IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

TRENTE GEHANDHAAFD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TRENTE GEHANDHAAFD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn antwoord was dan: 1. Rome kan die canones niet herroepen, want dan zou ze erkennen dat de kerk in officiële (ex cathedra) dogma's feilbaar is geweest. Dat zou het einde van de R.-K. Kerk betekenen, want haar kerndogma zou dan aangetast zijn nl. de onfeilbaarheid van de paus. 2. Tijdens het tweede Vaticaanse Concilie is herdacht dat dit concilie 400 jaar geleden gesloten werd. Toen heeft Paulus VI een hele lofzang gehouden op dat „glorierijke concilie".

Indien er echter nóg zouden zijn, die deze argumenten niet doorslaggevend vinden, dan moet thans wel elke grond voor twijfel voorgoed zijn weggenomen.

Want het nieuwe kerkelijke wetboek heeft in canon 833 de verplichting (canon 1406) van het vroegere wetboek om de geloofsbelijdenis van Trente af te leggen, met precies dezelfde woorden weer opgenomen. Die geloofsbelijdenis, gedeeltelijk aangevuld vanuit het eerste Vatikaanse Concilie, moet o.a. afgelegd worden door:

1. Allen die deelnemen aan een oecumenisch concilie, aan een bisschoppensynode, aan een synode van een bidsdom.

2. Allen die tot kardinaal, bisschop, pastoor of tot professor in de filosofie of in de theologie zijn benoemd.

Hieronder laat ik een vertaling volgen van deze geloofsbelijdenis, waartoe alle bisschoppen, pastoors en professoren van de filosofie en de theologie, ook dus van Nederland, zich onder ede moeten verplichten.

DE GELOOFSBELIJDENIS VAN TRENTE

Ik… (naam) geloof en belijd met een vast geloof alles wat vervat is in de Geloofsbelijdenis, die de heilige Roomse Kerk bezigt, nl… (volgt de geloofsbelijdenis van Nicea, H.J.H.).

De apostolische en kerkelijke tradities en de overige praktijken en bepalingen van deze Kerk aanvaard en beaam ik met alle kracht. Ook aanvaard ik de Heilige Schrift overeenkomstig die opvatting die de heilige moeder, de Kerk, aan wie het toekomt te oordelen over de ware zin en verklaring van de heilige Schriften, steeds heeft gehuldigd, en nóg huldigt, en ik zal die Schrift slechts aanvaarden en verklaren overeenkomstig de unanieme eensgezinde opvatting van de Vaders.

Ik belijd ook dat er zeven echte en ware Sakramenten van de Nieuwe Wet zijn, die door Christus zijn ingesteld en die, ofschoon niet allemaal samen voor ieder afzonderlijk, noodzakelijk zijn voor het heil van het menselijk geslacht, nl. het doopsel, het vormsel, de eucharistie, de biecht, het laatste oliesel, de priesterwijding, en het huwelijk. Ik belijd ook dat deze Sakramenten de genade meedelen, en dat van deze Sakramenten de doop, het vormsel en de priesterwijding niet zonder heiligschennis kunnen herhaald worden. Ik aanvaard en beaam de gevestigde en goedgekeurde riten van de katholieke Kerk bij de plechtige bediening van bovengenoemde Sakramenten.

Ik aanvaard van harte alles tezamen en elk punt afzonderlijk wat in de allerheiligste Synode van Trente is besloten en uitgesproken over de erfzonde en de rechtvaardigmaking.

Ik belijd eveneens dat in de Mis een echt en waar verzoeningsoffer aan God wordt opgedragen voor levenden en gestorvenen, en dat in het allerheiligste Sakrament van de Eucharistie het lichaam en bloed van Christus tezamen met de ziel en de godheid van onze Heer Jezus Christus waarlijk, werkelijk en wezenlijk aanwezig is, en dat daar plaats heeft de verandering van de gehele substantie (wezenlijke kern) van het brood in het lichaam en van de gehele substantie van de wijn in het bloed, welke verandering de katholieke Kerk de transsubstantiatie noemt. Ik belijd ook dat in elk van beide gedaanten de gehele en integrale Christus en het ware sakrament genuttigd wordt.

Ik houd vast aan de belijdenis dat er een vagevuur is en dat de zielen die daarin verblijven, door de gebeden van de gelovigen geholpen kunnen worden; eveneens dat de heiligen die tezamen met Christus regeren, vereerd en aangeroepen moeten worden en dat zij gebeden voor ons aan God opdragen, en dat hun relikwieën vereerd moeten worden.

Met kracht bevestig ik dat de beelden van Christus en van de Moeder Gods, altijd Maagd, en eveneens van de andere heiligen, er moeten zijn en behoren bewaard te worden en dat daaraan de verschuldigde eer en verering moet worden gebracht. Ik bevestig tevens dat Christus in de Kerk de macht heeft achtergelaten van de aflaten en dat het gebruik daarvan voor het christenvolk zeer heilzaam is.

Ik erken de katholieke en apostolische Romeinse Kerk als de moeder en leermeesteresse van alle kerken; ik beloof en zweer ware gehoorzaamheid aan de bisschop van Rome, die de opvolger is van de zalige Petrus, de prins per Apostelen, en die de plaatsbekleder van Christus is.

Zonder enige twijfel neem ik aan en belijd eveneens al het andere wat door de heilige canones en de algemene Concilies en vooral door de allerheiligste Synode van Trente (en door het algemene Vatikaanse Concilie) *) overgeleverd, vastgesteld en verklaard is (vooral over het primaat en het onfeilbaar leergezag van de bisschop van Rome); en tegelijkertijd veroordeel, verwerp en vervloek ik (anathematizo) al het tegenovergestelde en welke ketterijen ook die door de Kerk veroordeeld, verworpen en vervloekt zijn.

Ik die dit heb uitgesproken… (naam), beloof plechtig en stellig en zweer dat ik dit ware katholieke geloof, buiten hetwelk niemand zalig kan worden, dat ik hiermee spontaan belijd en voor waar houd, integraal en ongeschonden, met Gods hulp ononderbroken tot aan mijn laatste levensadem zal bewaren en belijden, en dat ik, voorzover het in mijn vermogen ligt, zal zorgen dat dit geloof door mijn onderdanen of door hen, die aan mijn ambtelijke zorgen zijn toevertrouwd, wordt bewaard, onderwezen en gepredikt; zo waar helpe mij God en deze heilige Evangeliën Gods.

NASCHRIFT:

Dus ook de nieuwe bisschoppen zullen die eed op de uitspraken van Trente moeten afleggen. Ik laat hier een paar kern-vervloekingen van Trente volgen: „Indien iemand beweert dat de mensen gerechtvaardigd worden alleen door de toerekening van de gerechtigheid van Christus en dat de genade waardoor wij gerechtvaardigd worden, slechts een gunst van God is, die zij vervloekt" (canon 11).

„Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid die ons de zonden vergeeft om wille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt" (canon 12).

Misschen zal iemand zeggen: Maar de andere bisschoppen, ook kardinaal Alfrink en Willebrands, hebben toch ook die eed afgelegd, maar ze hebben zich daar toch weinig aan gestoord. En datzelfde geldt voor al die pastoors en professoren.

Dan is mijn vraag: Kunnen we veel respekt hebben voor mensen, die een eed aan hun laars lappen?

Zelf heb ik ook die eed moeten afleggen, toen ik in 1947 mijn professoraat in de filosofie aan het groot-seminarie van Tietê in Brazilië aanvaardde. Maar toen begreep ik de bedoeling van de Reformatie nog niet. En misschien moeten we dat ook zeggen van de bisschoppen, professoren en pastoors van onze tijd: Zij weten niet wat ze doen, wanneer ze aldus onder ede hun instemming betuigen met de vervloeking van het hart van het Evangelie.

Die eed moest ik afleggen met de hand op het Evangelie. Ik besefte niet dat ik aldus met de hand op het Evangelie dat Evangelie zelf vervloekte.

Ik was er toe gebracht door dat duistere r.-k. stelsel dat ik later beschreven heb in „Moeder, ik klaag u aan" en waarover u in dit nummer kunt lezen in het artikel „De twee Babylons".

Het is dit r.-k. stelsel dat dóór en dóór onwaarachtig is. Dat stelsel noemt de reformatorische christenen sinds het tweede Vatikaanse Concilie heel vriendelijk: „afgescheiden broeders en zusters", maar vervloekt hen, krachtens het nieuwe wetboek, tevens vanwege de leer die zij verkondigen.

*) Wat tussen haakjes staat, is ingelast krachtens dekreet van de Congregatie van het Heilig Concilie (20 jan. 1877).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

TRENTE GEHANDHAAFD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's