IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De aalmoes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De aalmoes

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nevenstaand cliché is genomen uit een schoolboekje in Spanje voor het derde leerjaar. Vertaling:

Een rijke man besteedde zijn bezitting voor liet geven van aalmoezen. En God gaf hem als beloning de glorie (eeuwige heerlijkheid). „Op deze manier kan men met het geld de hemel verdienen". Hartzenbusch.

Ons kommentaar:

Wij menen dat de Bijbel anders leert. In dit stukje betekent godsdienst eigenlijk niets meer dan een verfijnd egoïsme. Deze rijkaard is een slimmerd. Hij weet zijn geld te zetten op de bank van God, waar hij denkt eeuwige rente te krijgen. Hij spekuleert op de vaste waarde van goddelijke obligaties. Hij denkt dat God min of meer verplicht is („obligatie" betekent ook „verplichting") om hem lateiveelvoudig terug te betalen, wat hij nu aan die arme schenkt.

Dit is echter de opvatting van alle primitieve godsdiensten, die met een Latijnse uitdrukking aldus wordt weergegeven: „do lit des", d.i. ik geef opdat ook de ander (God) aan mij geeft.

De Bijbel leert ons, dat wij niet moeten geven om terug te ontvangen. De Bijbel roept ons op tot de waarachtige liefde en die is steeds belangeloos. Leest u maar 1 Kor. 13. „De liefde zoekt zichzelve niet".

Maar, zo zult u zeggen, dit is niet mogelijk voor ons, mensen. De zelfzucht, zij het dan in verfijnde vorm, zit te diep in ons.

Wij zijn het daarmee eens. Maar. . dat is nu juist het wondere heilsplan van God. Wij mogen nu reeds zeker zijn van onze eeuwige heerlijkheid, want we ontvangen die gratis, wanneer wij door Gods Geest ertoe gebracht zijn om alleen op Jezus Christus te bouwen. Wij doen dan niet meer de goede werken om er de hemel mee te verdienen, want wij weten dan dat Jezus Christus die hemel reeds voor ons verdiend heeft.

En zo is het mogelijk dat wij de medemens in nood helpen zonder bijbedoeling. Dan kan het ook echte spontane liefde zijn. Zo kunt li ook begrijpen, dat de rechtvaardigen in de gelijkenis van Matth. 25:31 - 46 verwonderd de vraag stellen: „Wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd? of dorstig, en te drinken gegeven?" Die man op dit plaatje kan dat niet zeggen, want hij heeft het goed bijgehouden. Hij rekende er bewust op, dat hem die aalmoes later zou vergolden worden. —Die rechtvaardigen uit de gelijkenis hadden het spontaan gedaan, uit de innerlijke aandrang van hun liefde, niet uit berekening van het loon.

Zo groot is Gods genade, dat Hij het voor ons heeft mogelijk gemaakt om waarachtig lief te hebben, zonder berekenende zelfzucht. Zijn Naam zij geprezen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De aalmoes

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's