IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Steun voor twee Bijbelschoolstudenten in Guatemala

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Steun voor twee Bijbelschoolstudenten in Guatemala

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geef ons bijbels-onderlegde evangelisten

In november 1976 liep een jongeman zo maar eens het gebouw van de AMG-kerk, die zich bevindt in het huttenkamp voor de daklozen na de aardbeving. Hij hoorde daar de boodschap van Jezus Christus als de enige en volkomen Zaligmaker voor verloren zondaars. Dat had hij nooit gehoord. Hij werd er diep door getroffen en kwam tot geloofsovergave aan Jezus Christus.

Sindsdien bleef hij geregeld de kerkdiensten bezoeken en gaf overduidelijke blijken van echte vruchten van bekering.

Zijn naam: Joaquin Antonio Duran Ramirez, geboren in Achupan (El Salvador), 21 april 1953. Hij groeide op in bittere armoede. Vorig jaar kon hij in zijn geboorteland geen werk vinden en daarom kwam hij naar Guatemala om daar zijn geluk te beproeven. Hij keerde terug naar El Salvador om daar te vertellen over de rijkdom die hij i{n Christus had gevonden. Hij sloot zich aan bij een kerk van de Central American Mission. Zo goed en zo kwaad als het ging, probeerde hij met het vinden van werk te voorzien in het levensonderhoud van zijn ouders en zijn broers en zussen.

Een jaar na zijn bekering voelde hij een sterk verlangen in zich opkomen om te gaan studeren aan de Bijbelschool van Guatemala met de bedoeling om daarna predikant of evangelist te worden. Zijn ouders kunnen hem daarbij niet helpen, die hebben zelf steun nodig. En de Central American Mission, de kerk waartoe hij behoort in El Salvador, kan evenmin zijn studies betalen.

Joaquin is begonnen met het volgen van de avondschool aan het Bijbelinstituut van Guatemala, terwijl hij overdag probeert werk te vinden om in zijn levensonderhoud en studiekosten te voorzien. Maar het is voor een buitenlander moeilijk om hier in Guatemala, waar toch al werkloosheid is, werk te vinden.

Het zou veel beter zijn, wanneer hij overdag kan studeren aan de Bijbelschool. Daarom zie ik momenteel maar één goede oplossing en dat is een studiebeurs.

We zouden kunnen beginnen met dat toe te staan voor één jaar. Als er goede rapporten komen over zijn studievorderingen, dan zouden we het daarna kunnen verlengen voor nog eens drie jaar.

Het is voor ons van het grootste belang goed gevormde jongelui te hebben, die in staat zijn om te delven in de diepten van Gods Woord. We hebben hier geen gebrek aan allerlei self-made predikanten en evangelisten, maar er is grote behoefte aan degelijk opgeleide dienaren des Woords.

We hebben gemeend dat we in het geloof aan Joaquin deze studiebeurs moesten beloven, zodat hij reeds vanaf januari kon beginnen met het volgen van de cursus. En nu leggen we dat aan u voor. Misschien heeft de Heere u bestemd om hierin te voorzien. We blijven Gods leiding zoeken in het gebed.

Gered van de drugverslaving

De tweede broeder waarvoor we uw aandacht vragen, is Jorge Luis Pena, geboren in Guatemala op 2 juli 1960. Hij verblijft bij zijn moeder thuis. Zijn vader heeft hij nooit gekend en heeft nooit iets over hem gehoord.

Ofschoon hij nog jong is, heeft hij al een verschrikkelijk leven achter de rug. Zijn moeder is aan de drank verslaafd, zijn grootmoeder is iemand met een boosaardig karakter, zijn broer heeft geen enkele interesse in het Evangelie.

De frustratie en de kilheid van zijn eigen huis deed hem vluchten in marihuana en in allerlei andere vormen van drugs. Zijn leven werd één grote puinhoop.

In oktober 1975 kwam hij tot bekering. Hij begon meteen ook de vruchten van een waarachtige bekering te vertonen.

Het laatste jaar woonde hij geregeld de kerkdiensten bij van de Iglesia Independiente van Victoria. Zijn getuigenis maakte overal diepe indruk. Hij werd leider van de jeugdvereniging. Hij sprak vaak een stichtelijk woord tijdens de kerkdiensten. Hij is nu bovendien leider geworden van een zondagschool voor de kinderen.

Graag zou hij zijn leven geheel wijden in de dienst van de Heere als predikant of evangelist. Daarvoor zou hij dus aan de Bijbelschool moeten studeren. Maar de grote moeilijkheid is: Wie zal dat betalen?

Hij is zeer arm. Hij leeft met zijn familie in een hut, die uit wat hout gemaakt is en bedekt is met plastic. Hij is heel povertjes gekleed.

Meerdere keren trof ik hem aan, zeer bedroefd, en als ik hem om de reden vroeg, was het antwoord: "Mijn moeder blijft haar leven stuk maken door de drank".

Ik geloof dat wij hem zouden moeten helpen met een studiebeurs aan het Bijbelinstituut in Chimaltenango. (Ik ken dat instituut. Het is duidelijk Bijbelgetrouw. H.J.H.) Hij zou een uitstekend arbeider kunnen woeden in de wijngaard des Heeren.

Hij is gesneden uit het hout, waaruit men een leider kan maken. Het zou een grote zegen worden, wanneer hij de gaven die hij van God heeft gekregen, in de dienst van het Evangelie zou kunnen gebruiken.

(Dit rapport werd opgesteld door Hugo Rolando Zepeda en aan ons doorgestuurd door ds. Frank Waggoner).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Steun voor twee Bijbelschoolstudenten in Guatemala

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's