IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Christus leeft in mij.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus leeft in mij.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb twee boekjes te bespreken van Watchman Nee, een Chinees, die nu in de gevangenis zit vanwege zijn geloof in Jezus.

Ze zijn beide uitgegeven door Hoenderloo's Uitgeverij. Het ene: 'Het normale Christelijke leven', telt 247 bladzijden, en kost ƒ 4.—, en het andere: 'Zitten, wandelen, standhouden', is een boekje van 64 bladzijden en kost ƒ 1.25.

Beide boekjes bevatten zeer waardevolle Bijbelse gedachten over het christelijke leven. Nee benadrukt heel sterk de rechtvaardigmaking door het geloof. De zekerheid van de vergeving der zonde ligt vast in een heilsfeit buiten ons, n.l. de kruisdood van Jezus Christus, en de boetedoening van Jezus wordt ons aangerekend als wij in Hem geloven.

Verdedig u niet tegenover Satan door hem te wijzen op uw goede(?) gedrag, maar door hem liet Bloed van Christus voor te houden!

'Wat moet onze houding dan zijn tegenover Satan? Dit is belangrijk, want hij beschuldigt ons niet alleen voor God, maar ook in ons eigen geweten. 'Je hebt gezondigd en je zult blijven zondigen. Je bent zwak en God wil niets meer met je te maken hebben'. Zo redeneert hij. Dan zijn wij geneigd naar binnen te kijkenen, in zelfverdediging, in ons gevoel of in ons gedrag te zoeken naar een bewijs, dat Satan liegt. Nu eens hellen wij er toe over onze machteloosheid maar te erkennen, dan weer slaan wij om naar het andere uiterste, om tenslotte te eindigen in wanhopige neerslachtigheid.

Deze wijze van beschuldigen is één van Satans sterkste en meest doeltreffende wapens. Hij wijst ons op onze zonden en beschuldigt ons op grond daarvan voor God. Als wij bet oor lenen aan zijn beschuldigingen, delven wij het onderspit onherroepelijk.

Onze redding bestaat daarin, dat wij zien op de Here Jezus, want het Bloed van het Lam heeft ons zondenprobleem en alles wat daarmee samenhangt, opgelost. Op dat fundament staan wij door Gods genade en wij moeten nooit proberen Satan de mond te snoeren door hem ons goede gedrag voor te houden, maar altijd het Bloed. Ja, wij zijn zondig, maar - halleluja! - het Bloed reinigt ons van elke zonde. God ziet op het Bloed, waarmee Zijn Zoon de schuld heeft betaald en Satan heeft geen grond meer voor zijn aanklacht. Alleen dan wanneer wij geloven in het Bloed van Jezus Christus en weigeren dat fundament te verlaten, zal de aanklager het opgeven en op de vlucht gaan. Rom. 8:33,34'. (Het normale Christelijke leven, blz. 20 - 22).

In Jezus hebben wij alles!

Daar na toont hij ons hoe Christus door het geloof in ons moet leven. En hij tekent dat zeer reëel.

'God heeft ons Christus gegeven. Nu is er niets meer, wat wij buiten Hem zouden kunnen ontvangen. De Heilige Geest is gezonden om in ons iets tot stand te brengen, wat van Christus is - niet iets, wat los van Hem is of buiten Hem staat: wij worden 'met kracht gesterkt door Zijn Geest in de inwendige mens; .... om te kennen de liefde van Christus' (3:16,19). Wat wij naar buiten tonen, is dat wat God eerst in ons gelegd heeft.

Herinnert u nog eens de heerlijke woorden in 1 Cor. 1:30. Niet alleen heeft God ons 'in Christus' doen nederzitten. Door Hem is ons ook 'Christus Jezus.. geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing'. Dit is een van de geweldigste verklaringen in de Schrift. Hij 'is ons geworden....' Als wij dat geloven, mogen wij daar invullen alles, wat wij nodig hebben en wij mogen weten dat God het goed heeft gemaakt; want, door de Heilige Geest in ons, is de Heer Jezus ons alles geworden, wat ons ontbreekt. Wij zijn eraan gewend heiliging te beschouwen als een deugd, ootmoed als een genade, liefde als een geschenk, dat wij van God moeten vragen. Maar de Christus Gods is Zelf alles, wat wij nodig zullen hebben'. (Zitten, Wandelen, Standhouden blz. 26 - 27).

Blijf niet alleen staan !

'Ik kan de Here niet met vrucht dienen, wanneer ik dat alleen wil doen en Hij zal zich geen moeite besparen om mij dat onder het oog te brengen. Hij zal al mijn pogingen op niets doen uitlopen, deuren dicht laten vallen, zodat het tenslotte net is, alsof ik met mijn hoofd tegen de muur loop, totdat ik tot de ontdekking kom, dat ik niet alleen de hulp van God, maar ook de hulp van het Lichaam van Christus nodig heb', (blz. 186).

Deze boekjes zijn waard om gelezen en herlezen te worden. Wij bevelen ze hartelijk aan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Christus leeft in mij.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's