IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

“De kerk wil ons kind houden”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“De kerk wil ons kind houden”

Leerlingen Pieter Zandt in gesprek met ds. De Chirico in hartje Rome

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geboeid zat iedereen te luisteren naar de levensgeschiedenis van ds. Leonardo de Chirico. Maandagmiddag 10 oktober waren wij als 5-gymnasiumklas van de Pieter Zandt scholengemeenschap in Kampen bij hem op bezoek in hartje Rome. We waren geboeid, want zijn verhaal is het vertellen waard.

Ds. De Chirico groeide op in een rooms-katholiek gezin. Op een dag kwamen twee zendelingen bij zijn familie thuis eten, en terwijl ze zo zaten te praten vroeg één van de zendelingen of ze christenen waren. “Ja, natuurlijk. We zijn Italiaans,” was het antwoord. Op de vraag of ze wel eens uit de Bijbel lazen, kwam echter een ander antwoord. “Uit de Bijbel lezen? Dat mogen toch alleen de priesters? Leken begrijpen dat toch niet?” Toch wekte deze vraag twijfels op bij ds. De Chirico. Hij besloot het eens te vragen aan een priester, die had er immers verstand van. De priester zei het volgende: “De kerk is als een moeder, die weet wat goed is voor haar kinderen. Kinderen moeten geleid worden, aangezien ze zelf niet kundig zijn in de godsdienstige zaken. Daarom hoeven leken niet in de Bijbel te lezen.” Ds. De Chirico keek ons allen aan en voegde eraan toe dat, wanneer de kerk alles blijft voorkauwen, wij kinderen blijven. En dat is niet de bedoeling. We moeten groeien in ons geloof, het moet persoonlijk worden. En dat kan alleen als we zelf de Bijbel ook gaan lezen.

GLAZEN DEUR

En dat persoonlijke geloof is precies wat we zien bij ds. De Chirico. Wij, als Nederlandse leerlingen, verbaasden ons over zijn moed om in het midden van Rome, letterlijk op steenworp afstand van het Forum Romanum, een protestantse kerk te vestigen. En zaten de gordijnen dan dicht? Was het gebouw ergens verstopt? Nee, helemaal niet. Door de grote glazen deur en ramen bleven in het uur dat wij daar waren verschillende mensen stilstaan om te kijken wat wij in die zaal aan het doen waren. Iedereen die langsliep keek even door het raam. En dat is iets waar wij in Nederland veel van kunnen leren. Hoe vaak blijft ons geloof niet tussen kerkmuren? We kunnen een voorbeeld nemen aan ds. De Chirico. Laat aan de mensen zien dat we christenen zijn.

DEBATAVONDEN

Ds. De Chirico, daar in zijn kleine kerkje, zit tussen twee grote rooms-katholieke universiteiten in. Hij is niet bang voor deze geleerden. In het Lutherjaar 2017 wil hij debatavonden gaan organiseren over bijvoorbeeld de 95 stellingen van Luther. Dan nodigt hij mensen van die universiteiten uit om met hem daarover in gesprek te gaan. Hij zei: “Een kerk die niet in gesprek durft te gaan met anderen is een sekte.” Omdat protestanten in Italië vaak gezien worden als een sekte, wil hij dat beeld bestrijden met die open debatavonden.

SOEVEREIN HEERSER

Gaandeweg het gesprek was er tijd voor vragen. Dit leidde tot een interessante vraag, namelijk of de Rooms-Katholieke Kerk eigenlijk niet een voortzetting is van het oude Romeinse keizerrijk.

Vroeger bestond het Romeinse rijk uit een keizer, dan de senatoren en hoge officieren, daaronder de kooplui en als laatste de slaven. Dezelfde volgorde zie je terug in de Rooms-Katholieke Kerk. Je hebt de paus, dan de bisschoppen en de kardinalen, daarna de priesters, en als laatsten de onderdanen van de kerk. Als je goed kijkt, is de kerk een soort regering geworden, en staan mensen onder de macht van de paus. De paus is bekend onder verschillende titels. Eén daarvan is zijn titel ‘Soeverein heerser van de staat van Vaticaanstad’. De paus is letterlijk de heerser van een staat. Dat stelt hem in staat om macht uit te oefenen, precies zoals de vroegere keizer van het Romeinse rijk. Maar zoals vroeger de keizer niet wilde dat slaven zelf in actie kwamen, zo wil de paus niet dat de onderdanen van de roomse kerk voor zichzelf gaan denken. Dus op de vraag of de katholieken aan de voet van de paus zitten of aan de voet van het kruis, blijkt het antwoord te moeten zijn dat velen zonder het te weten toch aan de voet van de paus zitten.

KLEINE LICHTJES

Hier stopte ons gesprek met ds. De Chirico. Ik denk dat velen van ons anders zijn gaan denken over het rooms-katholieke geloof. Maar daarnaast ook over onze plaats in de wereld. We zullen niet allemaal kerken gaan stichten in het midden van wereldsteden, maar we kunnen toch kleine lichtjes zijn in onze omgeving.

Ds. De Chirico heeft verschillende boeken geschreven over het rooms-katholieke geloof. Hij legt bijvoorbeeld in één van zijn boeken uit hoe de Rooms-Katholieke Kerk nu echt in elkaar zit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2017

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

“De kerk wil ons kind houden”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2017

In de Rechte Straat | 16 Pagina's