IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het vrije Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het vrije Woord

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "Maar het Woord Gods is niet gebonden". 2 Timotheüs 2:9b  

Wie na bijna vijf eeuwen nadenkt over de ingrijpende gebeurtenis van de Kerkhervorming verbaast zich altijd weer over de enorme invloed die van deze beweging is uitgegaan op kerk en wereld. Hoe kon dit en hoe werkte dit? Eén antwoord maar: het Woord Gods is niet gebonden, maar maakt Zijn vrije gang door de wereld.

Het is het getuigenis van Paulus. Hij zit in de gevangenis en weet dat zijn stervensuur spoedig zal slaan. Hij schrijft zijn laatste brief aan zijn geestelijke zoon Timotheús. Deze brief is recent genoemd 'het testament voor zijn medewerkers' (Van Bruggen). Paulus heeft het niet gemakkelijk. Zelf in de boeien ontvangt hij teleurstellende berichten over diverse medewerkers, maar hij bemoedigt zijn vriend en heel Christus' Kerk met deze prachtige woordspeling: de brenger van het Woord mag in boeien geslagen worden, maar het Woord dat hij bracht en dat iedere prediker brengen mag en moet, laat zich niet in de boeien slaan. Het is niet gebonden, het is niet van mensen afhankelijk, het gaat zijn eigen hoge weg, het is vrij en het maakt vrij. Het laat zich niet knevelen door welke ketting ook. Het kan onverwacht en ongedacht ingang vinden in harten en levens, in kerken en gemeenten die wij hadden afgeschreven. Wat is het geheim van dit ongebonden Woord?

Allereerst is het Woord van God te danken aan de God van het Woord. Hij is de Souvereine, van niemand en niets afhankelijk. En dat geldt ook van Zijn Woord. Het is geen mensenwoord, het kent geen beperkingen, geen grenzen. Het doet alles wat Hem behaagt. Het is een levend, een krachtig, een dynamisch Woord.

Dan denken we aan de inhoud van het Woord - Jezus Christus, gekruisigd en opgewekt. In het voorgaande vers schreef Paulus: "Houd in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt". Als je daar steeds aan denkt, als dat de rode draad is die door al je arbeid heenloopt, dan weet en ervaar je: het Woord van God is niet gebonden, omdat de grote Inhoud van het Woord zelfs door de dood niet gebonden kon blijven. Vergeet daarbij niet dat de Auteur van het Woord de Heilige Geest is. Hij, Die tot het schrijven van dat Woord inspireerde, Die harten kan breken en grenzen kan uitwissen, maakt dat het Woord niet gebonden is. Hij gebruikt dat Woord. Het is het zwaard van de Heilige Geest, onverklaarbaar, onweerstaanbaar, onoverwinnelijk. Dat ongebonden Woord werkt ontdekkend: zondaren worden door dat Woord geveld en komen tot belijdenis van schuld en berouw over hun zonden. Maar datzelfde Woord werkt ook vertroostend als het Christus predikt en door de kracht van het Woord het oog voor Hem geopend wordt. Het Woord werkt bevrijdend, want het is niet gebonden: boeien worden losgemaakt. Het werkt waarschuwend en zondaren bogen onder dit Woord, verloren in zichzelf, maar ze werden door datzelfde Woord weer opgericht en bemoedigd. Onvoorstelbaar rijk en machtig is dat ongebonden Woord dat gaat door de wereld, reeds eeuwenlang.

Wat is de functie van dit Woord zodat het ongebonden Zijn weg kan gaan? Dat is de vraag naar de gang van het Woord. Het Woord is allereerst communicatiemiddel. De Heere wil tot ons spreken. We hebben een sprekende God. Het gaat van Hem uit. Hij doet er alles aan om met ons in contact te komen. Hij heeft ons Zijn Woord gegeven en dat Woord is naar Zijn diepste wezen niet gebonden omdat God Zelf niet gebonden is en van niets en niemand afhankelijk. Zo werkt dit Woord dan ook. Dat Woord heeft grote kracht uitgeoefend en dat kan nog het geval zijn.

Dat Woord is ook het geboortemiddel van het nieuwe leven. Broeder Petrus heeft in dezelfde geest als Paulus gesproken: "Wedergeboren niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God". Dat vrije en vrijmakende Woord heeft stenen harten veranderd in vlezen harten, heeft vijanden tot vrienden gemaakt, gebalde vuisten in gevouwen handen veranderd, rebellerende vervolgers tot ootmoedige smekelingen: "Heere, wat wilt U dat ik doen zal?"

En dat Woord is ook voedingsmiddel. Het geloof wordt niet alleen gewerkt, maar ook versterkt door het Woord. En wat hebben we dat nodig. We zijn nooit klaar met het Woord omdat het Woord met ons niet klaar is. Op allerlei momenten van ons leven kan dat Woord tot ons spreken of kan de betekenis van een tekst voor ons oplichten en we ervaren het: het Woord Gods is niet gebonden. Houd het maar goed voor ogen, m'n medewerker, zegt Paulus. Het staat in mijn testament: de verkondiger van het Woord kan gebonden worden, maar dat Woord laat zich niet binden. Dat is het geheim van de Evangelieverkondiging, van het ontstaan en het bestaan van Gods Kerk. Dat is de kracht en de troost voor elke gelovige.

Maar dat vraagt geloof en gehoorzaamheid. Dat ongebonden Woord heeft er recht op gelezen, gehoord en geloofd te worden. Het moet een centrale plaats hebben. De Kerk is Kerk van het Woord of ze is geen Kerk. Geloven we in de kracht van dat ongebonden Woord op en onder de preekstoel? Laten we ons gezeggen door dit Woord?

Het Woord is niet gebonden, maar het grote gevaar is vandaag dat wij het Woord wel gaan binden - binden aan onze schema's en dat Woord gaan systematiseren. We kunnen voor en boven dat Woord gaan staan en daardoor de werking van dat Woord tegenstaan. Maar dat Woord is krachtig genoeg om daar in Gods vrijmacht doorheen te breken. Wij hebben echter wel onze hoge verantwoordelijkheid. Onze plaats is achter en onder het Woord. Wee ons wanneer we onze rasters op het Woord gaan leggen: onze kerk-, verbonds-, bekerings- en bevindingsrasters. We hebben ze helaas in soorten. Dan zijn we bezig het Woord te laten zeggen wat wij willen dat het zegt. We hebben als gereformeerde gezindte minstens een reveil, een opwekking, een vernieuwing nodig door de kracht van het Woord Gods dat niet gebonden en verzuild is, maar vrij en bevrijdend werkt.

En we bidden: laat dat ongebonden Woord alom heerschappij oefenen, altijd en totaal. Dan hebben we reden om van harte te zingen:

Ik roem in God, ik prijs 't

onfeilbaar Woord

Ik heb het zelf uit Zijnen

mond gehoord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Het vrije Woord

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's