IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Overgave aan elkaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overgave aan elkaar

CONCEPT FOLDER II GOEDE WERKEN EN GELOOF

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De verhouding tussen man en vrouw in een goed huwelijk is van een diepte en innigheid, die niet onder woorden zijn te brengen. Vondel zingt er van:

„Waar werd oprechter trouw

dan tussen man en vrouw

ter wereld ooit gevonden?"

En nu is dit het verrassende, dat in de Bijbel de verhouding van God tot zijn volk en van Christus tot zijn gemeente getekend wordt onder het beeld van bruidegom en bruid.

Jezus zegt, dat Hij Zichzelf heeft overgegeven aan zijn bruid en Hij vraagt van zijn bruid het volstrekte geloof in Hem.

Neem eens dat prachtige stukje in Ef. 5:25 e.v.: „Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te heiligen, haar reinigend door het waterbad met het woord, en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó, dat zij heilig is en onbesmet".

Christus heeft zich voor haar overgegeven.... Inderdaad, kijk maar eens naar het kruis. Jezus geeft Zich daar totaal. Inniger nog dan in het huwelijk. Hij geeft zijn lichaam. Hij geeft zijn bloed. Hij geeft zijn leven. Voor zijn bruid. Om haar aldus voor Zich te werven. Om haar los te kopen uit de machten der duisternis. Deze zelfweggave in de dood, deze volstrekte overgave aan zijn bruid is door Hem heel bewust gewild. Het was een besluit van zijn menselijke wil. Het was ook een besluit van zijn goddelijke wil. Het was een overgave van Hemzelf als mens en als God aan de gemeente. Om haar te redden. Zonder de inzet van zijn goddelijk wezen was deze redding ook niet mogelijk geweest.

En nu kan daar van onze kant alleen maar aan beantwoorden eenzelfde daad van volkomen overgave aan Hem, een volstrekt geloof in Hem, een leven uit Hem.

Dat moet dan allereerst een overgave zijn in volstrekt vertrouwen.

WAT DENKT U VAN DIT MEISJE ?

Haar jongen heeft haar beloofd: Als we straks getrouwd zijn, hoef jij niet meer naar de fabriek of het kantoor. Jij blijft thuis en zorgt voor ons gezinnetje, voor ons nestje. Ik verdien alles voor jou. Maar dat meisje denkt bij zichzelf: Mooi praten kan hij wel. Maar je zult zien, ik zal er straks toch op uit moeten. Ik zal mee moeten verdienen. Misschien niet de eerste weken, maar later wel. En ik zal dan mee de schulden moeten betalen, die wij voor ons huishouden moeten maken. Als zo'n meisje zo denkt, dan mist zij het vertrouwen. Dan is de basis van hun huwelijk niet goed. Dan is er geen overgave aan elkaar in volstrekt vertrouwen. En wat denkt u dan van de bruid van Christus. Jezus verzekert haar, dat Hij alles voor haar reeds verdiend heeft, wanneer zij zich geheel in geloof aan Hem overgeeft. Hij heeft het ook aan het einde van zijn zelfweggave aan het kruis plechtig uitgesproken: „Het is volbracht". Hij belooft ons alle rijkdommen van zijn Vader. Hij laat het zijn apostel Paulus uitroepen: „Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?" (Rom. 8:32).

Is het dan niet schande, als de bruid van Jezus zich nu nog niet in algeheel vertrouwen aan Hem zou durven overgeven? Wanneer zij zou denken: Ja, ja, prachtige vóórspiegelingen. Bij het doopsel, dan betaalt Hij al mijn schulden. Maar als ik later nog schulden maak door mijn zonden, dan moet ik die zelf ook mee afbetalen door mijn boetedoeningen, door mijn versterving en door de biecht. En Jezus heeft wel voor mij de eerste genade verdiend, maar als ik eenmaal door die genade in de bruidsverhouding met Hem ben geplaatst dan zal ik toch nog zelf mijn volkomen eenwording met Hem bij de toekomende bruiloft des Lams moeten verdienen. Ik zal dus zelf mijn eigen toegangsbewijs tot de bruiloftsmaaltijd moeten verdienen.

WAAROM LEEF JE ER NIET OP LOS?

Maar, zo zegt u dan misschien, dat is gemakkelijk. Christus heeft dus alles voor je gedaan. Je mag dus zeker zijn van de hemel. Maar waarom leef je er dan niet op los?

Waarom niet? Wel, dat wil ik weer duidelijk maken met het beeld van dat meisje.

Veronderstel, een meisje vertrouwt wel op haar jongen. Ze kent hem. Het is een goede kerel. Hij zal wel aan haar leiband blijven lopen. Als ze eenmaal getrouwd zijn. Hij zal geen bokkesprongen maken.

En bovendien, zij kent zijn rijkdom. En hij heeft een uitstekende betrekking. Hij kan alles van zijn baas gedaan krijgen.

En nu denkt ze: Wacht maar, zodra hij zijn handtekening heeft gezet op het gemeentehuis, zodra hij aan mij vastzit, dan ga ik die bankbiljetten wel uit zijn portefeuille futselen en dan ga ik er op los leven.

En denkt u nu eens in een „gelovige". Hij ziet daar Christus hangen aan het kruis. En hij gelooft, dat Jezus daar lijdt en sterft voor hem. En nu roept hij uit: „Kijk Hem daar eens pijn lijden! Zie zijn smartverwrongen gelaat! Hoor Hem roepen vanuit de verlatenheid door God, die ik verdiend had door mijn zonden! Zie zijn lippen, die branden van dorst! En dat alles voor mij!! Hij draagt daar de straffen voor mijn zonden. Heerlijk, en nu.... ga ik er op los leven! Nu trek ik mij verder niets van Hem aan. Want Hij heeft toch alles voor mij betaald".

Voelt u dat dit niet kan? Iemand die werkelijk deze innige overgave heeft aan Jezus Christus kan zo nooit denken. Dan is er geen overgave en geen waarachtig vertrouwen in Jezus Christus. Dan is dat sluwe berekening, of beter: jezelf wat wijsmaken om des te vrijer te kunnen zondigen. Diep in zijn ziel gelooft zo iemand dan ook niet in Jezus Christus. Althans niet in de bijbelse zin van het geloof. Dat is: overgave aan Jezus Christus in volstrekt vertrouwen.

Begrijpt u nu iets meer van de band tussen geloof en goede werken, zoals volgens ons, reformatorische christenen, de Bijbel het leert? In elk geval, gaarne zijn wij bereid tot een uitvoeriger gesprek hierover.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

Overgave aan elkaar

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's