IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De Christus der Schriften

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Christus der Schriften

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben." Joh. 5,39.

VELE ONDERZOEKERS, WEINIG VINDERS.

Velen zijn er, die ook thans in deze tijd nog de Schriften onderzoeken. Dat deden de Joden in de tijd van Jezus ook. Zij waren de naam van Schriftgeleerden zelfs volkomen waardig. Zij dachten, dat de kennis der Schriften de allerbelangrijkste wetenschap was en daarem wijdden zij hun hele leven daaraan. Zij meenden, aldus zegt Jezus zelf over hen, dat zij in het onderzoek der Schriften het eeuwige leven bezaten. Arme blinden! Zij maakten van bet middel een doel en daarom kwamen zij nimmer hot het doel. Zij wilden wel het eeuwige leven maar door al hun onderzoek kwamen ze nimmer tot HEM naar Wien al de Geschriften Gods heenwijzen:

JEZUS CHRISTUS, die Zichzelf noemde de Weg, de Waarheid en het Leven.

Legio zijn ook thans de boeken en tijdschriften, welke gewijd zijn aan het onderzoeken en het interpreteren van Gods Woord, Zo treurig weinig blijken er helaas in hun doen en laten HEM gevonden te hebben, van Wien de Schriften getuigen en die de Verlosser, de Bevrijder uit de slavernij van de Satan is.

VELE THEOLOGEN, WEINIGE GELOVIGEN.

Zeer velen zijn er thans nog op allerlei scholen, op Universiteiten en colleges, die verder doordenken over de gegevens van Gods Woord. Het is een wonderschone taak om al die heerlijke gegevens welke wij in dit Boek der Boeken bezitten, bijeen te verzamelen en ze in een synthese uit te schrijven. Dit werk zou moeten leiden tot versterking en tot verdieping van het geloof, Helaas blijkt echter, dat 's-mensen ordenend verstand en zijn eigen gedachten van meer en groter waarde worden geacht dan datgene, wat Gods Woord ons te zeggen heeft. Om eigen gedachten en eigen opvattingen kracht bij te zetten en te onderstrepen misbruiken vele „theologen" Gods onfeilbare en heilige Woord om achter al die Bijbeltexten ZICHZELF en hun eigen gedachten te presenteren aan argeloze en vaak oprecht Godzoekende lezers. Het zijn mensen, die over Christus sprelken, over lozus schrijven, doch zelf niet tot Hem willen kc .en. Het zijn blinde leiders van een blind volk, die een massa vormen van mensen, die met hun moed God eren, maar wier hart verre van Hem is en die in heel hun levenswijze wereldgezind blijken te zijn en in veie opzichten gebonden door de Vorst dezer duisternis.

DE CHRISTUS DER MENSEN.

In de loop der eeuwen hebben de mensen allerlei Christus-figuren uitgedacht, die beantwoorden aan hun eigen verlangen en aan hun eigen leven. Producten van eigen fantasie en gedachten.

Men heeft van lezus een der gtootste wijsgeren gemaakt, naar wiens woorden men met veel vrucht kon luisteren, maar van Wiens eeuwige Godheid men niets wilde weten.

Men heeft van lezus de Zoon van Maria gemaakt, het lieve onmondige kindeke lezus, het kindeke in het kribbetje, het kindje op Maria's armen, dat gekoornaam luistert naar alles wat Moeder zegt.

Men heeft van Jezus de Zoon van de Timmerman gemaakt, onderdanig aan de mensen. Men heeft van Jezus een heilig-hartbeeld gemaakt, een Jezus van steen of van gips, waar men bloemetjes voor zet en rode lichtjes voor brandt, een Jezus, die men in de hoek op een plank kan zetten, die alles met Zich laat doen, die niet horen en zien kan en die niet kan spreken. Een Jezus, die beantwoordt aan alle grillen van het hart; acs men goed gestemd is, dan krijgt Hij rozen en kaarsjes; als men het te druk heeft, dan blijft Hij braaf op zijn console staan, geduldig wachtend, dik onder het stof misschien, op Zijn nieuwe bloemetjes.

Erger nog: men heeft van Jezus een stukje brood gemaakt. Mensen hebben de macht aan zichzelf en aan anderen toegekend om die Koning van Hemel en van aarde in dat stukje brood aanwezig te maken en mensen kunnen met die Jezus doen en laten wat zij maar willen. Zij kunnen Hem in een mooi verguld kastje stoppen, al naar gelang hun devotie Hem daar uit halen en ten toon stellen of Hem vernemen dagen lang alleen laten. Devotie boekjes bedelen dan om wat medelijden met die „arme" opgesloten Jezus, die daar maar wacht, tot iemand Hem kont opzoeken.

Men kan die Jezus komen eten zelfs. Mensen beweren, dat dat geen brood meer is maar Jezus Zelf. Die Jezus komt dan binnen in lichamen vol verderf, beheerst door allerlei driften en hartstochten, in mensen, die elkaar benijden, die elkaar-benadelen, die elkaar verdriet aandoen. Die goede Jezus komt overal binnen waar het mensen belieft Hem binnen te brengen of binnen te laten.

Men heeft van die Jezus het eigendom der mensen gemaakt, waar de mensen mee kunnen doen en laten wat zij zelf maar willen. Ja, de mensen hebben zichzelf het allerkostbaarste toegeeigend, dat er maar is: Jezus' dierbaar Bloed, het kostbaar lijden en sterven van Christus op Golgotha, het Offer van Christus op Calvarië. Ook daar hebben de mensen zichzelf de vrije beschikking over gegeven. Zij kunnen dat herhalen of opnieuw tegenwoordig stellen, precies hoe U het zelf maar noemen wilt, zoveel en zo dikwijls zij dat zelf naar willen. Zij kunnen de verdiensten daarvan zelf naar eigen goeddunken uitdelen als Sinterklazen van Gods genaden. O gruwel! En deze godslasterlijke practijk wordt alleen maar uitgeoefend tegen betaling van een som geldss naar het heet alleen ter ondersteuning van de mens, die deze gruwelen bedrijft. O, God, vergeef mij, dat ik zelf ook eens aan deze gruwel heb meegedaan!

DE CHRISTUS DER SCHRIFTEN.

De Schriften zijn het, die van Jezus getuigen. De Schriften zijn het, die ons verhalen van de eeuwige Zoon van God, geboren uit de Maagd Maria, op aarde gekomen opdat alwie in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwig leven hebbe. (Jo.3,16)

Maar dan moeten wij geloven GELIJK DE SCERIFT HET ZEGT. Wij moeten ook geloven in de JEZUS DER SCHRIFT, in de Christus, gelijk de Schriften Hem ons tonen en niet anders.

Alleen de Christus der Schriften kan ons redden.

Alleen de Christus der Schriften kan ons zalig maken.

Alleen de Christus der Schriften kan ons vrede geven.

Alleen de Christus der Schriften heeft ons met God verzoende. HIJ, maar dan ook HIJ ALLEEN kan ons het leven geven. Het onderzoeken der Schriften moet leiden tot de ontdekking van Jezus, van Zijn Persoon en van Zijn werk hier op aarde. Na die ontdekking moeten we dan naar DIE Jezus der Schriften gaan. Dat moeten we ieder persoonlijk voor ons zelf doen. Dat kan geen ander mens voor ons doen, of hij zich nu priester of dominee noemt, elkeen moet zelf persoonlijk geloven en zelf persoonlijk Jezus aannemen als zijn Verlosser en Zaligmaker, zonder Wien iedereen reddeloos verloren is. Wij moeten tot die Jezus der Schriften gaan en Hij zal ons dan leven geven in overvloed. Wie de Christus der Schriften heeft ontdekt, Hem heeft leren kennen, die gaat naar Hem verlangen, die gaat naar Hem dorsten en zulke dorstige zielen nodigt de Heer des levens uit: „Wie dorst heeft, hij kome TOT MIJ en drinke! Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zeide Hij van den Geest, welken zij, die tot het geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden."

Het is het geloof, dat ons toegang geeft. Maar ook hier weer: niet het geloof, dat de mensen geloof noemen, kan ons redden, verenigt ons met Jezus en schenkt ons het eeuwige leven, doch het geloof, gelijk de Schrift zegt dat wij moeten geloven.

Een geloof, niet in wat een KERK ons te geloven voorhoudt, gelijk Rome dat formuleert, maar een geloof in de CHRISTUS DER SCHRIFTEN, de Zoon van God, die de Waarheid Zelve is. Bijgevolg geloven we dan ALLES wat HIJ zegt zonder enig voorbehoud. Geloven in de Christus der Schriften betekent een GEHOORZAAM geloof, een totale overgave aan alles wat Jezus van ons verlangt, een geheel zich openstellen voor wat Jezus door Zijn Geest in ons uit kLI werken. Wie ZO gelooft in DIE Jezus der Schriften wordt een nieuw mens, een stralend getuige van de heerlijkheid die er is IN DE CHRISTUS DER SCHRIFTEN.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1958

In de Rechte Straat | 20 Pagina's

De Christus der Schriften

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1958

In de Rechte Straat | 20 Pagina's