IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Senstivity training

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Senstivity training

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wellicht hebt u reeds vaker gelezen over de sensitivity training (letterlijk: oefening in gevoeligheid). U weet dan, dat dit een nieuwe psychologische methode is, die, naar men beweert, tot doel heeft om het kontakt tussen mensen onderling te verbeteren en meer vruchtbaar te maken. Men komt dan als groep gedurende enkele dagen bij elkaar en probeert zich geestelijk volkomen voor elkaar te ontkleden. De bedoeling is alle psychische (en vaak ook morele) remmen los te gooien. Welk een druk er dan soms op de deelnemers(sters) wordt uitgeoefend, kunt u lezen in het verslag hierover van een studente van 21 jaar, dat we lazen in „Leven en aktie" (een in België verschijnend r.-k. blad).

Een studente vertelt:

Ik volgde een tijdlang sensitivity training. Deze term werd echter niet gebruikt, maar wel „spreekcursus". In de grond kwam het op hetzelfde neer. Om echter studenten te lokken hadden de „leiders" het begrip sensitivity training vermeden. Tijdens de „cursus" werd ik door de leider voortdurend aangevallen, ook door alle andere leden van de groep; eenvoudig omdat ik hun zogeheten „nieuwe moraal" verwierp.

De leider weigerde uiteraard mijn zuivere gevoelens en mijn morele en godsdienstige overtuiging als authentiek en waarachtig gemeend te aanvaarden. Ik werd vreselijk beschuldigd niet oprecht en eerlijk te zijn betreffende mijn houding inzake voor-huwelijkse betrekkingen, die ik in geen geval aanvaard. Ik werd bespot en grondig vernederd.

Ik ondervond dat, in alle sensitivity trainingen, het individu met hoge moraal gekraakt moet worden en gescheiden worden van de rest van de groep. Ik werd niet gewaardeerd om mijn wilskracht inzake sexuele zuiverheid. Integendeel ontzettend veel blaam werd mijn deel. De spot en de vernederingen werden uitgelokt door mijn „professor" groepsleider. Ik werd afgeschilderd als conservatief, achterlijk, vals, huichelachtig, voorbijgestreefd enzovoort.

Ik liet me echter niet zo maar afmaken. Ik beschuldigde op mijn beurt de leiders en mijn collega's omdat zij de waarden, waaraan ik vasthield, trachtten te breken, enkel maar om af te breken. Indien de vernietiging van mijn levensprincipes voor de groep en vooral, zoals zij het uitdrukten, voor de „demokratie" een overwinning betekende. . hoewel dan nog liever naar de hel met de demokratie! Ik verweet de groep dat zij over geen enkele waardevolle moraal beschikten, niets in de plaats konden stellen van alles waaraan ik waarde hechtte en waarvan ik werkelijk hield".

Dit meisje vertelde ons later nog dat zij heeft ervaren dat weinigen, bij de jongeren praktisch niemand, van een sterke overtuiging en karaktervastheid getuigenis afleggen wanneer zij worden geconfronteerd met absolute moraal en etisch relativisme. Tijdens sensitivity trainingen doen zij volledig afstand van alle waarden waarmee ze tot dan toe „oppervlakkig" geleefd hebben zonder de diepere beleving ervan. Het is dan ook begrijpelijk dat zij zich niet verdedigen tegen de vulgariteiten en excessen van een trainingsgroep. Hogere moraal moet steeds verdedigd worden. De massa bezit geen hogere moraal. Meestal doet men stap voor stap afstand om dan uiteindelijk te vervallen in de kleinste gemene deler van de groep. Wanneer men dan weet welke mensentypes een trainingsgroep uitmaken, kan men zich goed voorstellen hoe groot deze kleinste gemene deler wel moet zijn! Het meisje vertelde verder dat de leider alles bekritiseerde: huis, familieleden, vrienden, vaderland, godsdienst, morele standpunten, geloof en ascese. Achteraf vraagt men zich af: waar haalt hij het lef vandaan om te doen alsof hij over alle kennis en wetenschap beschikt?

Dit alles gebeurt met opzet om alle leden van de groep de „ziekelijke gewoonte" bij te brengen van de kritiek. Zij willen totale wijziging veroorzaken in mentaliteit en geest: in de samenleving deugt er niets meer, dus alles afbreken. Trouw aan familie, echtgenoot, kinderen, God en godsdienst, vaderland; dit is alles larie! Kapot maken! Alles kapot maken!

P.S. De heer Pesant, die ons dit artikel zond, voegde er aan toe:

Ik wil hier aan toevoegen dat ik persoonlijk al dergelijke sessies hem meegemaakt op een pedagogische dag voor r.-k. godsdienstleraars. Daartegen heb ik fel geprotesteerd ter plaatse, geweigerd eraan mee te doen en de gelegenheid gehad om de anderen te doen inzien wat er daar gebeurde. Een groot aantal onder hen hadden er nog nooit over gehoord en waren priesters. Daarop heb ik de vergadering verlaten.

Enkele weken later gebeurde iets analoogs met mijn oudste dochter in een „bezinningsdag" voor leerlingen van een verpleegsterschool. Zij heeft eveneens gereageerd en dan geweigerd aan de hele zaak mee te doen. Mijn echtgenote heeft de overste van deze pater predikant getelefoneerd en ons standpunt uiteen gezet. Deze heeft ons dan zelf getelefoneerd en toegegeven dat de zaak hem uit de hand gelopen was. Daarop heeft mijn echtgenote hem kunnen wijzen op de echte bevrijding door het offer van Jezus Christus en kunnen getuigen van het geloof in Hem die waarlijk vrij maakt.

ONS KOMMENTAAR:

Het streven om door psychologische methoden zich vrij te maken van allerlei psychologische complexen, frustraties en remmingen, is op zichzelf zeker niet te veroordelen. Integendeel, in sommige gevallen kan dat zelfs de enige afdoende methode zijn om genezen te worden van allerlei neuroses.

Men moet daarbij dan echter voor ogen houden: 1. dat men langs die weg zich wel kan bevrijden van een al te drukkend schuldgevoel, maar niet van de schuld zelf. Die wordt alleen weggenomen door Jezus Christus, wanneer wij tot bekering komen en ons in geloof aan Hem overgeven; want alleen Hij is het Lam dat de zonden der wereld wegneemt. Zelf kan ik die zonde nooit meer van mij wegdoen; 2. vervolgens moet men niet denken dat men langs die weg de eigenlijke, de echte vrijheid krijgt. Die vrijheid (der kinderen Gods) is hemels van oorsprong en van aard. En ook die vrijheid krijgt men niet door psychologische methoden, maar slechts als een genadegeschenk, wanneer men zich toevertrouwt aan Christus, die deze vrijheid verworven en beloofd heeft voor allen, die in Hem geloven.

3. Persoonlijk heb ik echter heel erg bezwaar tegen de sensitivity training als psychologische methode. Waarom? Om dat helemaal en grondig uiteen te zetten zou ik een boek moeten schrijven. (Misschien krijg ik daar nog wel eens de tijd voor). Maar hier wil ik er kort dit van zeggen:

De sensitivity training gaat uit van een psychologisch verkeerd begrepen beginsel. Dat beginsel luidt: onderbewuste konflikten verdwijnen, wanneer men ze bewust maakt.

Op zichzelf is dat beginsel juist. Maar.. en dat „maar" doet het hem nu juist.

a. Deze bewustmaking van onder- of onbewuste konflikten moet niet schematisch zijn. Iemand kan wel een globaal inzicht hebben in de konflikten, waaraan hij lijdt. Hij kan b.v. weten dat hij minderwaardigheids- of schuldcomplexen heeft. Maar daarmee is dat onderbewuste complex nog niet opgelost; zelfs niet al weet hij precies de oorzaak of de oorzaken, waardoor die complexen in zijn jeugd zijn ontstaan. Dat kennen van de complexen moet doordringen tot in de allerdiepste diepten van het onderbewustzijn zelf. Pas dan treedt die psychische bevrijding op. Welnu, dat kan nooit in een week, zelfs niet in een paar maanden.

b. Niet alleen de onderdrukte drift, maar ook de drift die een andere drift onderdrukt, is in een psychisch complex on- of onderbewust.

Een voorbeeld. Iemand is ontzettend agressief. Die agressiviteit heeft tot laatste konsekwentie de vermoording van degene, die je haat. Dat zegt Christus Zelf reeds in de Bijbel namelijk dat iemand die een ander haat, reeds in zijn hart doodslag heeft gepleegd.

Die agressiviteit (woede- en haatgevoelens) heeft hij onderdrukt vanwege zijn gewone burgerlijke angst voor wat „ze" zeggen. Maar die angst zelf, waarmee hij die agressieve gevoelens onderdrukt, is ook weer onbewust en zal dus ook bewust gemaakt moeten worden, wil hij werkelijk van zijn agressiviteitscomplex bevrijd worden.

c. Zo begrijpt u misschien ook reeds, waarom sensitivity training zo uitermate gevaarlijk kan zijn. Daardoor kan onherstelbare schade worden toegebracht aan het zieleleven van een ander. Het kan b.v. gebeuren dat iemand onder de druk van de groep zichzelf heeft opengegooid. Dan kunnen uit hem of haar, nu die rem is weggenomen, verscheurende hartstochten een weg naar het bewustzijn zoeken. Een mens kan dan werkelijk een woest begerend beest worden.

En wanneer ze dan straks weer terug zijn in het gewone leven, kan die onderdrukkende faktor opnieuw en met nog meer kracht in werking treden. Dan kan zo iemand zich letterlijk dood-schamen en vluchten in zelfmoord.

Het is verschrikkelijk dat de eerste de beste beunhaas, die een keer een populair boekje over psychologie heeft gelezen, zich kan opwerpen als leider van een sensitivity trainingsgroep. Het wordt hoog tijd dat de overheid hierbij beschermend optreedt, zoals ook het onbevoegd uitoefenen van de lichamelijke geneeskunde in Nederland terecht bij de wet verboden is.

4. En dan spreek ik nog niet eens over de geestelijke gevaren van de sensitivity training namelijk over de mogelijkheid dat je daar diepgaand beïnvloed wordt door de wereldse en demonische krachten, die van een leider of van de groep ofwel van beiden op de deelnemers kunnen uitgaan. Maar daarover is in allerlei bladen reeds heel wat geschreven.

Tot slot: ik herhaal nog eens, dat ik kort moest zijn. Ik begrijp dat die kortheid allerlei vragen kan oproepen bij lezers. Maar het lijkt mij niet goed om daar in ons blad op in te gaan. Dan zouden we te ver van het doel van IRS vandaan raken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Senstivity training

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's