IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Strategie van de R.K. Kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strategie van de R.K. Kerk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat de r.-k. kerk en het kommunisme beiden streven naar de wereldmacht en beiden vaak dezelfde methoden gebruiken, viel mij opnieuw op, toen ik vanuit Frankrijk kreeg toegestuurd 2 exemplaren van „La Correspondance Internationale". Beide machten schermen met het geliefde woord „vrede" en beiden trachten volgens een wetenschappelijk bestudeerde methode hun ideologie ingang te doen vinden. De ondertitel van dit roomse internationale tijdschrift luidt dan ook: „Cahiers mensuels de methodologie sociale et de relations humaines pour la paix".

Het maart-aprilnummer 1973 bevat o.a. de volgende artikelen.

Een interview met kard. Wright, prefekt van de Congregatie voor de Geestelijkheid te Rome. Op de vraag wat de priesters moeten doen om in een geseculariseerde wereld hun geloof en de spiritualiteit te kultiveren, antwoordt kard. Wright: „A cette question, une seule réponse: il faut imiter les saints — Op die vraag maar één antwoord: ze moeten de heiligen navolgen".

Een artikel, dat uiteenzet, hoe priesters zich de kulturele en sociale verworvenheden van de tijd eigen kunnen maken.

Een „Manifeste internationale de la democratie intégrale", waarin allerlei mooie beginselen van de ware demokratie worden gesteld tegenover de schijn-demokratieën van de kommunistische landen.

Het mei-juninummer bevat o.a.: een artikel over de vormende waarde van het forum in tegenstelling met bv. het debat. Een artikel over de multi-nationale onderneming met als vraag: Zijn zij een nieuw imperialisme of een stimulans voor de ontwikkeling.

Verder een artikel over: „Het apostolaat van de glimlach". Daarin worden voorbeelden gegeven, hoe men kan antwoorden op veel geopperde bezwaren tegen de r.-k. kerk, zoals:

1. „De kerk heeft in 2000 jaar bijna niets gedaan voor de sociale rechtvaardigheid van de armen". Antwoord: „U hebt een vlek op uw boord". De ander wordt verlegen, dan stel je hem een volgende vraag: „Denkt u dat water die vlek kan wegwissen?" Antwoord van de ander: „Natuurlijk". Wederwoord: „Zo is ook de leer van de r.-k. kerk in staat om de vlekken uit de maatschappij weg te wissen, maar die leer wordt te weinig gebruikt en in praktijk gebracht, zoals ook u vergeten hebt water te gebruiken om die vlek weg te wissen".

2. „De Amerikanen zijn zo stuurs en onverzettelijk in hun kapitalistisch egoïsme, dat we ons met de kommunisten moeten verenigen om dat te bestrijden". Als antwoord wordt een flauw verhaaltje opgedist over Sint Cecilia, de patrones van de musici, die het beu was om eeuwen lang maar weer op haar harp te moeten spelen. Ze ging op de vlucht. Overal werd ze gezocht. Eindelijk vond men haar … in de hel. Haar antwoord was: „Ik heb me hier goed geïnstalleerd, want de Amerikanen zijn gekomen en ze hebben alles meteen goed georganiseerd. Ze hebben hier een air-conditioning aangebracht die veel beter funktioneert dan die van de hemel. De kommunisten hadden het eerst ook geprobeerd, maar die hebben te veel zitten kletsen. Hun koelsysteem was al meteen defekt".

Dit geesteloze mopje en dit profanerend spreken over zulke diep-ernstige religieuze zaken zoals het eeuwige leven en de eeuwige dood is te vinden in datzelfde nummer, waarin een overzicht gegeven wordt van de verschillende roomse universiteiten en instellingen, waar men zich in de methodologie hoe de r.-k. kerk het beste verdedigd en uitgebreid kan worden, kan verdiepen.

3. „Hoe kan een priester die zelf niet getrouwd is, raad geven omtrent de problemen, zorgen en moeilijkheden van het huwelijks- en gezinsleven?"

Antwoord: „Een kardinaal met een zeer open geest stelde aan de seminaristen onlangs de volgende vraag: Denkt u dat u als man Gods voor de mensen minder beschikbaar kunt zijn dan 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar? Welnu, u zult geen enkele vrouw vinden die een man wil trouwen, die zozeer gebonden is aan zijn werk, als de priester behoort te zijn".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Strategie van de R.K. Kerk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's