IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Christus is alles

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus is alles

PERSPECTIEF

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat William Booth overleed, de oprichter van het Leger des Heils. Hij heeft ooit de volgende uitspraak gedaan:

De belangrijkste gevaren waarmee het christendom de komende eeuw zal worden geconfronteerd zijn: geloof zonder de Heilige Geest; christendom zonder Christus; vergeving zonder berouw; verlossing zonder wedergeboorte; politiek zonder God; en een hemel zonder hel.

Nu, ruim een eeuw later, moeten we zeggen dat dit rake woorden waren. Ze verdienen het herhaald te worden. Een christendom zonder Christus, bestaat dat wel? Het hoeft ons niet te verwonderen dat Christus voor velen niets betekent. Voor anderen betekent hij wel iets, maar niet meer dan dat. Voor sommigen betekent Christus veel. Ze beamen dat Hij onmisbaar is, dat het noodzakelijk is Hem te kennen. Maar daar blijft het bij. Jezus betekent veel voor hen, maar niet alles. Maar Christus is álles! Hij neemt geen genoegen met een tweede plaats in ons leven. Ook niet met een gedeelde eerste plaats. Christus is alles voor wie in zichzelf niets is.

Wie de brieven van de apostel Paulus leest, zal het opvallen. Talloze keren komen we de ene Naam tegen die onder de hemel gegeven is tot zaligheid: Jezus Christus en Die gekruisigd. En Luther schijnt gezegd te hebben dat hij op elke tekst in de Bijbel net zo lang klopte tot Christus eruit tevoorschijn kwam. Christus is alles. In Zijn Persoon en Zijn werk klopt het hart van het Evangelie. Wie Hem gezien heeft, heeft de Vader gezien. Gods heerlijkheid werd zichtbaar in Jezus Christus. Om Hem gaat het, om Zijn heerlijkheid, om Zijn zaligheid, om Zijn opzoekende zondaarsliefde, om Zijn bloed, om Zijn volkomen verlossingswerk. Christus is alles en in allen.

Christus is alles in het rechtvaardigen van zondaren. Hij is een volkomen Verlosser. Was dat niet de grote ontdekking van de Reformatie? Maarten Luther heeft dit heerlijke leerstuk van de rechtvaardigmaking ontdaan van het roomse stof waaronder het bedolven was. Zodat het weer helder werd verkondigd: Christus is alles in het redden van verloren zondaren.

Christus is ook alles in de heiligmaking. Een christelijke levenswandel is alleen mogelijk voor wie dicht bij Hem leeft, voor wie alles van Hem verwacht.

Christus is alles in de dagelijkse strijd van de gelovige.

Christus is alles voor de toekomst. Hij is heengegaan naar het huis van Zijn Vader, Hij bereidt daar vele woningen voor Zijn kinderen.

Christus is alles in de prediking van Zijn Woord. Dan wordt Zijn Naam verkondigd. De kansel is bestemd om een voetstuk voor het kruis te zijn.

Christus zal ook alles zijn in de hemel. Daar zal Hij het heerlijke middelpunt zijn van de hemelse vreugde die geen oog gezien en geen oor gehoord heeft. Daar zal het Lam in het midden zijn van Gods troon. Dan zal Hem voor altijd alle eer worden toegebracht.

Christus is alles en in allen!

Een bekende Engelse predikant vertelt in een van zijn boeken over een jonge, ernstige predikant die pas was begonnen met preken. Onder zijn gehoor zat een grijze predikant die naderhand scherp reageerde: “Dat was een arme preek, want Christus kwam er niet in voor!” De jonge dominee reageerde verbaasd. Hij had lang gestudeerd, was dicht bij zijn tekst gebleven en er was een aandachtig gehoor. In de tekst kwam Christus niet voor, moest hij dan preken wat er niet stond? De oude predikant antwoordde: “Maar jonge broeder, weet je dan niet dat er vanuit elk dorp en elk gehucht een weg naar Londen leidt? Zo is het ook in het preken. Het is je werk te vragen: Wat is de weg vanuit deze tekst naar Christus? Als er vanuit een tekst geen weg direct naar Christus leidt, dan máák je er een. Al zou ik over struiken en heggen moeten springen, ik moet naar mijn Meester! Want een preek waar de reuk van Christus niet in is, is zelfs niet geschikt voor de mesthoop!”

Deze oude broeder had gelijk. Christendom zonder Christus is een lege huls. Een leven zonder Christus is een gedurige dood. Maar wie Christus heeft, heeft alles!

Jezus is ons geworden tot

wijsheid van God

rechtvaardigheid

heiligmaking

volkomen verlossing

(n.a.v. 1 Kor. 1:30)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Christus is alles

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's