IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Enrique Fernandez

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Enrique Fernandez

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij zijn nu in staat om de naam van onze Spaanse ex-priester bekend te maken, die door bemiddeling van „In de Rechte Straat" de rooms-katholieke kerk heeft verlaten en waarover wij in onze vorige nummers schreven.

Zijn naam is Enrique Fernandez. Geboren in februari 1929 in Madrid, priester gewijd in 1954.

Reeds heeft br. Fernandez zijn getuigenis geschreven. We hopen dat te publiceren in het novembernummer, dat dan bijna uitsluitend dit getuigenis zal bevatten, n.1. ongeveer 25 bladzijden. Het zal heten: „Hij offerde Zich slechts éénmaal!" Wij hopen dit getuigenis ook in andere talen uit te geven.

Reeds heeft br. Fernandez een brief geschreven aan zijn bisschop, waarin hij de reden vermeldt waarom hij de rooms-katholieke kerk heeft verlaten. Ik citeer daaruit:

„Ik heb Jezus Christus gevonden als mijn persoonlijke Zaligmaker, die onze vrede is.

Denk niet dat het protestantisme mij gouden schatten heeft aangeboden. Ik ben uit eigen beweging de weg opgegaan van de reformatie. Maar ik heb er meer dan zilver en goud gevonden. Behalve de diepe vreugde in Jezus Christus vond ik bij hen een grote liefde. Zij hebben mij ontvangen met de liefde die eigen is aan hen die uit God geboren zijn.

Tenslotte zou ik u dringend willen vragen in de naam van Jezus Christus: Laat mijn ouders toch a.u.b. met rust. Laat geen enkele priester hen lastig vallen en verontrusten. Ik heb hen enigszins voorbereid doordat ik bij hen aandrong om

het Nieuwe Testament te lezen en ik heb veel met hen over Jezus Christus gesproken en over zijn wonderbare boodschap van genade. Desondanks zal hun verdriet geen grenzen kennen, wanneer zij mijn definitieve breuk met de roomskatholieke kerk vernemen, en elke priester die hierover met hen spreken wil, zal hun smart alleen nog maar groter maken.

Vergeet toch niet dat mijn moeder ziekelijk is. Nogmaals, monseigneur de Aartsbisschop, vraag ik U dat met aandrang in de naam van onze Here Jezus Christus. Amen!"

Br. Fernandez wil nu zendeling worden in Zuid-Amerika. De stichting „In de Rechte Straat" zal de reis betalen en zal ook borg staan voor een goede voorbereiding daartoe via een Bijbelschool of theologische fakulteit.

Voor die tijd wil echter br. Fernandez gaarne in allerlei samenkomsten getuigenis geven van het heil, dat hij in Jezus Christus heeft gevonden. Dat zal vermoedelijk dus slechts kunnen tot eind september.

Tijdens die samenkomsten zal dan een kollekte gehouden worden, opdat we daardoor in staat worden gesteld om eventuele volgende priesters te helpen, een kollekte dus voor het ex-priesterfonds.

Laten de lezers van „In de Rechte Straat" eens proberen om in allerijl zulke samenkomsten te organiseren.

Ik wil eindigen met het hoogtepunt van het getuigenis van Fernandez in zijn brochure.

Zijn eerste aanraking met het protestantisme was een getuigenis van de Canadese ex-priester, Chiniquy: „De gave Gods". Daarna werd hem vanuit Nederland nog meer lektuur toegezonden, waaronder ook het boekje van Weiss: „Het waarachtige christendom".

„Diep ontroerde mij het program voor een christelijk leven, dat Weiss in zijn boekje uitwerkt. Ik dankte God zeer voor dat uiterlijk zo kleine boekje, dat voor mij echter van zo grote betekenis zou worden. En ineens werd het volkomen duidelijk voor mij, dat er eigenlijk niets was dat mij zou kunnen verhinderen om Jezus Christus te aanvaarden als mijn enige en persoonlijke Zaligmaker. En toen op dat moment, gezeten voor mijn studeertafel, met mijn hoofd in de handen, werd Christus waarachtig mijn enige en persoonlijke Zaligmaker.

Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus voor deze onuitsprekelijke gave van mijn verlossing".

Meer wil ik er niet meer over schrijven. U kunt het alles lezen in zijn getuigenis, ook de brief aan de bisschop wordt daarin volledig afgedrukt.

En vooral :U zult hemzelf kunnen beluisteren, als U een getuigenisavond voor hem wilt beleggen. Aanvragen daartoe kunt u doen bij ons secretariaat: Eg. Blocklaan 4, Kortenhoef, tel. 0 2950 - 15938.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Enrique Fernandez

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's