IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Tot de priesters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot de priesters

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook tot u zou ik willen zeggen: Schuif uw verantwoordelijkheid niet af op de hogergeplaatsten, op de bisschoppen, die met hun eerste collega, de paus, zouden moeten gaan praten.

Een evangelische omwenteling moet van onder op beginnen. Misschien zitten de bisschoppen daarop te wachten. "Wanneer in vrij korte tijd honderden priesters hun ambt (tijdelijk) neerleggen, dan is er voor hen meteen alle aanleiding om de paus te wijzen op de fatale gevolgen van zijn gedragslijn.

Zou de paus daar niet voor zwichten? Indertijd heeft Rome aan de grieksorthodoxen van het oosten aangeboden, dat hun priesters gehuwd zouden kunnen blijven, als ze tot de kerk van Rome zouden terugkeren. Een groep heeft dat aanbod aanvaard, en dat zijn dan de „geunieerden" van het oosten, waar ook thans nog de rooms-katholieke priesters gehuwd mogen zijn. Maar als de pausen de afschaffing van de celibaatsverplichting hebben toegestaan om een schisma op te heffen, zullen zij dan niet veeleer geneigd zijn om de afschaffing toe te staan, als het er om gaat een schisma te voorkomen?

Aan de „1722"

Ik richt mij bijzonder ook tot de 1722 priesters van Nederland, die de petitie hebben ondertekend, waarin gevraagd werd om ontkoppeling van priesterschap en celibaat. Ik neem aan dat u die ondertekening hebt gezien als een gewetensbeslissing. U wist immers dat een dergelijke ondertekening onrust zou veroorzaken bij velen in uw kerk. Als u deze onrust dan toch op uw rekening hebt genomen, dan moet dat geweest zijn omdat u die ontkoppeling als een belangrijke zaak hebt 'beschouwd voor Gods Koninkrijk.

Maar dan zoudt u nu ook de konsekwenties moeten trekken, meen ik. Het is immers duidelijk dat praten en petities ondertekenen niet helpt. Nu moet de klare taal van de harde daad komen.

U hebt enorme kansen. De mogelijkheid van een gezamenlijke aktie ligt voor u gereed. U hebt eikaars adressen. U kent eikaars standpunt. Ik sta in kontakt met een groep van 200 priesters in een ander land, die ook ijveren voor ontkoppeling van priesterschap en celibaat. Dat zijn er echter maar 200, terwijl u een groep vormt van 1722! Wanneer u met zijn allen ongeveer gelijktijdig uw ambt zou neerleggen, dan zou dat profetische betekenis hebben.

Mogen priesters staken?

Volgens r.k. kerkrecht natuurlijk niet. Maar evengoed als de paus zich beroept op zijn persoonlijke gewetensbeslissing, evengoed hebt u het recht om dat te doen. De paus meent enkel op grond van allerlei menselijke redeneringen deze zware wet van het celibaat te mogen (moeten) instandhouden. Maar waarom zoudt u uw geweten laten vormen door de redeneringen van een ander mens? U hebt toch ook uw menselijke verstand gekregen?

Maar veel belangrijker is dit: U bent toch ook profeet? U hebt toch ook deel gekregen aan de profetische roeping van Christus. En de profeet is een mond Gods, maar niet de mond van een ander mens.

Christus, onze hoogste Profeet, heeft zelf het voorbeeld gegeven. Hij heeft ook als profeet getuigd tegen het wettisme van de overheden van Israël in Zijn tijd. Uiterlijk betekende Zijn protest een revolutie, een omverwerping van de bestaande hiërarchische orde, maar innerlijk en in diepste wezen was Zijn protest een getuigenis vóór het Evangelie, vóór de boodschap van een God die genadig is voor verloren 'zondaars, van een Vader die niet toelaat dat allerlei nodeloze wetten en wetjes van mensen het leven van Zijn kinderen verbitteren en hun vreugde vergallen.

Natuurlijk moet zulk een „protest van de daad" voortkomen uit intens gebed, vanuit de zekerheid dat men strijdt voor een wezenlijk stuk van het Evangelie. Dan ook alleen kan het een waardig protest zijn, dat velen de ogen kan openen voor de diepe en eigenlijke betekenis van het Evangelie.

Wij vinden in de Bijbel wel meer een oproep van Godswege tot een diep ingrijpend protest. Leest u maar eens Jesaja 20. Het was geen kleinigheid voor de aristokratische figuur, Jesaja, om drie jaar lang „ongekleed en barrevoets en met ontblote achterdelen" te moeten rondlopen. Wat beftekent daartegenover de eventuele smaad van een neerleggen van je ambt als bisschop of priester?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Tot de priesters

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's