IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Protestantse gewetensdwang?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Protestantse gewetensdwang?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LASTER DIE MEN NIET WILDE RECHT ZETTEN

In „Op Vrije Voeten", ondertitel: „Protestants maandblad", dat in België verschijnt, werd in het maartnummer 1969 een hoofdartikel van de ex-priester B. P. de Roeck, die rooms-katholiek is gebleven, gepubliceerd. Het artikel droeg als titel: „Ex-priesters moeten maar protestant worden?"

Daarin schreef hij: „...de financiële hulp die hen (de ex-priesters) werd aangeboden door het protestantse centrum te Velp, dat bereid is „te helpen" op voorwaarde dat men protestant wordt... Gelukkig zijn er in België en Nederland weinigen die hier intrappen".

We hebben aan de redaktie van „Op Vrije Voeten" een ingezonden stuk gestuurd met het verzoek het te willen plaatsen. In ons schrijven verzochten wij om namen te noemen van ex-priesters, die aldus door ons zouden zijn behandeld. Tevens schreven wij hen dat hun voorstelling van zaken volkomen onwaar was. Wij citeerden een deel van een gestencilde uiteenzetting over de geest en de doeleinden van onze stichting, die wij aan ex-priesters ter hand stellen wanneer ze zich bij ons aanmelden. Daarin staat o.a. op p. 6 te lezen: „Zoals u wel weet, is de vrijheid van geweten en van godsdienst een van de eerste beginselen van het protestantisme. Daarom stellen wij er prijs op om vanaf de aanvang te verklaren, dat wij geen enkele morele dwang op u willen uitoefenen om u te bewegen over te gaan naar het protestantisme. Daar ons werk echter mogelijk gemaakt wordt door protestantse gelovigen, menen wij van u te mogen verwachten, dat u zich op de hoogte stelt van de protestantse belijdenis."

Op genoemd schrijven ontvingen wij van „Op Vrije Voeten" als antwoord, dat men wel bereid was om ons ingezonden stuk te plaatsen, doch dat men daarbij dan ook de „ingekomen brieven" van ex-priesters zou afdrukken.

Wij hebben daarop weer geschreven, dat wij er volkomen mee instemden. Wij hoorden maanden niets meer. Uiteindelijk belde ondergetekende de heer C. Vonck van „Op Vrije Voeten" op en verzocht om nakoming van de belofte. De heer Vonck uitte in dit telefoongesprek allerlei beschuldigingen zonder feiten en namen te noemen en zei dat hij geen heil zag in het brengen van een polemiek. Dit laatste werd ons ook schriftelijk meegedeeld. Men weigerde de beschuldiging terug te nemen.

Wel een goedkope manier om zich van deze zaak af te maken. Men voelde aan dat men te ver gegaan was, maar wilde ook niet eerlijk de onwaarachtigheid bekennen.

Vervolgens hadden wij ook kontakt met de heer de Roeck en vroegen hem eveneens om feiten en namen. Laatstgenoemde zou vragen aan een ex-priester om de beschuldiging met feiten te staven. Ook hiervan is niets terecht gekomen.

Dat wij de regel van gewetensvrijheid in de praktijk omzetten, willen wij o.a. aantonen door één voorbeeld. Wij hebben de ex-priester A. Porta een studiebeurs gegeven aan een Rijksuniversiteit, - als niet-Nederlander kwam hij niet in aanmerking voor een studiebeurs van de Nederlandse staat -, waardoor hij in staat werd gesteld om in drie jaar ( ! ) zijn kandidaatsexamen te doen in de geschiedenis, - de heer Porta is enorm begaafd en een taaie doorzetter. Thans is hij leraar in de geschiedenis aan een middelbare school in Amsterdam. Porta was en is geen rooms-katholiek meer, maar is evenmin protestant geworden. Nooit hebben wij aan onze studiebeurs enige voorwaarde verbonden, al hebben wij natuurlijk wel meerdere keren met hem gesproken over onze eigen reformatorische overtuiging.

Wij begrijpen dat de heer de Roeck, die zelf rooms-katholiek gebleven is, het niet prettig vindt, wanneer ex-priesters protestant worden. Het is echter wel zeer te laken dat hij met lasterlijke aantijgingen werkt.

Namens het bestuur van

In De Rechte Straat,

J. A. Hamers

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1969

In de Rechte Straat | 38 Pagina's

Protestantse gewetensdwang?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1969

In de Rechte Straat | 38 Pagina's