IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Kies de VRIJHEID der kinderen Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kies de VRIJHEID der kinderen Gods

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan onze r.k. medemensen

U merkt wel, dat deze bladzijden geschreven zijn vanuit een felle bewogenheid, vanuit een brandend hart.

Wij kunnen niet anders. "Wanneer de r.k. kerk zo doorgaat op deze weg van volstrekte diktatuur, van politiek gesjacher met de heiligste rechten van de mens zoals de godsdienstvrijheid, het recht van de Joden op een gelijkwaardige plaats op deze wereld enz., dan zien wij het pausdom tesamen met „de partij", de curiegezinden, uitlopen op de antichrist die ons voorspeld is en die komen zal tegen het einde der tijden. De antichrist die wereldlijke en geestelijke macht in zich verenigen zal, want „hij zal zich zetten in de tempel" (2 Thess. 2:4).

„Laat u geen slavenjuk opleggen"

Dit is toch ook een bespotting van de „de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods" (Rom. 8:21).

Paulus zegt: „Christus heeft ons vrijgemaakt om in de vrijheid te blijven. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen" (Gal. 5:1. RKV.). „Beseft, dat gij niet voor een aardse prijs zijt vrijgekocht ; gij zijt verlost door het kostbaar BLOED van Christus" (1 Petr. 1:18, 19).

Wanneer u zich zo maar bij de gang van zaken in Rome neerlegt, waar de paus tesamen met een Italiaanse-Spaanse meerderheid, de curiegezinde partij, lijnrecht ingaan tegen de overgrote meerderheid van het concilie, dan geeft u uw vrijheid prijs, waaraan het BLOED van Christus kleeft. Vergeet dat niet.

Een dure prijs: Het BLOED van Christus

Daarvoor gaf Christus niet zijn BLOED, opdat wij slaven zouden worden van een mens, die zich volstrekte macht over ons aanmatigt en die over ons heersen wil door middel van een kleine partij. Zeker, ik wil best aannemen, dat Paulus VI meent met het opeisen van die absolute macht het Koninkrijk Gods te dienen. Maar daar gaat het niet over. Wij oordelen niet over personen. Wij veroordelen slechts dit diktatoriale roomse selsel, want dit is een aanfluiting van de vrijheid, die het Evangelie ons in Jezus Christus belooft.

Men kan alles rechtbreien

U hebt er zich in de oorlog over verbaasd, dat de Duitsers tot het laatste toe geloofden in de overwinning en in het goed recht Van hun oorlog. Zo verbazen wij er ons over, dat u niet inziet, dat deze diktatoriale macht van de paus geheel en al onrechtmatig is en indruist tegen de vrijheid der kinderen Gods en een verdringen van de plaatu die aan Christus en aan zijn H. Geest toekomt.

Toch is het niet geheel en al onbegrijpelijk. In nazi-Duitsland werden alle feiten omgevormd door de propaganda en de voorlichting wist steeds alles recht te breien. Zo zal het ook nu gebeuren. De r.k. theologen zullen ook aan deze duidelijke schending van de rechten van de christenmens door de paus en „de partij" wel een draai geven.

Dat is trouwens al aan de gang. Zo schrijft prof. Haarsma naar aanleiding van de gebeurtenissen in de laatste week van het concilie een artikel dat tot titel draagt: „De Kerk op zoek naar de vrijheid. Geen dictatuur; wel in de top moeilijkheden met de democratisc'he vrijheid" (De Tijd, 21 nov. 1964). En prof. Schillebeekcx gaf als troost mee: „De theologie gaat na het concilie verder". Maar als 2500 bisschoppen met hun theologen-deskundigen de nederlaag lijden tegenover de paus en „de partij", terwijl ze samen zijn in Rome, dan zullen ze zeker onmachtig zijn, wanneer ze straks verstrooid zijn over de wereld, want dan kan „de partij", de curie, hen een voor een aanpakken.

Maria onze grootmoeder

Een van de concilievaders heeft terecht gezegd: Als Maria de moeder van de kerk is, dan wordt ze daardoor onze grootmoeder, want wij zijn kinderen van de kerk. Maar nu de paus tegen de grote meerderheid van het concilie in toch aan Maria de titel van ,.Moeder der Kerk" heeft toegekend, zal hij zowel de stem van zijn mond als de stem van zijn verstand het zwijgen moeten opleggen.

O aanvaardt toch de vrijheid van Christus !

O aanvaardt toch in geloof die heerlijke vrijheid, die God aan zijn kinderen schenkt. Aanvaardt toch Jezus Christus als enige Hoofd van zijn gemeente, zijn Lichaam. En in deze vrijheid zult u de ware vrede vinden, de liefde Gods, de gloed van de Heilige Geest, het eeuwige leven.

Wilt u hier meer van weten, schrijf ons dan. Wij zullen u gaarne verder inleiden in de heerlijke geheimen van Gods barmhartigheid over verloren zondaars.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1964

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Kies de VRIJHEID der kinderen Gods

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1964

In de Rechte Straat | 32 Pagina's