IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Leven met een nieuwe identiteit, vrij van schuld en straf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven met een nieuwe identiteit, vrij van schuld en straf

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat we in Christus rechtvaardig zijn voor God, is “de basis van mijn behoud”, zegt dr. M. Klaassen, hervormd predikant in Arnemuiden en voorzitter van IRS. “Het meest wezenlijke in mijn leven is al gezegd. Het oordeel ligt achter mij.” In oktober verschijnt zijn nieuwe boek over de rechtvaardiging door het geloof.

Tien jaar geleden begon dr. Klaassen met een promotiestudie naar de rechtvaardiging in de gereformeerde traditie. Hij promoveerde op dit thema in 2013. Zijn nieuwste boek, De HEERE onze gerechtigheid gaat ook over de rechtvaardiging, maar dan in heilshistorisch perspectief en tegen de achtergrond van de verbondsleer.

Hebben mensen tegenwoordig te weinig kennis van de rechtvaardigingsleer?

“Ik denk het wel. Geloofszekerheid is heel belangrijk. In Christus ben ik rechtvaardig voor God. Dat is de basis van mijn behoud. Ik ben niet gered door mijn eigen doen en laten, maar door het unieke werk van Christus. Dat is ook waar het in de Reformatie over ging. Ik ben nu al vrijgesproken van schuld en straf. Ik mag leven in de zekerheid dat het oordeel achter de rug is, zoals Keller ook schrijft. Het meest wezenlijke in mijn leven is al gezegd. Die zekerheid is bepalend voor mijn identiteit. Ik krijg een nieuwe identiteit. Christus’ weg en werk zijn míjn weg en werk. Het doet er niet meer toe wat anderen van mij zeggen en ook niet wat ik van mezelf zeg. Dat geeft ontspannenheid. De zekerheid dat ik in Christus rechtvaardig ben, bevrijdt mij ook van de kramp om mezelf te moeten bewijzen tegenover God. Daar zit ook kracht in op psychologisch gebied. Het helpt mij tegen minderwaardigheidsgevoelens. In mijn gemeente begeleid ik meiden met eetstoornissen als anorexia. Achter anorexia zit vaak een problematiek, onder andere de angst hoe mensen over je denken. Als je weet dat je rechtvaardig bent voor God, zou het niet meer belangrijk moeten zijn hoe mensen over je denken.”

U haalt ook in uw boek aan dat de Rooms-Katholieke Kerk en de Lutherse Kerk in 1999 een verklaring ondertekenden waarin zij aangaven dat er tussen beide kerken overeenstemming is wat betreft de grondwaarden van de rechtvaardigingsleer. Wordt de rechtvaardigingsleer dan wel goed begrepen, vraag je je af.

“Rome en Reformatie kunnen haast niet met elkaar in overeenstemming zijn. Zoals Keller zei: Als we in Christus gerechtvaardigd zijn, is het oordeel achter de rug. Dat is typisch wat de rooms-katholieke leer niet heeft. Volgens het rooms-katholicisme is de rechtvaardiging een proces: je wordt steeds rechtvaardiger als je steeds heiliger leeft. Dat betekent dat je voortdurend in de onzekerheid leeft of je straks wel echt rechtvaardig voor God kunt verschijnen.”

Lees het volledige interview op www.irs.nu/nieuwsoverzicht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Leven met een nieuwe identiteit, vrij van schuld en straf

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

In de Rechte Straat | 16 Pagina's