IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Groei van  blad en beweging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Groei van blad en beweging

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gods zegen rust zichtbaar op ons werk. God brengt in onze beweging de meest uiteenlopende talenten bij elkaar. Mensen met geheel verschillende aanleg karakter, die anders reeds lang uit elkaar waren gesprongen, weten deze moeilijkheden te overwinnen door de kracht van de genade van Jezus Christus. De Here bindt alle medewerkers de nood van de arbeid in zijn wijngaard zozeer op het hart, dat de zelfverloochening, die noodzakelijk is voor vruchtbare samenwerking, niet meer zwaar valt. Wij dragen elkanders lasten in de Here. En zijn juk is zacht en zijn last is licht (Matth. 11:30).

Het is ook in dat geloof, dat wij deze nieuwe jaargang beginnen. Wij weten, dat Jezus met ons zal meegaan door dit jaar. En reeds nu danken wij Hem voor al de zegeningen, die Hij ons in de komende maanden weer geven zal.

Ons blad is gegroeid in aantal abonnementen, zozeer dat de administratie het net goed kan bijhouden en dat wij u op dit moment niet het juiste totaal kunnen zeggen. In elk geval zijn we de 2900 reeds gepasseerd.

We beginnen nu iets van het abonnementsgeld over te houden. Èn het lijkt ons het beste om deze winsten allereerst te besteden aan de verbetering van ons blad en de propaganda. Later hopen we zoveel abonnees te hebben, dat we daardoor gratis-abonnementen op grote schaal kunnen verstrekken aan zoekende roomskatholieken.

De eerste verbetering merkt u al in dit nummer: beter papier en een nieuwe tekening voor het omslag. Deze tekening werd vervaardigt door Bartha Veenhuizen-Bik, die ook de omslag heeft verzorgd van „Onder hetzelfde Kruis" en van de Zuidafrikaanse uitgave van „Moeder, ik klaag U aan". Zij wilde beslist geen honorarium voor haar werk accepteren. Daarvoor stond ze tezeer met haar hele hart achter onze beweging, zo schreef zij mij. Daarom mag ik haar vanuit deze plaats namens alle lezers hartelijk danken voor deze bemoedigende geste, voor deze sympathieke daad van meeleven.

De lezers zullen echter wel graag iets meer over de betekenis van deze tekening willen vernemen. Daarom:

Het Kruis in beweging.

Wanneer u deze tekening op u laat inwerken, dan merkt u een strakke spanning in al de lijnen. Alles leeft en trilt en wordt toch samengehouden in een wonderbare rust.

De boodschap van deze tekening is: het Kruis in beweging. Het Kruis, dat zegevierend over de wereld en door de eeuwen trekt. Het Kruis, waarvoor alles wijken moet.

Ziet u de witte lijn van het Kruis zich van onder op in een verbredende vaart naar boven bewegen? En de straten, huizen, pleinen, vlakten en de verten, alles gaat opzij, alles begint te wankelen voor de doorsnee van de overwinnende baan van het wit. Zo is de bende in Gethsemané achteruitgedeinsd, toen Jezus op hen toetrad met de vraag: Wien zoekt gij? Zo werden de bewakers van het graf als doden, toen de engel de steen wegrolde, de engel met zijn uiterlijk als een bliksem en zijn kleding wit als sneeuw.

„Het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten" (Hebr. 4:12).

Maar de eigenlijke inhoud van het Woord Gods is de boodschap van het overwinnende Kruis. Door het Kruis wordt de mens aan zichzelf ontdekt. Dat Kruis slaat als een bliksem in ons leven in. Het zet de vele kamers in een plotselinge helle gloed. Dat licht dringt op dat moment zelfs door de luiken heen tot in de kelders van ons onderbewuste drift- en instinktleven. Het haalt alles uit elkaar: ziel en geest. overleggingen en gedachten, de vaste en de weke plekken in ons wezen, gewrichten en merg.

Als u het onderwerp langer beschouwt, merkt u, dat de tekenares er in is geslaagd om de indruk te wekken, dat het Kruis als van boven af valt op de wereld van straten, huizen en pleinen, velden en weiden. En inderdaad, het Kruis is een boodschap van de hemel. Het is God, die Zich souverein aan de mens openbaart;. Geen gebeden, geen boetedoeningen, geen goede werken hebben het reddende Kruis naar deze aarde kunnen trekken. Het is neergedaald vanuit de diepten van Gods eeuwig welbehagen

De bliksem van dit Kruis heeft Saulus neergeslagen op de weg naar Damascus. En met de duisternis van zijn verblinde ogen strompelde hij naar de straat, genaamd de Rechte, in Damacsus. Daar kwam hij, die altijd vertrouwd had op de verdienstelijkheid van de goede werken, tot bekering. Daar aanvaardde hij het Evangelie van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen.

Deze boodschap van het overwinnende Kruis, van het Kruis in beweging wil ook ons blad voortdurend brengen. Ook protestantse kerken hebben zich teveel teruggetrokken in de stellingenoorlog. Wij moeten uit de kerkelijke loopgraven te voorschijn komen. Wij mogen ons niet verschansen achter één of meerdere belijdenisgeschriften, hoe zuiver die ook de Bijbel weergeven. De orde, die volgens Paulus in de gemeente moet zijn, mag geen organisatie zijn, die verstarrend werkt. De levende wateren van het Woord mogen niet bevriezen. Trouwens ze kunnen dat niet. Altijd weer zien we, hoe de Heilige Geest in het water van het Woord van Christus ingaat en door zijn beweging de dikste ijskortsen van menselijke traditie doorbreekt.

Toch spreekt uit deze tekening niet alleen beweging. De rechte lijnen van het Kruis verkondigen ons de eerste rust van het volbrachte werk van Christus. Zoals Jezus stil bleef staan temidden van de neervallende soldaten, zo legt dit Kruis zich triomfantelijk op de wegwijkende omgeving. Misschien hoeft er niet eens zoveel te veranderen in protestants kerkelijk Nederland. Maar wel moet alles nieuw worden. De pinkstergloed moet door ons heen gaan.

De boodschap van het overwinnende Kruis, van het Kruis in beweging willen wij ook via ons blad brengen aan de rooms-katholieken. Deze boodschap gaat lijnrecht in tegen de crucifixen, die aan de wand hangen of op de schoorsteenmantel prijken, die je in je handen kunt nemen en op tijd moet afstoffen.

Misschien keert de Bijbel zich daarom zo fel tegen de beelden verering, omdat langs deze weg het zegevierende Evangelie zo gemakkelijk verstard wordt. De beeldenverering werkt zich dan uit in een vloek van de „naijverige God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en het vierde geslacht van hen, die Mij haten" (Ex. 20:5).

In de kerk van Rome is het levende Woord Gods gevangen in het granieten dogma van de onfeilbaarheid van de Paus. Maar: „door het geloof zijn de muren van Jericho neergestort, nadat het volk er zeven dagen lang omheen getrokken was. (Hebr. 11:30). Waar is echter thans Jozua, die tot de reformatorische christenen met profetische gloed en met geïnspireerde zekerheid des geloofs zal zeggen: „Juicht, want de Here heeft u de stad gegeven!" ? (Jozua 6:16).

We zingen telkens: „Nooit kan 't geloof teveel verwachten", maar als ergens iemand dit woord ernstig neemt, en gelooft in een nieuw reformatorisch ontwaken, in een massale doorbraak van het zuivere Evangelie, ook onder de rooms-kathoheken, dan haalt men zijn schouder op, wijst met zijn vinger bedenkelijk naar het voorhoofd en noemt hem een dromer of een fantast. Maar even vrolijk wordt de volgende zondag weer gezongen „Nooit kan 't geloof te veel verwachten".

Komt, broeders en zusters, laten we de handen ineen slaan. „Houdt moed, Ik ben het. Weest niet bevreesd" (Matth. 14:27) „Met U immers loop ik op een legerbende in en met mijn God spring over een muur" (Ps. 18:30). De pinksterstormen van de Heilige Geest kunnen zelfs de sterke Vaticaanse vesting verscheuren. „Nooit kan 't geloof te veel verwachten!"

Onze beweging.

Als wij getrouw luisteren naar Gods Woord, dan moeten wij niet slechts vooruitstormen, maar ook consolideren.

„Neemt het zwaard des Geestes, dat is het Woord van God" (Ef. 6:17). Verdieping van Bijbelkennis is nodig.

Daarom heeft het bestuur van de stichting „In de Rechte Straat" er bij de laatste vergadering op aan gedrongen, dat ds. Hegger meer tijd zou vrij maken voor zijn doktorale studies, en werd eveneens besloten om aan br. Kuin de gelegenheid te geven om zijn kandidaatsexamen te halen in de theologie.

Deze studie van br. Kuin zal bekostigd worden uit het ex-priesterfonds. Br. Kuin zal echter voortaan alle baten, die uit de verkoop van zijn brochure „Openbare schuldbekentenis van een priester" voortvloeien, en die hij eerst had willen bestemmen voor de evangelisatie onder de rooms-katholieken, storten in ons expriesterfonds. Dringend verzoeken wij u daarom zoveel mogelijk mee te werken aan een massale verkoop van deze brochure. U bereikt daardoor een dubbel doel: U verspreidt daardoor de boodschap van het zuivere Evangelie, èn dat Br. Kuin en nog andere ex-priesters (er ligt nog een aanvrage voor zulk een studie bij ons) zich beter kunnen bekwamen voor hun roeping.

Om tijd vrij te maken voor de studie hebben de broeders Kuin en Hegger, in overleg met het bestuur, besloten om voortaan slechts één spreekbeurt per week aan te nemen. Deze spreekbeurten zullen dan goed moeten worden voorbereid, zoals die te Utrecht.

Br. Kuin zal gaan studeren aan een van de rijksuniversiteiten, waarschijnlijk van Utrecht.

Er zijn nog meer plannen, maar daarover hoort u wel te zijner tijd.

Wij rekenen op uw gebed, uw steun en uw liefde.

„Nooit kan 't geloof te veel verwachten!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

In de Rechte Straat | 18 Pagina's

Groei van  blad en beweging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

In de Rechte Straat | 18 Pagina's