IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Maria, de begenadigde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maria, de begenadigde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij prijzen Maria zalig, omdat zij uitverkoren werd om de moeder te worden van de Zaligmaker van de wereld. Wij bewonderen het geloof dat zij van God heeft gekregen, waardoor zij in staat was om uit te spreken: ‘Mij geschiede naar Uw woord.’ Daardoor heeft zij zich geen zorgen gemaakt over de schande, die men zo goed als zeker over haar zou spreken, omdat zij een kind ter wereld zou brengen dat toch niet van haar man zou blijken te zijn. (…)

Maria is dus voor ons een voorbeeld van geloof. Ze zou goed passen in de galerij van geloofshelden en – heldinnen van Hebr. 11. Paulus spoort de Korinthiërs aan: “Volg mijn voorbeeld na”. Wij kunnen elkaar ook vermanen: “Volg het voorbeeld van Maria na.”

Tot zo ver zijn wij, christenen, het helemaal eens in ons belijden over de gezegende onder de vrouwen. Daarom spijt het ons des te meer dat we uit elkaar gaan op de volgende punten.

De volle heerlijkheid en liefde van Christus

Vraag van de christenen van de Reformatie: “Wij kunnen onmogelijk meegaan met de gedachte dat wij naast Christus nog een middelares nodig zouden hebben, die voor ons moet pleiten bij Christus. Wij zijn zozeer vervuld van de volheid van Christus, dat wij in Hem alles vinden. Wij zijn overtuigd dat deze Goede Herder niets liever doet dan al de rijkdom van Gods barmhartigheid voor ons ter beschikking stellen. Hij hoeft daartoe niet te worden aangespoord, ook niet door Zijn moeder, Maria. Hij heeft in Zijn leven bewezen dat Hij vol barmhartigheid is voor Zijn schapen, die verloren dreigen te gaan. Niemand hoeft er bij Hem op aan te dringen dat Hij die dwalende schapen gaat opzoeken. Hij doet dat uit Zichzelf (…).”

Vraag van rooms-katholieken: “Maar is het niet beter via Maria tot Christus te naderen? Zij is toch immers Zijn moeder? En een zoon is eerder geneigd een verzoek te honoreren, wanneer zijn moeder dat vraagt. Pastoor L.F.M. Terranea formuleert dat zo: ‘Als een kind iets van papa wil gedaan krijgen, gaat het meestal ook eerst naar mama. Het is zo diepmenselijk dat wij langs iemand die volledig mens is zoals wijzelf, langs Maria naar de Godmens Jezus Christus gaan. Christus is de bron van alle genade en Maria het kanaal waarlangs deze tot ons komt.’ Inderdaad, daarom wordt Maria in de litanie als ‘Moeder der Goddelijke genade’ aangeroepen.”

Vraag van protestanten: “Wij menen dat Jezus de menselijke liefde bezit in al haar mooie aspecten, dus zowel de vader- als de moederliefde. Hij wordt Zelf bewogen door de nood van de mensen. Hij hoeft door niemand te worden aangespoord om die nood te lenigen.”

Bron: H.J. Hegger (1999). Eén in de levende Christus. Uitgeverij Kok, Kampen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Maria, de begenadigde

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's