IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Wederzijdse martelaars

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wederzijdse martelaars

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De martelaren van Gorkum zijn door een troep watergeuzen - tegen het bevel van Willem van Oranje in - ter dood gebracht omdat zij weigerden de leer van de verandering van brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus te ontkennen. Daarnaast zijn er vele protestanten door de r.k. kerk ter dood gebracht omdat zij deze leer van Rome niet wilden aanvaarden. Is dit alles een tragische vergissing geweest? Nu zijn er verschillende priesters die beweren dat in de mis het brood brood blijft. Vroeger zouden ze om zulk een bewering op de brandstapel zijn gebracht.

We laten hier het verkorte verhaal volgen van de marteldood van John Noyes van Laxfield, vertaald uit „Faithful unto death" door Ph. H. Rand.

Tyrannie en vervolging zullen bet Woord Gods niet kunnen verstikken

Maarten Luther

De reden waarom hij ter dood veroordeeld werd, luidde als volgt: „Noyes wilde niet geloven dat in het sakrament van het altaar het waarachtige lichaam van Christus aanwezig zou zijn, hetzelfde lichaam dat gevormd werd in de schoot van Maria. Hij beweerde dat het sakrament van het lichaam en bloed van Christus door het christenvolk ontvangen wordt als een gedachtenis van de dood van Christus, als een geestelijk voedsel, wanneer het bediend wordt overeenkomstig de instelling van Christus".

De bisschop hield echter vol dat in het sakrament God werkelijk aanwezig zou zijn door de transsubstantiatie van de priester en dat dit sakrament daarom vereerd moest worden met goddelijke aanbidding. Noyes echter zei, dat hij zich schuldig zou voelen aan afgoderij, wanneer hij voor dit brood zou neerknielen ten teken van aanbidding. Daarop werd hij ter dood veroordeeld.

Laat in de avond van de 21ste september 1557 werd hij van de gevangenis in Eye naar Laxfield gebracht en de volgende moigen werd hij naar de paal geleid. Hij knielde neer, las psalm vijftig en bad. Toen hij bij de brandstapel kwam, kuste hij een takkebos en zei: „Gezegend is het uur van mijn geboorte, nu mijn leven uitloopt op deze verheerlijking van God". Daarna werd hij aan de paal vastgebonden.

Hij wendde zich tot de toegestroomde menigte en herhaalde zijn protest tegen de afgoderij van de mis: „Ze zeggen dat zij God kunnen maken uit een stukje brood; geloof hen echter niet. Het brood blijft brood". Toen sprak hij dit getuigenis uit: „Beste mensen, ik heb de geloofszekerheid dat ik voor eeuwig behouden ben; echter niet op grond van eigen goede werken die ik gedaan zou hebben, maar enkel op grond van de verdiensten van Jezus Christus".

Toen de vlammen rond zijn lichaam begonnen te lekken, kon men hem horen bidden: „Here, erbarm U over mij, erbarm U over mij". Zo stierf John Noyes, trouw aan zijn geloof tot in de dood; zo verwierf hij de kroon van de martelaars.

DIT NUMMER TELT 40 BLADZIJDEN

Vanwege de advertenties is het ons financieel mogelijk geworden om dit nummer met 40 bladzijden te laten verschijnen. Gaarne vestigen wij daarom uw aandacht op die advertenties.

BOEKEN

Wat scheiding maakt en wat verenigt, door ds C. L. A. M. van Puyvelde, prijs ƒ 4,50 op giro 202511 „De Kruisbanier Amsterdam". Op eenvoudige doch heldere wijze geeft de schrijver het grondverschil aan tussen Reformatie en Rome. Gaarne aanbevolen. Daar hij zelf r.k. priester is geweest, kent hij de r.k. theologie van binnenuit.

Het Pausdom, eveneens van ds C. L. A. M. van Puyvelde. Een kerkgeschiedkundige zal dit boekje hier en daar wat erg summier vinden. Voor hen die op een gezellige manier een globaal overzicht willen krijgen over de geschiedenis van de pausen, is het echter geschikt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1967

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

Wederzijdse martelaars

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1967

In de Rechte Straat | 40 Pagina's