IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Dat geloof ik niet !

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat geloof ik niet !

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een regenachtige middag. EÉn van de vele van deze zomer. Er wordt gebeld Een jong echtpaar.

We maken kennis. De heer en mevrouw J. J. de la Rie-Spijker uit Amsterdam.

Zij is rooms-katholieke geweest.

Toen zij haar tegenwoordige man leerde kennen, zei zij meteen: „Er kan van een huwelijk tussen ons niets komen, tenzij jij katholiek wordt".

Maar zijn antwoord was: „Waarom? Waarom moet dat van te voren vaststaan?

Waarom zou jij niet protestant kunnen worden?"

„Neen, dat nooit!"

Maar hun gesprekken over dit onderwerp gingen steeds dieper. Zij begon te merken, dat zij een verkeerde voorstelling had meegekregen van het protestantisme. En juist dat werd de voornaamst prikkel om zich steeds meer te verdiepen in de Bijbel.

Een keer op de studeerkamer van de hervormde predikant, ds. H. J. Kater. Deze predikant vertelt over de leer, dat ongedoopte kinderen in een voorgeborgte der hel, d.i. een soort natuurlijke gelukstoestand, terecht komen.

„Neen, dominee, dat geloof ik niet. Zou God deze kinderen voor altijd uit de hemel kunnen sluiten, enkel omdat er niemand was, die het doopwater over hun hoofden uitgoot?"

Ds. Kater begint te lachen. „Maar dit is de leer van Rome, en niet van de reformatie. Wij zijn het daar ook helemaal niet mee eens".

„Leert onze kerk dat werkelijk?"

„Ja, kijk maar. Dit is een rooms-katholiek schrijver en het „imprimatur" van de rooms-katholieke kerk staat er voor in."

Zij leest. — „Inderdaad. Hoe is het dan toch mogelijk, dat onze kerk dergelijke fantasieën aan de mensen verkondigt?"

Steeds meer kwam zij tot de ontdekking, dat zij allerlei bezwaren tegen de rooms-katholieke leer en instellingen, die de reformatie openlijk heeft uitgesproken, reeds lang onbewust heeft gedeeld.

Ze ging nu ook regelmatig naar de hervormde kerk. De prediking van ds. Kater, zo recht op de man af, en rechtstreeks vanuit het Woord Gods, vond zij geweldig. In de rooms-katholieke kerk had zij altijd enigszins het idee gehad, dat ze een religieuze toneeluitvoering, een liturgisch kijkspel bijwoonde. Nu echter voelde zij telkens het eeuwige Woord van God, met zijn oneindige kracht en zijn intense vertroosting, over haar heen komen.

En dan de band van de gelovigen rondom Jezus Christus. Dit getuigen van het blijde en rijke Evangelie, dit vrijmoedige spreken over de genade Gods had zij in de rooms-katholieke kerk niet gevonden.

Zodoende deed zij belijdenis van haar geloof in de hervormde kerk van Amsterdam op palmzondag 1959.

Haar man heeft nu besloten om verder te studeren in de theologie en predikant te worden. Dat zal in de vrije tijd, dus's avonds, moeten gebeuren. Een hole opgave. Een werk van jaren. Maar door deze gezamenlijke worsteling rond probleem Reformatie-Rome is er zulk een religieuze verdieping bij hem ingetreden, dat hij nu ook als dienaar des Woords wil gaan staan midden in de grote strijd tussen licht en duisternis, midden in de vragen van tijd en eeuwigheid, hemel of hel.

Misschien heeft daarbij onbewust ook een rol gespeeld, dat br. de la Rie afstamt van de Hugenoten, zoals U wellicht uit zijn Franse naam vermoed had. Het is alsof het lijden en de strijd van zijn voorvaderen weer bij hem naar voren kwam, nu hij in zulk een nauwe aanraking kwam met de kerk, die vroeger jaren deze Hugenoten zo bloedig vervolgd heeft.

Zr. de la Rie-Spijker drukte haar blijdschap aldus uit: „Heerlijk, dat ook in de Rechte Straat ben aangeland, zoals Paulus (Hand. 9 : 11) en daar het Licht der wereld, Jezus Christus, vond".

Intussen is reeds een broer van haar gereformeerd en een zuster hervormd geworden. Ook zr. de la Rie-Spijker wil graag getuigen van haar Heiland. Zij stond ons daarom toe om haar adres te vermelden. Dat is: Diezestraat 14, Amsterdam-Z.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

Dat geloof ik niet !

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's