IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De kracht van het Evangelie in Zuid-Amerika

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kracht van het Evangelie in Zuid-Amerika

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij weten dat het Evangelie „een kracht Gods is tot behoud van een ieder die gelooft" (Rom. 1:16), maar wanneer wij zien hoe weinig het Evangelie veld wint in Nederland, zouden wij wel eens de moed kunnen verliezen. Dan bekruipt ons de twijfel: Is dat wel zo? Heeft het Evangelie nog steeds die wonderbare kracht?

Daarom is het goed om eens te luisteren naar wat er in andere landen gebeurt. Dat kan helpen om ons klein geloof te versterken.

Zo las ik in „Latin America Evangelist" over een „Diepte-Evangelisatie-Campagne" in Bolivia.

Bolivia

„Het standbeeld van Pedro Murillo op het centrale plein van La Paz heeft reeds heel wat soorten demonstraties gadegeslagen gedurende de woelige geschiedenis van Bolivia. Maar nooit zag dit standbeeld iets dergelijks als wat plaatsgreep op 21 november 1965, toen 20.000 protestantse christenen aan het slot van de prachtige Diepte-Evangelisatie-Campagne bijeenkwamen om uitdrukking te geven aan hun vaderlandsliefde en hun geloof in Jezus Christus. Deze optocht was een waardige climax van de buitengewone inspanning van de Boliviaanse christenen in 1965.

De Boliviaanse protestanten vormen nog geen twee procent van de bevolking, die vier miljoen telt. Maar zij mochten ervaren, dat door samenwerking en eensgezindheid een rijke oogst van zielen mocht worden binnengehaald. Het kerkbezoek is bij de 750 kerken, die aan deze campagne meewerkten, gemiddeld met 35 % toegenomen.

De samenkomsten in het Coliseum van La Paz werden druk bezocht ondanks een aanhoudende koude regen en op de laatste avond was het getal bezoekers gegroeid tot 10.000. Duizenden Bolivianen namen op die avond het Evangelie van Jezus Christus aan".

Santo Domingo

„Op 6 november 1965 trokken 1500 gelovigen door de straten van Santo Domingo om uiting te geven aan hun vreugde om de redding uit hun zonde door Jezus Christus. Nauwelijks 5 maanden tevoren had in diezelfde straten een burgeroorlog gewoed, waarbij 3000 doden vielen.

Voor de gelovige protestant van Santo Domingo is Christus de oplossing (Cristo es la Solución) voor de politieke, economische en geestelijke chaos van de Dominicaanse republiek. En hij verlangt vurig om dat ook openlijk waar te maken".

Enkele r.k. cijfers

„Enkele cijfers uit onverdachte r.k. bron over de situatie van het protestantisme in Z. Amerika laten duidelijk de groei zien. In de 21 staten die tot Z. Amerika gerekend worden, bestond de bevolking in 1938 voor een half procent uit protestanten. Dat percentage liep op tot 2,1 in 1949 en in 1961 was het 3,8.

In totaalcijfers, waarbij de normale bevolkingsgroei een rol speelt, waren de getallen in 1938 632.500, in 1949 3.102.900 en in 1961 7.722.300. De grootste stijging vertoonden Brazilië, Chili en Haiti". Aldus Centraal Weekblad.

Oorzaken van deze groei

Waarom die enorme groei in Z. Amerika, in tegenstelling met Nederland? Een algemene reden is, dat het Evangelie, zoals dat door de reformatie werd herontdekt, veel eenvoudiger beleefd wordt.

Geloofs Blijdschap

Vanwege die eenvoud zijn de gelovigen veel blijer. De vreugde om wat zij in Christus gevonden hebben, straalt uit heel hun levenshouding. Wij, Nederlandse protestanten, zijn theologisch zo zwaar belast. Wij komen er maar moeilijk toe om eens heel ongekunsteld tegen elkaar te zeggen: Wat zijn wij toch rijk in Jezus Christus! Wij zitten altijd maar met diepe theologische rimpels in ons voorhoofd. Die geloofsblijheid van de Z. Amerikaanse protestant trekt. Men vangt nu eenmaal meer vliegen met een druppel honing dan met een ton azijn.

Overtuigingskracht

Vanwege die eenvoud staan zij ook veel principiëler tegenover de r.k. kerk. Hun houding is radikaal afwijzend. Het zijn meestal gewezen r.katholieken. Zij hebben het verschil tussen de r.k. en de protestantse levenshouding al te sterk ervaren. Zij laten het zich niet door allerlei redeneringen aanpraten, dat er eigenlijk maar weinig verschil zou zijn. Zij werken met het zwart-wit schema van Christus: „Wie niet met Mij is, is tegen Mij". Daarom gaat er een enorme overtuigingskracht van hen uit.

Weinig onderlinge bestrijding

Juist omdat zij zo duidelijk zien, dat de velden wit zijn om te oogsten, vinden zij het volkomen onverantwoord om de tijd en de energie te verspillen aan onderlinge bestrijding, zoals dat bij de Nederlandse protestanten het geval is. Het gevolg van deze aanvallen op elkaar hier in Nederland is, dat wij verzuren en er geen honing meer overblijft om anderen te trekken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1966

In de Rechte Straat | 36 Pagina's

De kracht van het Evangelie in Zuid-Amerika

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1966

In de Rechte Straat | 36 Pagina's