IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

meer dan een droom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meer dan een droom

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vele toegewijde christenen verlangen ernaar om hun Heer en Meester te dienen. Men droomt ervan om vroeg of laat in de gelegenheid gesteld te worden iets te doen voor hun Heiland. Men ziet er naar uit, er is een verlangen in het hart, maar bij velen komt deze dag eigenlijk nooit. Het blijft bij een droom.. Ik dacht dat daarom de volgende regels een bemoediging konden zijn en ons ook zouden kunnen helpen om voor sommigen een deur te openen.

HET BEGON VOOR GODS AANGEZICHT

Het was in 1971 dat verschillende broeders van de Belgische Evangelische Zending tezamen aan het nadenken waren over Gods opdracht om dit rooms-katholieke land te bereiken met de Boodschap van geloof alleen en genade alleen, de ware reformatorische prediking van het Evangelie van de Heere Jezus Christus. We hebben gezien hoe Paulus in de nacht een Macedonisch man zag, die riep: Kom over en help ons! En Paulus stond voor de vraag: was het alleen maar een droom? Nee, het was méér dan een droom. Hij moest inderdaad gaan en het Evangelie prediken. In onze gedachten kwam de mogelijkheid dat God op een bijzondere wijze in België zou werken door middel van teams. Een groep van jonge mensen, die een paar jaar van hun leven geven, om Jezus Christus bekend te maken. Zijn er niet vele jonge mensen in onze dagen die een jaar van hun leven geven om de wereld rond te trekken; zijn er niet veel jonge mensen die een jaar van hun leven geven voor een of ander ontwikkelings-projekt? En daarom geloofden we dat God ook mensen zou hebben, die een jaar van hun leven wilden geven om het meest noodzakelijke te doen wat er te doen is: het Evangelie van Jezus Christus brengen aan een stervende wereld. Het is van daar uit dat deze gedachte bij ons geboren werd in overdenking en gebed voor het aangezicht van de Heere.

ALLEEN DE HEERE KAN HET DOEN!

Toen we echter begonnen waren aan deze mogelijkheid bekendheid te schenken om het hier en daar te laten weten aan groepen van jonge mensen, aan toegewijde christenen, en toen enkelen zich ook geïnteresseerd toonden om gebruik te maken van dit projekt, kwam de vrees op in ons hart. Hoe zal het gaan? Wie kan er zorgen voor een groep van tien jonge mensen? Waar moet het geld vandaan komen? Waar vinden we een huis? Wie zal hen leiden? En al deze vragen kwamen zo ontzettend op ons af, dat ons hart ook bevende werd. En opnieuw werden we gedwongen om het aangezicht van de Heere te zoeken. Het was in de zomer van 1972 dat de Heere ons leidde om Johannes 14 opnieuw te lezen en te overdenken. En toen we zagen in vs. 12, dat Jezus zegt: „Wie in Mij gelooft, de werken die Ik doe, zal hij ook doen en nog grotere dan deze", kwam het in onze gedachten dat Jezus Christus met een team van twaalf mensen drie jaar lang was opgetrokken en zagen we dat het misschien Gods wil kon zijn dat ook wij met een team van jonge mensen zouden werken. Maar de volgende regel van hetzelfde vers zegt: „Want Ik ga tot de Vader en wat gij ook vraagt in Mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde".

En het was op dat moment dat God ons werkelijk toonde, dat Hij de Enige was die ook werkelijk kon voorzien. Daarop hebben we onze knieën gebogen en gezegd: Vader, vergeef ons dat we zo algemeen bidden in de zin van: zegen ons, geef ons wijsheid; dit zijn goede gebeden, maar wij hebben begrepen dat wij ook konkreet onze noden voor U moeten neerleggen. En op dat moment hebben we gevraagd: Vader, wilt u dit team van jonge mensen die bereid zijn te komen, geestelijk, materieel en financieel verzorgen. En het was daarna dat een grote vrede en rust daalde in ons hart. We hadden nog geen antwoorden, we hadden slechts de geloofsverzekerdheid dat Hij het zou waarmaken, op basis van Zijn Woord ..opdat de Vader verheerlijkt zou worden in de Zoon.

VOOR HEM ZIJ DE EER

Ons team is dan van start gegaan in september 1972. Nu draait het ongeveer zes maanden en het wonder is tot nu toe gebeurd en gebeurt elke maand opnieuw. We hebben gebeden dat de Heere voor ons zou zorgen op het materiële vlak. Hij heeft dit waar gemaakt door ons meubelen en bedden te schenken voor deze jonge mensen. Hij heeft ok een huis gegeven, waarin we kunnen wonen en dat, terwijl er geen huizen te vinden zijn in Bilzen, waar het team is geplaatst.

We hebben gebeden dat de Heere financieel voor ons zou zorgen. Hoewel het levensonderhoud van ons team per maand 'n bedrag vergt van 30.000 BF. (ƒ2100,—), moeten we tot eer van God zeggen, dat elke maand opnieuw het geld, dat hiervoor nodig is, binnenkomt. We weten niet precies vanwaar het komt; we weten niet precies wie het schenkt, we zien slechts de Hand van de Heere die maand na maand voor deze jonge mensen zorgt, en die slechts op basis van een klein zakgeld Hem dienen.

Maar het grootste wonder is geschied: De Heere heeft ook geestelijk voorzien. In Bilzen is een kleine Gemeente ontstaan in o'n korte periode. Een niet te begrijpen wonder heeft God door Zijn Geest bewerkt, in de harten van de mensen. Elke zondagmorgen komen acht tot tien volwassen mensen naar de samenkomst om samen met de teamleden Gode de eer te geven, Zijn lof te zingen en zich te buigen onder het gezag en de autoriteit van Zijn Woord. Ze hebben door Gods genade gezien wie ze zijn in Gods ogen, en ze hebben door Gods genade ook mogen erkennen dat er een antwoord is, een antwoord vanuit Gods gerechtigheid: Jezus Christus die als een zoenmiddel wordt voorgesteld.

Zo is een nieuwe, hoewel kleine Gemeente ontstaan in deze streek, waar in de wijde omgeving geen enkel evangelisch getuigenis is dat verkondigt: Redding, alléén door geloof, alléén door genade.

(Op deze plaats was geen reformatorische kerk sinds de contra-reformatie).

DE WAARDE IN DEZE TIJD VAN VERWARRING

Wij leven in een periode waarin er geweldig veel verwarring ontstaat door allerlei stromingen in verschillende kerken. En ook door een evangelische stroming in de Rooms-Katholieke kerk. Velen vragen zich af: Wat moet onze houding zijn hiertegenover? Het is ook niet altijd gemakkelijk om de juiste antwoorden te geven. We geloven echter dat God ons geroepen heeft om Nieuwtestamentische Gemeenten te stichten, in een land als België. En hier is een geweldig antwoord in deze tijd van verwarring. Mensen worden geroepen om te komen vanuit de duisternis tot Gods licht. En wanneer God door Zijn Geest en wederbarende kracht de roeping bevestigt in hun harten, komen zij ook en verenigen zij zich in een bijbelse Gemeente. Wat ook ooit mag gebeuren in de toekomst, deze door God geroepen mensen, verenigd in Zijn Gemeente, zullen de banier van Christus dragen in de woonplaats waar ze zijn. Dit is het door God getoonde pad dat wij hebben te bewandelen volgens Zijn Woord. Overal waar Paulus ging met zijn team, stichtte hij plaatselijke Gemeenten die dan daarna in hun eigen omgeving het heldere evangelielicht konden laten schijnen. We geloven dat we door Gods leiding een duidelijk antwoord mogen en kunnen geven in deze verwarrende tijd.

HOE NU VERDER?

Deze jonge mensen die gekomen zijn in dit jaarteam, ontvangen ook een praktische training dit jaar. Het programma is deels evangelisatie en deels training. We geloven dat we hiermee voor de toekomst een groot werk mogen verrichten in Gods Naam, omdat deze training gedurende een jaar mensen bekwaam kan maken om straks leidinggevende figuren te zijn in de kerk, onder de jeugd, misschien om ouderling te zijn, misschien om voorzitters van diverse verenigingen te zijn, mensen die geleerd hebben door dit jaar van training te leven uit geloof, te leren bidden met andere christenen, te leren strijden voor een verloren wereld. Deze jonge mensen hebben een jaar van hun leven gegeven, dat betekent dat zij eind augustus allen zullen terug keren tot de situaties waaruit ze gekomen zijn, of naar de nieuwe situaties waarin God hen leidt.

Wie zal hen vervangen? Waar zijn een tiental andere jonge mensen die geloven door God geleid en geroepen te zijn om een jaar van hun leven te geven om in een team als dit te dienen en de mensen te mogen vertellen hoe groot Gods liefde en genade is.

Wij kunnen alleen maar verder, wanneer God opnieuw jonge mensen tot ons leidt. Het is daarom dat deze oproep van Godswege tot u komt: Kom over en helpt ons!

MEER DAN EEN DROOM

Toen Paulus deze Macedonische man zag in een nachtelijk visioen, kwam hij tot de ontdekking dat het meer dan een droom was: Hij MOEST gaan Misschien zijn er mensen die dit artikel lezen met een verlangen in hun hart, met een droom in hun hart, om iets te mogen doen voor hun God en Heiland. Het kan meer dan een droom worden. God wil roepen en u moet ook gáán. Als er mensen zijn die geloven dat dit de stem van de Heere is die tot hen komt door middel van dit artikel, neem dan kontakt met ons op, opdat de Heere alle eer zal ontvangen en wij gehoorzaam zijn aan Zijn roepstem!

UW GEBED IS NODIG!

Het is ondertussen ook duidelijk dat deze jonge mensen die in deze strijd gewikkeld zijn, het dikwijls moeilijk hebben. Want vele lessen moeten worden geleerd en ook de tegenstander, de duivel, zit niet stil. Mogen we daarom vragen dat u dagelijks in uw voorbede aan de Heere dit team dat werkt in Bilzen, wilt opdragen! Wij danken de vele christenen in Nederland voor hun liefde die ze ook openbaar maken voor het Belgische volk in hun gebeden voor Gods troon. We geloven dat dit ook de tijd is, waarin God in België een machtig werk wil doen. In dit land, waar eens een klare belijdenis is bevochten van waaruit het heldere Evangelielicht hééft geschenen ook in de noordelijke Nederanden, is het nu Gods tijd naar we geloven om dit licht terug te doen kaatsen in dit land.

Koenweg 45, 3600 Genk. Tel. 011-54659.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1973

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

meer dan een droom

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1973

In de Rechte Straat | 32 Pagina's