IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Ook u kunt priester worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ook u kunt priester worden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien zult u zeggen: „Maar, als er geen offer meer behoeft gebracht te worden in het Nieuwe Testament, dan zijn er ook geen priesters meer nodig".

ONS ANTWOORD:

Maar daar hebt u volkomen gelijk in. En dat is nu juist het merkwaardige, dat in heel het Nieuwe Testament nooit aan iemand een priesterschap wordt toegeschreven, waardoor hij onderscheiden zou zijn van de andere gelovigen.

Wel lezen wij dat de Kerk moet geleid worden door „herders en leraars, om de heiligen toe te rusten voor het werk der bediening, tot opbouw van het Lichaam van Christus" (Ef. 4:11, 12) en „oudsten" („In elke gemeente stelden zij na gebed en vasten oudsten voor hen aan" Hand. 14:23). Nergens vindt u, dat Paulus iemand tot priester wijdde om bv. de mis op te dragen. Niemand van de apostelen noemt zichzelf of wie dan ook priester in de eigenlijke zin. Lees het in de r.-k. Bijbel, althans in de nieuwe vertaling van de Katholieke Bijbelstichting S. Willibrord. Want de vroegere vertaling van de Petrus Canisiusvereniging vertaalde het Griekse woord „presbuteros", wat geen andere betekenis kan hebben dan „oudste" of „ouderling", door „priester". Gelukkig heeft men echter ingezien, dat men de Bijbel niet onjuist mag vertalen om daardoor de eigen mening te kunnen „bewijzen". En zo kunt u in de nieuwe r.-k. Bijbel zelfs lezen dat de apostel Petrus zich niet eens priester noemt als een afzonderlijke eretitel boven de gewone gelovigen, maar eenvoudig: „oudste". „De oudsten onder u vermaan ik, oudste evenals zij: …. weidt Gods kudde die bij u is" (1 Petr. 5:1, 2).

Wel zegt Petrus, dat ieder, die waarachtig in Jezus Christus gelooft, daardoor priester of priesteres is geworden. „Gij echter zijt een koninklijk priesterschap". Maar niet priesters om in eigenlijke zin offers te brengen maar: „draagt als een heilige priesterschap geestelijke offers op, die welgevallig zijn aan God door Jezus Christus" (1 Petr. 2:9, 5). Zo gaat in vervulling de profetie van Malakias: „Op iedere plaats wordt mijn Naam een wierookoffer en een reine offerande gebracht" (Mal. 1:11). En dat is ook geheel in overeenstemming met de woorden van Jezus tot de Samaritaanse vrouw: „Geloof Mij vrouw, zei Jezus haar, er komt een uur dat gij noch op die berg noch in Jeruzalem de Vader zult aanbidden…. Maar er zal een uur komen, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid. De Vader toch zoekt mensen die Hem zo aanbidden" (Joh. 4:21, 23, 24).

De Vader zoekt mensen die Hem zo aanbidden …. n.l. in geest en waarheid. Wilt u ook zulk een aanbidder van de Vader worden? Stel dan uw vertrouwen alleen op Jezus Christus en op geen uiterlijke dingen, op geen mensen of menselijke instellingen. Dan wordt ook u een koninklijke priester of priesteres.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Ook u kunt priester worden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's