IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Christelijke kultuuropdracht?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke kultuuropdracht?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het juninummer van „In de Rechte Straat" schrijft ds Hegger over deze zeer belangrijke en allesbeheersende zaak. Ik ben het geheel met hem eens dat in de schepping een opdracht ligt tot ontsluiting van de kultuur. Na de opstanding van onze Heiland voert Hij als Koning deze wereld naar de volmaaktheid tot Zijn wederkomst.

Er is in die ontsluiting van de kultuur dus een voortuitgang naar Zijn wil. Ieder heeft de plicht daaraan mede te werken op ieder terrein van het leven en onder alle omstandigheden .Wie er „neen" tegen zegt, dient de satan. Dat is de antithese, die zich dan openbaart.

Er is geen tegenstelling tussen „kultuur en goddelijke roeping". Ontsluiting van de kultuur IS goddelijke roeping, maar dan naar Zijn normen, Zijn wetten … en die zijn nooit verwrongen, nooit mank".

Aan hét slot van het artikel dat dr. W Aalders in datzelfde juninummer schreef, noemt hij de tegenstelling tussen roeping en wereldse kultuuropdracht. Daar smokkelt hij het woord „werelds" binnen. „Werelds" is inderdaad niet naar God, maar van de duivel.

Evenwel: de goddelijke opdracht tot kultuurontsluiting geldt in het hele leven, in de kunst, in de wetenschap, in de werkplaats, enz. enz. Om een voorbeeld te noemen, dat ons direkt aanspreekt: Er is een vooruitgang in de medische wetenschap waaraan velen medewerken naar Gods opdracht, wellicht zonder dat ieder dat begrijpt of aanvaardt. We kunnen tegenwoordig op aangename wijze oud worden. Dat danken we aan het verlossende werk van onze Heiland en HEER.

De tegenstelling tussen „kultuur en goddelijke roeping" en de invoeging van dat woord „werelds" staat een goede oordeelvorming in de weg, het misleidt met een zgn. vroom gebaar, het misleidt en kan de goddelijke opdracht tot kultuurontsluiting tegenhouden. Dat is zondig … zij het uit onbegrip.

ANTWOORD:

„Het spijt mij dat ik het niet met de geachte schrijver van deze brief eens kan zijn. Waaruit besluit hij dat „in de schepping een opdracht ligt tot ontsluiting van de kultuur"? Soms uit Genesis 1:28? Is dat te rijmen met het „God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed"? En met de Heid. Cat. Zondag 6: „God heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, dat is in ware rechtvaardigheid en heiligheid, opdat hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben, en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou om Hem te loven en te prijzen."?

En met de Ned. Gel. Bel. art. 2 ,waar de schepping genoemd wordt „een schoon boek waarin alle schepselen zijn als letters die ons de onzienlijke dingen Gods te aanschouwen geven"? Wat lees ik daarin van een schepping die nog de kultuurbouwende hand van de mens behoeft om ontsloten te worden? Wat blaast de mens zijn belangrijkheid op met het woord „kultuur". Alsof hij een schepper naast God is!

Iets anders is dat de oorspronkelijke schepping verdorven is en door onze zonde en schuld aan de ijdelheid onderworpen (Rom. 8:20). Daarom voedt en koestert en beschermt zij ons niet meer. Daarom zijn er overstromingen, aardbevingen, orkanen, tijden van doorgte en honger, misgewassen, ziekten. De dood heerst in de gevallen schepping! En elke kultuurpretentie wordt belachelijk tegenover die overmacht van de dood.

Maar wat nu wél kunnen, mogen en moeten doen, is: hongerigen spijzigen, naakten kleden, gewonden verbinden, zieken verplegen, weerlozen helpen. Wij kunnen en mogen en moeten dat doen in het klein en in het groot. En tot dat laatste kan dan ook de industrie, de techniek, de ekonomie helpen; de medische wetenschap en de sociale zorg.

Maar dat alles in verband brengen met „het verlossende werk van onze Heiland en Heer" is uiterst misverstandwekkend. Want Zijn werk is: de overwinning van zonde, schuld en dood door de verzoening met God. En die overwinning is totaal iets anders dan „op aangename wijze (leven en) oud worden". Zij is een radikaal nieuwe schepping, omdat de kiem en de wortel van de dood eruit is weggenomen. Wat dat inhoudt, kunnen wij ons hier en nu niet voorstellen. Zouden wij het kunnen, dan zouden wij het in deze wereld niet meer uithouden van heimwee naar ons ware vaderland!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1970

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Christelijke kultuuropdracht?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1970

In de Rechte Straat | 32 Pagina's