IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De zorg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zorg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij ontvingen naar aanleiding van onze Spaanse editie een brief van een Spaanse ex-priester, die echter nog niet het licht van het Evangelie mocht vinden. Hij schreef over de grote nood, waarin hij thans verkeert en hij zond tevens artikelen voor ons blad.

Een van zijn artikelen begon aldus:

„Ik heb geleden méér dan iemand zich kan voorstellen, gedurende de twintig jaar, die ik doorbracht in het klooster, gekluisterd door drie geloften, door een eed en door veel geboden die onder straf van doodzonde en hel verplichtend waren opgelegd". Over zijn vrouw schreef hij: „Gezegend de dag dat ik haar leerde kennen. Zij is mijn beschermengel".

Ik heb aan br. Orlando Molina gevraagd om verder de correspondentie met deze ex-priester te voeren. Ik dacht dat het voor onze lezers opbouwend is om iets van die brieven van br. Molina te vertalen. Hier volgen dan enkele gedeelten:

„Ook ik ben priester geweest en ik verblijf op de Wartburg met mijn echtgenote. Sinds ik de r.-k. kerk verlaten heb, heb ik dagelijks de Bijbel bestudeerd. Daarin heb ik de waarheid, DE WAARHEID, gevonden, Jezus Christus. Ook ik heb geleden en het lijden gaat ook thans niet geheel aan mijn leven voorbij; maar toch mag ik belijden: Gij, o Here, zijt Ik zou u willen aanraden, - liever zou ik zien dat de Here Zelf u die raad gaf -, om veel in de Bijbel te lezen, maar dan zonder al die verklaringen die de r.-k. kerk aan de teksten geeft in de voetnoten. Probeer de Bijbel onbevooroordeeld te lezen. Luister naar dat Woord Gods in alle nederigheid. Volg daarbij slechts de lessen van één Meester, Jezus Christus, en vraag daarbij de verlichting van Zijn Heilige Geest. Dan zult u de oplossing van al uw problemen kunnen vinden en vooral van dat ene grote probleem: Hoe kan ik voor eeuwig behouden worden? Wat- uw artikel betreft, wanneer u iets probeert te vernietigen (het r.-k. stelsel), dan moet u er iets anders, iets beters tegenover stellen. Christelijke kritiek is altijd opbouwend. Wij mogen en moeten de dwaling aanwijzen, maar tegelijk ook de waarheid ontvouwen zoals die vanuit het Evangelie tot ons komt".

Deze Spaanse ex-priester zond echter weer twee nieuwe artikelen, weer met dezeifde bittere, negatieve strekking. Br. Molina antwoordde daarop:

„Opnieuw wil ik mijn meeleven uitdrukken met alles wat u hebt doorstaan en nog moet doormaken.

Sta mij toe duidelijke taal te spreken. U hebt datgene wat u meende dat uw roeping was, opgegeven en nu leeft u zonder de vrede waarnaar uw hart toch blijkbaar zoekt.

Beste vriend, weer moet ik er bij u op aandringen: Lees toch geregeld de Bijbel. Daar alleen kunt u de ware vrede des harten vinden, de vrede van Jezus Christus. U moet het heil ontdekken. Dat heil is een gave. U kunt de zaligheid niet verdienen. U kunt ze slechts aannemen door het geloof in Jezus Christus. En ook dat geloof is een gave Gods.

Weet u wat u ontbreekt? U moet tot bekering komen. Die bekering is iets dat je gehele leven aangrijpt. Het is in zichzelf leven, eeuwig leven. Je wordt er totaal door omgevormd. Door deze gelovige overgave aan Jezus Christus word je een ander mens, een nieuwe schepping. Dat geloof is een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus, het is een levende ik-Gij verhouding met Hem.

Ik schrijf u dit, omdat het voor u persoonlijk van het hoogste belang is, maar ook met het oog op de nieuwe artikelen die u ons stuurde. Wij proberen ons blad geheel in evangelische geest te redigeren en trachten ons steeds te baseren op de Bijbel alleen. Daarom is het voor ons niet mogelijk artikelen op te nemen, die voortkomen uit een andere bron en putten uit een andere inspiratie. Ds Hegger vroeg mij u dit voorzichtig, maar toch ook duidelijk mede te delen. Dat is dus de enige reden, waarom hij meent uw artikelen niet te kunnen opnemen. Hij zal aan het comité Rijswijk (van de gereformeerde kerk vrijgemaakt) vragen u Spaanse lektuur toe te zenden, waardoor u zich kunt verdiepen in de studie van de Bijbel.

Tenslotte wil ik nog eens benadrukken dat het van het hoogste, ja zelfs enige belang is dat u tot een persoonlijke ontmoeting komt met Jezus Christus als uw enige en volkomen Zaligmaker. Dat kan alleen, wanneer u tot de erkenning komt dat u een Zaligmaker nodig hebt, d.w.z. wanneer de Heilige Geest u tot kennis van uw ellende brengt en uw hart breekt in schuldbesef en verootmoediging. Dan zult u vanuit uw nood roepen om een Redder. Dan zult u zich bekeren. Wanneer u die genade ontvangen hebt, wordt alles anders, krijgt alles een andere kleur: uw ideeën, opinies en heel uw leven".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1970

In de Rechte Straat | 48 Pagina's

De zorg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1970

In de Rechte Straat | 48 Pagina's