IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Hier is de Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hier is de Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOFT GIJ DAT?

In zijn rede tijdens de algemene audiëntie van 12 jan. 1967 wees Paulus VI op zichzelf en zei: „Zie, hier is de stem van de Heer" en stelt daarna de vraag van Jezus aan Martha: „Gelooft gij dat?" (Job. 11:26). Aldus Oss. Rom. 12 jan.

ONS ANTWOORD:

Neen, paus, dat geloven wij niet. Waarom? Omdat de Heer in Zijn Woord heel andere dingen zegt dan u verkondigt. De Here is een barmhartige en goede Herder, die zijn schapen om niet voert naar de grazige weiden. Jezus beschermt Zijn schapen tegen de aanvallen van de vreemde, tegen de dief en de wolf. Maar u gebruikt de staatsmacht, o.a. van Italië en Spanje, om de vrijheid van de schapen van Christus aan banden te leggen.

„Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij". „De schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen; maar een vreemde zullen zij voorzeker niet volgen, doch zij zullen van hem weglopen, omdat zij de stem des vreemden niet kennen" (Joh. 10:14, 4—5).

De stem van de goede Herder

Wij herkennen in uw stem niet de stem van onze goede Herder, Jezus. Die stem is heel anders dan de uwe. De stem van Jezus is vol lieflijkheid, vol waarheid en genade. Die stem klinkt in ons door Zijn Woord en door de vertroosting van Zijn Geesit, die in ons woont.

Maar u bedreigt ons met het vagevuur. U tracht ons van uw gunsten afhankelijk te maken door de aflaten, terwijl wij weten dat wij slechts afhankelijk zijn van de eeuwige, soevereine gunst van de hemelse Vader, die Hij ons in Jezus Christus betoont.

U bent een valse Christus

Daarom geloven wij het niet, als u op uzelf wijst en zegt: „Hier is de stem van de Heer". En in de naam van Jezus Christus klagen wij u aan voor zulk een vermetelheid en wij roepen u de woorden van onze Here toe: „Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: hier, gelooft het niet. Want er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden" (Matth. 24:23—24).

U, Paulus VI, mijnheer Montini, bent een valse christus en u tracht velen te verleiden, zodat ze voor u neervallen en uw voeten kussen. En u slaagt daar voor een gedeelte in.

Niemand rukt ons uit Zijn hand

Maar u zult geen uitverkorenen Gods kunnen verleiden. Wij kennen de belofte van Christus: „Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen nier verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal ze uit Mijn hand rukken" (Joh. 10:27—28).

Niemand zal ons kunnen rukken uit de hand van de goede Herder, Jezus.

Ook u niet, mijnheer Montini in Rome.

PAUS TE KWADER TROUW?

Gaarne nog dit naschrift: Hoe vreemd het misschien ook moge klinken, maar ik wilde met het bovenstaande Paulus VI niet van persoonlijke kwade trouw beschuldigen. Wij mogen nooit over het hart, het diepste innerlijk, van een ander oordelen. Dat oordeel komt alleen aan God toe.

IK BETAAL TELEGRAM AAN DE PAUS

„In uw februarinummer hebt u het telegram aan de paus gepubliceerd.

Heel juist van u!

Nu zag ik dat het overseinbedrag ƒ 22.80 bedroeg. In alle bescheidenheid heb ik gemeend u dit bedrag te moeten gireren als vergoeding van de door u gemaakte onkosten. Het bedrag wordt u heden gegireerd. Vergeet echter beslist naam en adres die op het girostrookje vermeld worden. Die doen verder niet ter zake. Recht hartelijke groeten:"

DISKUSSIE OVER HOMOSEXUALITEIT GESLOTEN

Er zijn nog enkele brieven binnengekomen naar aanleiding van onze diskussie over Van het Reve, met name over de kwestie van de homosexualiteit. We zouden echter de bedoeling van ons blad voorbijschieten, wanneer we daarop zouden blijven ingaan. Ons doel blijft allereerst de problematiek Reformatie— Rome.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Hier is de Christus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's