voor de herontdekking en de doorbraak van het Evangelie van Gods soevereine genade in Jezus Christus. Maar dat neemt niet weg dat wij altijd weer terug moeten keren tot de studie van het Woord. Ook profeten moeten zichzelf voortdurend toetsen aan het Woord en hun profetische uitspraken moeten ook door de anderen beoordeeld worden onder het licht van het Woord. Zo houdt Paulus ons voor in 1 Kor. 14:29.

Daarom heeft de Evangelische Omroep gemeend een rubriek te moeten openen, waarin de sprekers wat dieper ingaan op de tekst van de Bijbel. Zij zullen, zoals Luther dat uitdrukte, kloppen op allerlei woorden van de Bijbel om de eigenlijke betekenis daarvan te achterhalen. Ze zullen proberen om daarbij eigen gedachten zoveel mogelijk te vermijden, maar uitsluitend het Woord Gods te laten spreken.

En dat zal betekenen dat in deze rubriek het Theologisch Woordenboek van Kittel, al dan niet uitgesproken, meerdere keren een rol zal spelen op de achtergrond van deze uiteenzettingen. Het zal een studierubriek worden, waarvan we hopen dat ze van dienst kan zijn, met name ook voor predikanten, om een dieper inzicht te krijgen in bepaalde teksten en ook in bepaalde samenhangen van de Bijbel.

Juist vanwege dat studiekarakter heeft de Evangelische Omroep gemeend een raad van advies te moeten instellen om deze rubriek te begeleiden. De volgende personen hebben zich bereid verklaard zitting te nemen in die raad van advies. In alfabetische volgorde: Ds. R. Akkerman, drs. K. Exalto, prof. dr. J. van Genderen, dr. J. van Genderen, dr. C. Graafland, ds. W. Harkema, mr. J. de Heer, ds. H. J. Hegger, ds. P. J. Mietes, prof. dr. A. Troost en prof. C. Veenhof, terwijl prof. dr. C. Trimp de vergaderingen van deze raad van advies als waarnemer zal bijwonen. Vanaf de volgende week zal prof. dr. W. H. Velema enkele lezingen houden in deze rubriek over de plaats van de politiek in de prediking, waarbij hij vanuit de Bijbel tracht na te gaan in hoeverre wij ons in onze prediking al dan niet moeten uitlaten over politieke situaties. Daarna hoopt prof. Trimp een serie lezingen te houden over het Schriftgezag. Over dit onderwerp heeft prof. Trimp n.1. ook een boek geschreven.

Het Woord der Waarheid, zo hebben we deze rubriek genoemd. Het is immers de waarheid die ons waarlijk vrij zal maken, zo zegt de Heere Zelf. Die waarheid is echter geen abstrakt gegeven, geen dorre theorie. Die waarheid komt tot ons in de Persoon van Jezus Christus. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wanneer wij in volstrekte bereidheid tot gehoorzamen naar die Waarheid luisteren, dan zal die Waarheid ons steeds meer bevestigen in de vrijheid der kinderen Gods; dan komen we los van allerlei menselijke bedenksels en gevoelens; dan kan ons leven worden een grote lofzang op de eeuwig levende Waarheid Gods in Jezus Christus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1972

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Het Woord der WAARHED

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1972

In de Rechte Straat | 32 Pagina's